افراط گرایی آنلاین معضلی که ریشه کرده است


افزایش نگران کننده افراط گرایی آنلاین در دهه گذشته بسیاری از مردم را به این باور رساند که افراد زیادی در این روند مشارکت می کنند اما مطالعات جدید نشان می دهدکه این جوامع آنلاین به ظاهر بزرگ ممکن است آنقدر که به نظر...

افراط گرایی آنلاین معضلی که ریشه کرده است

افزایش نگران کننده افراط گرایی آنلاین در دهه گذشته بسیاری از مردم را به این باور رساند که افراد زیادی در این روند مشارکت می کنند اما مطالعات جدید نشان می دهدکه این جوامع آنلاین به ظاهر بزرگ ممکن است آنقدر که به نظر می ‌رسند فعال نباشند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه اکسترزنشان می‌دهد که بیشتر پست‌ های افراط گرایانه در انجمن‌های افراطی در واقع از مجموعه بسیار کوچک ‌تری از اعضای خاص و متعهد سرچشمه می ‌گیرد.

علاوه بر این، پس از تجزیه و تحلیل این انجمن ها برای چند سال، محققان می گویند که اتاق های گفتگو همیشه از ساختارهای مشارکتی یکسانی پیروی می کنند. بر اساس این گزارش، یک گروه بسیار کوچک از افراد تندرو ممکن است مسئول انتشار و تولید یک سوم پست ‌ها باشند، که توسط افراد گروه سطح دوم که کمی بیشتر از افراد گروه نخست هستند، پشتیبانی می‌شوند.

نویسندگان مطالعه به این نکته اشاره می‌ کنند: افراد گروه نخست و افراطی لزوماً ارشدترین، مرکزی ‌ترین یا مرتبط ‌ترین اعضای یک انجمن افراطی نیستند. در برخی موارد، افراد فوق افراطی بسیار کمتر موقعیت‌ های تأثیرگذار مرکزی را اشغال می ‌کنند. گفته می ‌شود، این گروه از افراد معمولاً در حاشیه شبکه قرار گرفته و مقامات ارشد را شامل نمی شوند.

پروفسور استفان بائل، یکی از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق گفت:‌ شواهد به دست آمده از مطالعات موردی پیشین، به شباهت‌ هایی در ساختار پست ‌های افراطی اشاره می ‌کردند، بنابراین ما پیش ‌بینی می‌ کردیم که این شباهت ساختاری را پیدا کنیم. با این حال، آنچه ما انتظار نداشتیم ببینیم، سطح پایینی از تنوع بود زیرا اگر همه نمودارها و معیارها را در کنار هم قرار دهید، این الگوها به سختی قابل تشخیص هستند.

به گزارش سیناپرس، این نتایج نه تنها نحوه عملکرد نفوذ در فضاهای آنلاین افراطی را روشن می ‌کند، بلکه اطلاعات قابل ‌توجهی برای سازمان‌های دولتی که وظیفه مقابله با افراط ‌گرایی و رادیکال‌ سازی آنلاین را دارند، ارائه می ‌کند.

این یافته ‌ها به طور قابل‌ توجهی در تعدادی از ایدئولوژی‌ های مختلف مانند راست افراطی، سلفی-جهادی، افراد متعصب روی زبان ‌های انگلیسی، فرانسوی، عربی، آلمانی و ... دیده می شود.

پژوهشگران برای بررسی دقیق این موضوع، ۱۲ میلیون و ۵۶۹ هزار و ۶۳۹ پست منحصربه ‌فرد را در هشت انجمن راست افراطی، هفت گروه سلفی جهادی و دو انجمن نژادپرست تجزیه و تحلیل کردند تا به این نتایج برسد.

به گزارش سیناپرس، سرپرست این تیم مطالعاتی در مورد نتایج نهایی به دست آمده می گوید: ما متوجه شدیم در همه این گروه ها دسته کوچکی از افراد پیشرو و بسیار فعال وجود دارد که نقش اصلی را در بحث‌ها ایفا می ‌کنند. انجمن های افراط گرایان اتاق های پژواک سلسله مراتبی هستند. داشتن این ساختار طبقه بندی دقیق تر رفتار کاربر به اقدامات مداخله ای متمرکزتر مانند استراتژی های ارسال مخفیانه هدفمند یا تخصیص بهتر منابع کمیاب برای بررسی کاربران خاص اجازه می دهد.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی پلیس اطلاعات و مقابله با تروریسم (Journal of Policing Intelligence and Counter Terrorism) منتشر شده است.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟