شهردار تهران روزهای اول آرمانی فکر می کرد اکنون واقع بین شده / مثل مدیران شهری پاریس باشیم


شهردار تهران روزهای اول آرمانی فکر می کرد اکنون واقع بین شده / مثل مدیران شهری پاریس باشیم

رکنا: رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر تهران گفت که شهردار تهران، روزهای اول آرمانی فکر می کرد ولی اکنون واقع بین شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود اینکه آذرماه سال گذشته، علیرضا زاکانی ، شهردار تهران ، گفته بود که ظرف 2 ماه، سطح شهر تهران را از حضور معتادان متجاهر ، پاک خواهد کرد، اکنون بعد از گذشت حدود 9 ماه، شاهد آن هستیم که فعالیت های قرارگاه اجتماعی شهرداری، آنچنان که باید و شاید نتیجه بخش نبوده است. همچنین، با وجود اینکه به وعده ها عمل نشده است، پاسخ شهرداری تنها یک جواب تکراری است: ما وظیفه ای در راستای جمع آوری معتادان نداریم. حال سوال اینجاست اگر شهرداری وظیفه ندارد، شوآف شهردار تهران در خصوص جمع آوری 2 ماهه آن ها برای چه بود؟

در این راستا، مهدی اقراریان ، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران ، در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه تهران اصلی ترین قطب اقتصادی در کشور است و به همین علت، نسبت به سایر استان ها، با آسیب های بیشتری مواجه می شود، گفت: اغلب آسیب ها، مربوط به حوزه اجتماعی می شود. تهران به مقصد مهاجرت و مشکلات اقتصادی سایر استان ها تبدیل شده است و سرریز آن را در پایتخت مشاهده می کنیم.

بازگشت به وضعیت سامان یافته سخت شده است

وی در ادامه افزود: اگر آسیب های اجتماعی در شهر تهران ساماندهی نشوند و سایر دستگاه هایی که در قبال این موضوع مسئولیت دارند پای کار نیایند، به شرایطی می رسیم که بازگشت به وضعیت سامان یافته، بسیار سخت خواهد شد. علی رغم وعده هایی که شهردار تهران در ابتدای قبول مسئولیت در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر با رسانه ها در میان گذاشتند، اکنون شاهدیم که وضعیت آن ها بسیار نامناسب تر از پیش است و شهروندان از ایجاد کلونی های این افراد، شدیدا گلایه‌مند هستند.

مهدی اقراریان گفت: برای ساماندهی این افراد باید ظرفیت ها و زیرساخت های جدید ایجاد شود ولی هنوز به چنین مرحله ای نرسیدیم. البته این تنها آسیب و معضل شهر نیست و کودکان کار و زباله گردان نیز از سایر مشکلات پایتخت است. شهروندان تهرانی، از تصویر شهر به این شکل ناراضی هستند و به نظر می رسد شهرداری تهران تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی دارد.

مسئولیت ساماندهی معتادان مستقیما با شهرداری است

وی در ادامه گفت: شهرداری تهران، در قبال معتادان وظیفه مستقیم دارد. با این وجود، در قبال کودکان کار، شهرداری تنها یکی از اضلاع ساماندهی است و مسئولیت مستقیم بر عهده بهزیستی است. تصور آقای زاکانی از شهر، در روزهای ابتدایی قبول مسئولیت، با واقعیت ها فاصله داشت. با این وجود هرچه بیشتر جلو می رویم، ایشان نسبت به آسیب های اجتماعی واقع گرا تر می شوند.

این عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر می رسد شکل گیری قرارگاه ها، نتیجه مناسبی داشته باشد؛ ولی برای انجام امور نمی توانیم با مدیریت التماسی، کارها را پیش ببریم. در این راستا، نیازمند مدیریت بر مدار قانون هستیم؛ یعنی وظایف و تکالیف هر یک از دستگاه ها مشخص و طبق آن، از آن ها مطالبه شود.

مثل شهرداری پاریس باشیم

اقراریان افزود: شهرداری پایتخت از معضل اساسیِ عدم بهره مندی از یک قانون مستقل برای اداره شهر رنج می برد. برای مثال شورای شهر پاریس دارای اختیارات حکومت محلی است که این در راستای مدیریت شهر بسیار کمک کننده است؛ بنابراین اگر بخواهیم مشکلات تهران به صورت اساسی حل شوند، نیازمند به یک فرماندهی واحد هستیم. در حال حاضر، هر دستگاهی که در وظایفش کوتاهی می کند، در نهایت مشکل را به گردن ارگان دیگری می اندازد و در نهایت، مردم مقصر شناخته می شوند. در صورتی که مردم مسئولان را انتخاب می کنند تا به مشکلاتشان رسیدگی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی