از اعزام بیش از 40 هزار امدادگر هلال احمر تا راه اندازی 2 بیمارستان هوایی در مسیر اربعین


از اعزام بیش از 40 هزار امدادگر هلال احمر تا راه اندازی 2 بیمارستان هوایی در مسیر اربعین

رئیس جمعیت هلال احمربا بیان اینکه بیش از 40 هزار نیروی امدادی این جمعیت به زائران اربعین خدمات ارائه می‌دهند، از راه اندازی دو بیمارستان هوایی و ایجاد بیش از 1200 مرکز امدادی در پیاده روی بزرگ اربعین خبر داد.

گروه سلامت خبرگزاری فارس-محمد تاجیک: این روزها کاروان عاشقان حسینی با شور و حال خاصی رهسپار کربلای معلی می‌شوند و آهنگ گوش نواز «حسین حسین »در فضای کشور طنین انداز شده است. پیاده روی اربعین به عنوان بزرگترین رویداد و تجمع انسانی جهان عالمگیر شده و افراد مختلف با هر رنگ، نژاد و ملیتی از اقصی نقاط گیتی پای در مسیر و جاده نورانی کربلا می‌گذارند.

مسیری که قدمگاه کودک و نوجوان، جوان، بزرگسالان و سالمند است و همگی در کنار هم بزرگترین سمفونی عالم را زمزمه می‌کنند.

مسئولان مختلف کشور نیز برای برگزاری این کنگره بزرگ انسانی و عزیمت پر شکوه زائران اربعین به کربلا تمهیدات مختلفی را اندیشیده‌اند.

از جمله این دستگاه‌های خدمت رسان جمعیت هلال احمر است که فعالیت گسترده‌ای را تدارک دیده و در حال ارائه خدمات مختلف است. برای آشنایی با آخرین برنامه‌های امدادی این جمعیت با «پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر» به گفت‌وگو نشستیم تا در جریان کم و کیف اقدامات این جمعیت در مراسم عظیم پیاده روی اربعین قرار گیریم. آنچه در ادامه از نظرتان می‌گذرد، مشروح این گفت‌وگوست.

از اعزام بیش از 40 هزار امدادگر هلال احمر تا راه اندازی 2 بیمارستان هوایی در مسیر اربعین

آقای دکتر! درباره برنامه‌های هلال احمر در پیاده روی اربعین توضیح دهید؛ اینکه چه اقداماتی برای ارائه مطلوب خدمات مورد نیاز به زائران اربعین حسینی انجام داده‌اید؟

برای اربعین جمعیت هلال احمر دو ماموریت دارد؛ یکی در داخل کشور است و بحث امداد و نجات است و یکی در داخل کشور عراق که بحث سلامت، بهداشت و درمان و امداد و نجات است. در داخل کشور از مرزهای شرقی خدمت رسانی شروع می‌شود و محورهای مواصلاتی تا مرزهای غربی و مرزهای شمالی محورهای مواصلاتی تا مرزهای غربی ادامه دارد

مثلا زائرانی که از پاکستان و افغانستان قصد حضور در مراسم پیاده روی اربعین را دارند شرایط خیلی سختی را در داخل کشورشان پشت سر می‌گذارند و باید مسیر سرزمین ما را طی کنند و تازه وارد عراق شوند؛ در نتیجه آن خدمت رسانی که ما باید انجام دهیم این است که تلاش کنیم برای تامین رفاهیات و حفظ سلامت این زائران و دوم حفظ سلامت مردم خودمان اقداماتی را انجام دهیم.

اینکه رفاهیاتی فراهم کنیم تا آنها یک خاطره خوبی در ذهنشان جا بماند و این فرهنگ که به نوعی بزرگترین مانور جهان تشییع است ماندگار شود.

حضور 40 هزار امدادگر در پیاده روی اربعین

اکنون بیش از 40 هزار امدادگر و نجاتگر در داخل کشور در حال انجام خدمات هستند. آمبولانس‌های هلال احمر، خودروهای نجات و پایگاه‌های ثابت و سیار آماده است و حدود 600 پایگاه داریم که تعدادی نیز پایگاه سیار به آن اضافه کردیم و در طول مسیر پیاده روی اربعین خدمت رسانی می‌کنند. در مرزها نیز ایستگاه‌ها و کمپ‌هایی ایجاد کردیم تا زائران را اسکان دهیم و از موکبها برای تغذیه و رفاه این زائران کمک بگیریم.

چون خودرو این زائران ( زائران خارجی) فرمان سمت راست دارد حرکت در جاده‌ها امکان بروز مخاطراتی را دارد که ما به آنها کمک می‌کنیم تا مسیر را طی کنند.

از اعزام بیش از 40 هزار امدادگر هلال احمر تا راه اندازی 2 بیمارستان هوایی در مسیر اربعین

ممکن است این زائران در مسیر حرکت در بقاع متبرکه اقامت کوتاهی داشته باشند یا در برگشت نیز همین طور؛ در نتیجه مورد پشتیبانی ما قرار خواهند گرفت.از نظر آموزش در خصوص پیشگیری از بیماری‌ها نیز برای آنها اقداماتی انجام می‌دهیم.

پیش بینی عبور 400 هزار زائر خارجی از مسیر ایران به کربلا

آقای دکتر! پیش بینی می‌کنید چه تعداد زائر خارجی از مسیر ایران به عراق برود؟

به نظر می‌رسد حدود 300 تا 400 هزار نفر زائر از این کشورها از مسیر ایران به کربلا بروند.

همین میزان امکانات نیز برای هموطنان خودمان که از شهرهای مختلف روانه می‌شوند در نظر گرفتیم و مردم باید این محورهای مواصلاتی را طی کنند تا به عراق بروند.

بهترین تجربه را از نظر پیشگیری و درمان در خصوص گرما زدگی را هلال احمر دارد

بهترین تجربه مقابله با گرمازدگی را داریم

دادن محتوا و آموزش پیشگیری از بیماریها مورد توجه ما قرار دارد و امسال بحث گرما زدگی مطرح است که مراقبت خاص خود را می‌خواهد. ما بهترین تجربه در این خصوص را در مراسم حج داریم. به لحاظ خدماتی که در حج ارائه می‌دهیم؛ یعنی بهترین تجربه را از نظر پیشگیری و درمان در خصوص گرما زدگی را هلال احمر دارد و بسته‌هایی محتوایی آن را تهیه کرده و در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده تا آموزش دهند.این بسته ها در قالب فیلم، انیمیشن و ...بوده و آموزش‌های چهره به چهره نیز مورد توجه همکاران ما است.

1205 مرکز عملیاتی در داخل و خارج مرزها

در مرزهای غربی چادرهای بزرگی همراه با کولر گازی به عنوان تونل هوای سرد برای افراد درگیر گرمازدگی ایجاد کردیم و تحت مراقبت و درمان قرار می‌دهیم. در همه مرزهای غربی بالگردهای هلال احمر، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، خودروو موتور امدادی قرار داده شده است؛ به شکلی که 1205 مرکز عملیاتی امداد و نجات و درمانی شامل 1149 مرکز درون مرزی و 56 مرکز برون مرزی در نظر گرفتیم؛ضمن اینکه 19 بالگرد و 4508 خود رو عملیاتی نیز تدارک دیده شده است.

از اعزام بیش از 40 هزار امدادگر هلال احمر تا راه اندازی 2 بیمارستان هوایی در مسیر اربعین

قرارگاه‌های عملیاتی مشخص شده و در آنها نیروهای امدادی هلال احمر وجود دارند و هر گونه کمک که لازم باشد انجام می‌دهیم.

در مسیر ارائه خدمات به زائران اربعین چه تعاملی با وزارت بهداشت دارید؟

ما معمولا معین دستگاهها هستیم. مثلا آمبولانس‌های ما به وزارت بهداشت کمک می‌کنند و هر دستگاهی کمکی بخواهد دریغ نمی‌کنیم.

در کشور عراق نیز اضافه بر امداد و نجات، بهداشت ودرمان نیز بر عهده هلال احمر است. تجارب سالهای گذشته را احصا کرده و آسیب شناسی کرده و نقاط ضعف و قدرت را شناسایی کردیم. تیم‌های تخصصی ایجاد شده و برنامه ریزی کردیم. مثلا در سالهای قبل وقتی از مهران بیرون می‌آمدید در نقطه صفر عراق ما هیچ امکاناتی نداشتیم. زیر ساختهای عراق نیز ضعیف تر از ماست؛ به خاطر جنگ سختی که با داعش و ... داشتند.

1205 مرکز عملیاتی امداد و نجات و درمانی شامل 1149 مرکز درون مرزی و 56 مرکز برون مرزی در نظر گرفتیم

سعی کردیم اینها را تقویت کنیم تا زائران ما بتوانند از بهترین خدمات و فوریتها استفاده کنند. مثلا در «زرباتیه» درمانگاه داریم و خواستیم تا موکب‌های قوی را تقویت کنند؛ چون که وقتی به خاک عراق می‌رسید یک مسیر 4-5 کیلومتری در مرز را باید پیاده بروید که مشکلاتی به همراه دارد؛ در نتیجه وجود موکب و پایگاه امدادی و سلامت از ضروریات است.

در مسیری که می‌خواهید از مرز تا نجف بروید مانند ایران پایگاه امداد ایجاد کردیم تا در صورت نیاز بلافاصله خدمت ارائه دهیم و این پایگاهها علاوه بر امدادی در برخی نقاط پایگاه سلامت نیز هست و متخصص طب اورژانس نیز وجود دارد. آمبولانس نیز قرار داده شده است و از بصره تا نجف نیز همین کار را انجام دادیم.

در شهر نجف اضافه بر بیمارستان امام علی (ع) خودمان که 130 تخت دارد و این روزها راه اندازی می‌شود و متخصصان مختلف در آن هستند، در بیمارستان شیخ حکیم نیز نیروهای امدادی ما وجود دارند و یک قسمت بیمارستان دست هلال احمر است و یک بیمارستان سیار نیز ایجاد کردیم.

اضافه بر اینها کلینیک و پلی کلینیک داریم که در اطرف حرم امام علی(ع) خدمات مختلف درمانی مانند ارتوپدی، فیزیوتراپی و طب سنتی و... ارائه می‌کنیم؛ حتی ماساژ درمانی نیز در کنار این خدمات ارائه می‌شود و طب ایرانی همین طور در نظر گرفته شده است.

در مسیر نجف تا کربلا در سالهای قبل تنها 4 پایگاه امدادی داشتیم، اما امسال حدودا هر 100 ستون یک پایگاه قرار دادیم و اواسط مسیر نصف یک بیمارستان را از عراق تحویل گرفتیم و افراد گرمازده و دارای مشکلات گوارشی و ... را بستری می‌کنیم و درمان می‌شوند و در صورت نیاز از همانجا به ایران اعزام می‌شوند. در مسیر پیاده روی پلی کلینیک تخصصی داریم و هر کدام دستگاهها خواسته باشند کار پزشکی انجام دهند با همکاری هلال احمر انجام می‌دهند و تمام موارد لازم را تامین می‌کنیم. در نتیجه هلال احمر بین مسیر نجف تا کربلا 14 پایگاه کلینیک و پلی کلینیک و یک بیمارستان مجهز دارد.

در کربلا اضافه بر اینکه در قسمتی از بیمارستان ابومهدی مهندس و الحسین حضور داریم، دو تا بیمارستان سیار داریم که با کمک نیروی مسلح ایجاد شده و اضافه بر این، کلینیک و پلی کلینیک سیار ایجاد شده است که خدمت رسانی به زائران را ارائه می‌کنند.

گستره خدمت در کربلا طبیعتا بیشتر است؛ با توجه به حجم جمعیتی که وجود دارد؛ علاوه بر این در کاظمین و سامرا و امام زاده سید محمد نیز حضور داریم.

امسال هماهنگی بین هلال احمر عراق، وزارت بهداشت عراق و حشد الشعبی ایجاد کردیم و اکنون نیروهای متخصص ما در بیمارستان عراقی کمک می‌کنند. مثلا عراق گفته نیروی متخصص و پرستار کم داریم که ما داده‌ایم و تعدادی افراد مسلط به انگلیسی و عربی گذاشتیم تا تسهیل گر باشند.

از اعزام بیش از 40 هزار امدادگر هلال احمر تا راه اندازی 2 بیمارستان هوایی در مسیر اربعین

با وزارت بهداشت عراق برای متخصصان بهداشت عراق و مدیریت بیماری‌ها هماهنگ کردیم و برای این افراد کارت مشترک بهداشتی تهیه شده تا به موکب‌ها نظارت کنیم.

مثلا یک موکبی زائران را اسکان می‌دهد و همین که پنجره باز کرده و جریان هوا پیدا کند از ابتلا به بیماری جلوگیری می‌کند یا کارهای بهداشتی دیگر.

این خدمات در تمام موکبها نظارت می‌شود و این کار برای موکب‌های عراق نیز انجام می‌شود و نیروها با کمک و در کنار نیروهای بهداشتی عراق این فعالیت را انجام می‌دهند.حتی در توزیع غذا و نذورات این کنترل و رعایت بهداشت از جمله جمع آوری زباله و تمیز کردن خیابانها با کمک مهندسان بهداشت محیط و مدیریت بیماری‌ها انجام می‌شود.

تتوجه داشته باشید در پیاده روی اربعین همه سنین و با هر وضعیت جسمانی حضور دارند و ابتلائات و حوادث آن هرگز قابل قیاس با حج نیست.کار دیگری که امسال برای اولین بار انجام می‌شود این است که خادمین پزشکی به نیابت شهیدی، خدمت سلامت به زائران ارائه می‌دهند؛ یعنی زنده نگهداشتن خاطره شهدا در مسیر سلامت است.

10 هزار نفر از افرادی که در محله‌های کم برخوردار زندگی می‌کردند انتخاب شدند تا با حمایت هلال احمر در مسیر راهپیمایی قرار گیرند و زودتر به کربلا رفتند.این افراد افراد بی بضاعتی بوده‌اند که عازم کربلا شدند.

با توجه به اینکه الان شرایط کرونایی خوب است، آیا کنترلی در این خصوص دارید؟

واقعیت این است که اگر بگوییم کنترل 100 درصد است صادقانه نگفتیم؛ مردم رعایت می‌کنند اما در حد بسیار کمی. الان تعداد قابل توجهی ماسک را تهیه کردیم که در مرزها رایگان به زائران می‌دهیم.چیزی که می‌تواند از ابتلا بعه بیماری‌های تنفسی مثل کرونا جلوگیری کند زدن ماسک است.

شستشوی دستها با صابون و ضد عفونی کردن امکان دارد و به حد کافی در مرزها بین زائران توزیع می‌کنیم. اکنون در کل دنیا کرونا تقریبا شیب نزولی دارد؛ در عراق، امارات، ترکیه، افغانستان و پاکستان و سوریه نیز همین طور وضعیت را دارند اما با توجه به همه اینها رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جزو الزامات است.

ما دو هواپیما با کمک ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان بیمارستان هوایی تجهیز کردیم تا اگر نیاز به جابجایی زیاد داشتیم این کار را انجام داده و خدمات خوب ارائه دهیم. همکاری دستگاهها همچون سپاه، ارتش و فراجا با هلال احمر خیلی خوب است و دستورالعمل‌های خوبی را تدوین و برنامه ریزی کردیم.

همکاری مردم و حمایت آنها در توفیق در کار بسیار موثر است. اولین بار بود که کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین را در کشور برگزار کردیم و بسیاری کشورهای خارجی که در اربعین حضور دارند به صورت مجازی شرکت کردند و سفرای آنها حضوری آمدند. سخنرانانی از عراق، سوریه و ... داشتیم و آخرین کارهای عملیاتی و علمی در این خصوص را تبادل کردیم و برنامه را چک کرده و کارگاههای تخصصی برگزار شد.

اینکه برای مدیریت بحران چه نقش‌هایی داریم و سناریوهای مختلفی تعریف کردیم و تبادل اطلاعات صورت گرفت.بزرگترین کاروان امداد و نجات و سلامت هلال احمر را در مرقد امام خمینی(ره) بدرقه کردیم تا در مراسم پیاده روی اربعین ارائه خدمت کنند.

دارو و تجهیزات به تعداد کافی و 4-تا 5 برابر سال 98 آماده کردیم .50 آمبولانس، 6 اتوبوس آمبولانس، خودروهای نجات و... همه آماده هستند. هر اتوبوس آمبولانس خود یک درمانگاه است که دارای پزشک، پرستار ، امداد گر و 12 تخت است و علاوه بر انتقال بیماران در حالت ایستایی می‌تواند شرایط بیماران را پایدار کند؛ضمن اینکه بالگردهای هلال احمر نیز آماده است.

از اعزام بیش از 40 هزار امدادگر هلال احمر تا راه اندازی 2 بیمارستان هوایی در مسیر اربعین

خدمات هلال احمر به زائران اربعین از کی شروع شده و تا چه زمانی ادامه دارد؟

کاروان امدادی هلال احمر از 6 شهریور به مناطق اعزام شدند و تا زمانی که زائران به شکل حجمی در عراق هستند ما حضور داریم. البته در مسیر نجف به کربلا تا 21 صفر و پایان اربعین جمع آوری می‌شود.

برای بیش از 5 میلیون برنامه ریزی کردیم

آقای دکتر! برای چه تعداد زائر اربعین برنامه ریزی کرده‌اید؟

برای بیش از 5 میلیون برنامه ریزی کردیم؛ضمن اینکه مرزهایی که از شمال غرب باز شده و اقلیم کردستان عراق به شکل عجیبی از زائران اربعین پذیرایی می‌کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی