فن بیان نقطه کوری در زندگی انسان‌ها


فن بیان نقطه کوری در زندگی انسان‌ها

یک نویسنده گفت: باور داشتن به این موضوع که فن بیان تنها مختص افرادی است که قصد فعالیت در حوزه‌های مختلف هنری را دارند ذهنیت و باور غلطی است.

کتاب آموزشی راز‌های فن بیان را می‌توان مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌هایی برشمرد که با فراگیری و به کارگیری آن‌ها می‌توان به بیانی موثر و مناسب دست یافت، از آن جا که ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی و ارتباطی هستیم بیان مناسب لازمه ارتباط انسانی خواهد بود.

بیان خوب و موثر ابزاری برای پیشبرد اهداف در زندگی خانوادگی و حرفه‌ای است مهارتی که مجهز شدن به آن لازمه ارتباطات موثر به شمار می‌آید و این امر بستگی دارد که تا چه اندازه از هنر سخن گفتن برخوردار باشیم و فن بیان خود را افزایش دهیم.

کتاب راز‌های فن بیان یکی از جامع‌ترین کتاب‌های آموزش فن بیان است که از مبتدی تا پیشرفته با آموزش‌های تخصصی تقویت صدا تا اصول کامل تکنیک و تمرین‌های مربوطه نیاز آموزشی در این حوزه برای علاقه‌مندان را فراهم کرده است.

مجموعه کتاب راز‌های فن بیان در دو جلد برای گروه سنی بزرگسال و کودک و نوجوان به همت انتشارات آفرینش مهر از در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است.

نویسنده این کتاب از کارگردان‌های ارشد صداوسیما و یکی از اساتید با تجربه در حوزه آموزش فن بیان و سخنوری است که تجربه خود در سال‌ها فعالیت هنری را در کتاب فوق در اختیار علاقمندان قرار داده است، این کتاب در ۳۶۰ صفحه و در ۱۲ فصل مجزا به آموزش و تمرین اصول تخصصی فن بیان و سخنوری پرداخته است.

فن بیان نقطه کوری در زندگی انسان‌ها

به بهانه چاپ کتاب راز‌های فن بیان با مهدی مینایی نویسنده کتاب گفت‌وگو کردیم.

مهدی مینایی نویسنده کتاب راز‌های فن بیان گفت: ۱۵ سال در حوزه آموزش فن بیان و سخنوری فعالیت دارم، همچنین کتاب راز‌های فن بیان نتیجه هشت سال مشورت با اساتید به نام حوزه فن بیان، گویندگی، دوبله و بازیگری است، مطالب این کتاب ثمره تجربیات ۲۰ سال من در برنامه‌های مختلف بوده است.

مینایی ضمن اشاره به اینکه این کتاب به روح مرحوم استاد جمشید مشایخی تقدیم شده گفت: نکته شاخص کتاب راز‌های فن این است که مرحوم استاد مشایخی هنگامی که در قید حیات بودند بنده با ایشان در خصوص کتابم بسیار مشورت کردم و از نکات و رهنمود‌های او بهره لازم را برده ام.

به گفته این نویسنده، کتاب راز‌های فن بیان مجموعه‌ای از هنر فن بیان و سخنوری در زمینه‌ی بازیگری، اجرا، خوانندگی، دوبله، صداسازی، گزارشگری و خبرنگاری است، همچنین فصل ویژه‌ای برای موضوع کسب و کار در این کتاب درنظر گرفته شده است، مخاطبان این فصل افرادی هستند که در کسب و کارشان خود نیازمند مهارت‌های ارتباطی اند، راهکار‌ها و یک سری تمرین موجود در این کتاب به خوبی برای این گروه کار ساز خواهد بود.

او می‌گوید: کتاب راز‌های فن بیان در دو جلد بزرگسال، کودک و نوجوان در مرداد سال جاری از سوی انتشارات آفرینش مهر به چاپ رسیده و تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌های مرتبط موجود در بازار این است که ۷۰ درصد کتاب‌های فنی بیان ترجمه هستند و ۳۰ درصد باقی مانده کتاب‌های فن بیان بخش عمده‌ آن در خصوص بحث سخنوری است و یا به صورت تک مجموعه در مورد گویندگی، بازیگری و اجرا خواهند بود.

مینایی گفت: کتاب راز‌های فن بیان شامل تمامی این موارد است که خوانندگان کتاب در هر صنفی از هنر که قرار دارند بتوانند این کتاب را مطالعه کنند تا به هدف خود برسند، همچنین زبان این کتاب روان و گویا بوده و به صورت آموزش کامل و به همراه تمرین است، افراد مبتدی که قصد ورود به مباحث فن بیان را دارند این کتاب مناسب مطالعه آن‌ها خواهد بود که از این طریق پنجاه درصد اصول و تکنیک فن بیان را آموزش می‌بینند.

فن بیان مختص فعالان هنری نیست

به گفته این نویسنده، در مقدمه‌ی این کتاب این مسئله بیان شده که باور داشتن به این موضوع که فن بیان تنها مختص افرادی است که قصد فعالیت در حوزه‌های مختلف هنری را دارند ذهنیت و باور غلطی است، فن بیان به معنای خوب و درست صحبت کردن است ما برای اینکه بتوانیم در ارتباط با خانواده، روابط اجتماعی، کسب و کار و جامعه‌ی خود موفق باشیم نیازمند فراگیری مهارت ارتباطی و فن بیان خواهیم بود، اگر آموزش فن بیان صورت نگیرد متاسفانه نمی‌توانیم در برنامه ریزی که برای پیشرفت خود در نظر گرفته ایم موفق باشیم.

او می‌گوید: فن بیان به مثابه یک کلید طلایی برای رسیدن به پله‌های ترقی و پیشرفت در زندگی و کسب و کار خواهد بود و وجود این مهارت برای هر فرد کاربردی و الزامی است، راز فن بیان متاسفانه نقطه کوری در زندگی تمامی انسان‌ها است که بسیاری از افراد نمی‌دانند خداوند چه نعمت بزرگی را به ما عطا کرده تا به وسیله بهره از آن بتوانیم در زندگی پیشرفت کنیم.

مینایی گفت: حضرت سعدی قرن‌ها پیش فرموده اند تا مرد سخن نگفته باشد عیب هنرش نهفته باشد این شعر نشان می‌دهد که بحث فن بیان از قرن‌ها پیش مورد توجه بوده و هنوز هم حائز اهمییت است.

او می‌گوید: اگر افراد نتوانند به خوبی صحبت کنند و یا در برقراری ارتباط با دیگران موفق نباشند مطمئناً در جایگاه خود ثابت خواهند ماند، اما در نقطه مقابل افرادی که دارای فن بیان خوب و مهارت ارتباطی باشند در موقعیت‌های مختلف تحصیلی، شغلی، مواقع حساس و مهم زندگی مهارت کلامی درست این افراد آن‌ها را یه گام به جلو می‌برد.

فن بیان به موفقیت کمک می‌کند

مینایی گفت: بیان و ارتباط خوب افراد باعث جلب توجه از سوی افراد می‌شود، کارمندی که به خوبی نتواند صحبت کند قطعا نمی‌تواند در نگاه مدیرش به خوبی جلوه کند و مانعی برای ارتقا شغلی او در آینده خواهد شد، بر همین اساس مسئله فنی بیان تنها مختص حوزه‌های هنری نیست.

به گفته این نویسنده، در حال حاضر افراد نیاز دارند که بتوانند درخواست‌های خود را برای افراد مختلف مطرح کنند و شنیده شوند در صورتی که بیان فرد در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد و تصویر سازی ذهنی مناسبی از مطلبی که می‌خواهد درباره‌ آن صحبت کند داشته باشد طبیعتا او از فن بیان خوبی برخوردار است این موضوع سبب می‌شود مورد توجه قرار گرفته و به مرور در راه خود موفق شود.

او می‌گوید: مهارت ارتباطی و فن بیان به اعتقاد من باید از سن کودکی یعنی از هشت سال به بالا آغاز شود، در جلد دوم این کتاب که مناسب کودکان زیر هشت سال است والدین می‌توانند این کتاب را مطالعه کرده و آموزش‌های لازم را برای فرزندان خود به کار بگیرند.

به گفته مینایی، فن بیان فقط به بیان خلاصه نمی‌شود در کتاب کودک و نوجوان نیز فن بیان مجموعه‌ای از اعتماد به نفس، رفع کم رویی و کم حرفی، عزت نفس و خلاقیت ذهنی عنوان شده است، مجموع این موارد در فصول مختلف این کتاب گنجانده شده تا افرادی که در سنین کمتری قصد دارند فن بیان را آغاز کنند این کتاب مناسب آن‌ها باشد.

۷۵ درصد کودک و نوجوانان کشور دچار آسیب کم رویی

نویسنده کتاب راز‌های فن بیان گفت: طبق تحقیقات ۷۵ درصد کودک و نوجوانان کشور دچار آسیب کم رویی و عدم اعتماد به نفس هستند به همین سبب بیان خوبی ندارند به این معنا که دارای روابط عمومی و مهارت ارتباطی مناسبی نیستند، مدتی است که طرح فن بیان به صورت دانش آموزی اجرایی شده، زیرا اعتقاد دارم یک دانش آموز اگر دارای فن بیان و اعتماد به نفس خوبی باشد مکمل بزرگی برای درس و تحصیلات او خواهد بود.

به گفته مینایی، برای دانش آموزانی که از نظر تحصیلی بر روی کاغذ موفق هستند، اما هنگامی که نوبت به امتحان شفاهی و و ارائه اطلاعات می‌رسد عدم اعتماد به نفس آن‌ها باعث می‌شود که نتوانند به خوبی تجربیات و اطلاعات خود را بیان کنند، این گروه از دانش آموزان که در بیانشان دچار ضعف هستند نیازمند راهکار و تمرین اند که در این کتاب یک سری تمرین‌ها برای دانش آموزان عنوان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان