خطر تعطیلی بیخ گوش دانشگاه‌های صنعتی و فنی


خطر تعطیلی بیخ گوش دانشگاه‌های صنعتی و فنی

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در حال حاضر، ۹ درصد از دانشجویان در علوم پایه مشغول به تحصیل هستند و در صورت ادامه این روند در ۴ سال آینده این میزان به۴ تا ۵ درصد می‌رسد.

قاسم عموعابدینی در گفت و گو با الف اظهار کرد: در صورت ادامه این روند، فقط دانشگاه‌های برتر ما با توجه به ظرفیت، ورودی دانشجو خواهند داشت و بقیه دانشگاه‌های صنعتی و فنی تعطیل خواهند شد.

به گفته وی با این روند حرکت توسعه کشور دچار مشکل می‌شود؛ به همین دلیل، جریان آموزش باید تغییر کند.

معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد:اولین چالش دولت در حوزه آموزش عالی کشور، ناکارآمدی در نظام حکمرانی و اداری دانشگاه‌هاست، که می‌توان به مواردی از قبیل؛ نقص توسعه نظام فرهنگی و اجتماعی، ضعف در همکاری‌های بین الملل و...اشاره کرد.

عموعابدینی تصریح کرد: ما دانشگاه‌های خوبی داریم و افتخار هم می‌کنیم ولی باید واقعیت‌ها را نیز در نظر بگیریم، دانشجو استقبال می‌کند، وارد دانشگاه می‌شود و خارج می‌شود، ما باید مسیری را ترسیم کنیم که دانشجو بماند. لذا تحول، ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. اساس توسعه فناوری ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان است. می‌بایست شورای دانشگاه، دانشکده‌های فناوری‌های نوظهور ایجاد کنند و از نخبگان در این دانشکده‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید ظرفیت‌ها را احصاء کنیم، جایی باید ایجاد شود که فراتر از روابط و مسائل موجود باشد و مخصوصا برای تکنولوژی‌های آینده برنامه‌ریزی کند.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: طرح تحول مورد نظر چندین بخش دارد که بخش مهمی، ماموریت‌گرایی و آمایش است که در این راستا به دانشگاه‌های مشهد و نیشابور رفتیم و طرح تحول را برای آنها نوشتیم و خواستیم در حوزه معادن و منطقه خود خدمت کنند و در آن راستا به سطح بین‌الملل برسند.

عموعابدینی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی می‌بایست علاوه بر حوزه بین‌الملل دو ماموریت مهم داشته باشد؛ نخست اینکه، ماموریت در ایجاد فناوری های نوظهور و نوین داشته باشد. همچنین، ماموریت خدمت به صنعت و جامعه از دیگر وظایف این دانشگاه است.

وی افزود: برای فناوری‌های نوین و راهبردی آینده باید دانشکده ایجادکنیم. اگر ماموریت‌ها انجام‌شوند، اوج حرکت تحول دانشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

این مقام مسئول تاکید کرد: ‌دانشگاه‌ها باید تمدن‌ساز باشند، رهبر معظم انقلاب در شکل‌گیری تمدن اسلامی نقش دانشگاه‌ها را مطرح می‌کنند. لذا قبل از ابلاغ و اعلام گام دوم در سال ۱۳۹۴ فرمودند: «لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه در شکل‌گیری تمدن اسلامی باید شناسایی و به انجام برسد».

عموعابدینی اذعان کرد: اگر صنعت ۵ سال آینده ۱۰۰۰ نفر نیرو نیاز دارد بایستی ۱۲۰۰ دانشجو جذب شود نه ۵۰۰۰ نفر! مسیر طرح تحول اصلاح اینگونه امور است که بر اساس آن آموزش باید در دو جهت فناوری‌های نوظهور در جهت تمدن سازی و خدمت به صنعت و جامعه باشد. انتظار مقام معظم رهبری این است که ۱۰۰ درصد اساتید، کارشان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد. از جمله مشکلات فناوری و مشکلاتی که در کشور اختلال ایجاد می‌کنند. جریان آموزش، جریان توسعه پایدار کشور است.

وی تصریح کرد: فناوری‌های نوظهور و راهبردی آینده که در نقشه جامع علمی کشور تعریف شده است، امری حاکمیتی است که باید سرمایه‌گذاری و حمایت شود و نیز تربیت دانشجو بر حسب جامعه و صنعت باید باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: الزامات کلیدی طرح تحول مشخص شده شامل "اصلاح نظام حکمرانی آموزش"، "اجرایی‌سازی آمایش سرزمینی آموزش عالی"، "ماموریت گرایی آموزش‌های چند ساعته، "تحول در نظام جذب تحصیلات تکمیلی" و موارد دیگر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا