زاناتان گام چیست؟


زانتان گام ماده‌ای است که به عنوان حجم دهنده و تثبیت کننده مواد بکار گرفته می‌شود. مواد تشکیل دهنده این ماده از قندهای ساده بر اساس فرآیند تخمیر به‌وجود می‌آید. در نظر داشته باشید، زاناتان گام جزو افزودنی‌های بی‌خطر محسوب...

زانتان گام ماده‌ای است که به عنوان حجم دهنده و تثبیت کننده مواد بکار گرفته می‌شود. مواد تشکیل دهنده این ماده از قندهای ساده بر اساس فرآیند تخمیر به‌وجود می‌آید. در نظر داشته باشید، زاناتان گام جزو افزودنی‌های بی‌خطر محسوب می‌شود.

نام زاناتان گام از باکتری به نام زانتوموناس، در فرآیند تخمیر الهام گرفته شده است. این باکتری در واقع عامل ایجاد پوسیدگی سیاه رنگ بر روی کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ دار است.

ساختار زانتان گام

زاناتان گام چیست؟

یکی از پلی ساکاریدهای طبیعی، زانتان گام است و همچنین یک بیو پلیمر مهم در صنعت شناخته می‌شود. زانتان گام در تمامی نان‌های گلوتن وجود دارد که سبب می‌شود خمیرها به صورت یکدست در کنار یکدیگر قرار گرفته شوند، در نظر داشته باشید زانتان گام یکی از عللی است که می‌توان خمیر را اندازه گیری کرد.

اگر خواستار پخت بدون گلوتن می‌باشید، مواد دیگری به خمیر می‌توان اضافه کرد. که همین خاصیت را دارا باشند، همچنین این مواد نیز طبیعی هستند که برخی ز آن‌ها عبارت‌اند از: صمغ زاناتان، صمغ گوار

از حجم دهنده‌ها نیز می‌توان به گلوتن، ژلاتین، خرید آگار اشاره داشت. البته در نظر داشته باشید اگر میزان زانتان گام بیش از حد معمول باشد، باعث خرد شدن خمیر و چسبناک شدن خمیر می‌شود.

تفاوت زانتان گام و گوار (گام)

عموما در صنعت از صمغ گوار یا همان گوارگام (روی گوارگام کلیک کنید و بیشتر بخوانید) استفاده می‌شود، زیرا قیمت زانتان گام حدودا سه برابر گوار است. همچنین پودر گوار دارای حجم دهندگی هشت برابری نسبت به زانتان را دارا می‌باشد.

به صمغ گوارا، گوارا نیز می‌گویند زیرا مشابه برگ گیاه لوبیا است، گاهی به این گیاهان درخت هندی می‌گویند.

صمغ گوار یک محصول سرشار از فیبر است، در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد این محصول، سبب ناراحتی‌های دستگاه گوارشی می‌شود.

زاناتان گام چیست؟

زانتان گام چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای زانتان گام عبارت‌اند از:

زانتان گام در صنایع غذایی

یکی از حجم دهنده‌های بدون بو برای محصولات غذایی در کارخانه ها، زانتان گام است. یکی از علل دیگر برای خرید زانتان گام، استفاده در سس‌های مختلف است. این ماده در سس‌ها سبب یکنواختی و خروج راحت از بطری می‌شود.

آب میوه‌ها نیز از مزایا زانتان گام مستثنی نیستند و زانتان گام باعث می‌شود تا مایعات به صورت یکنواخت شوند.

در غذاهای منجمد شده، زانتان گام باعث پایداری در تازه ماندن و حفظ کیفیت محصلات کمک می‌کند. همچنین این ماده سبب مقاومت در برابر گرما می‌شود.

کاربرد خرید زانتان گام در صنعت نفت

صنایع نفتی از زانتان گام جهت حجیم شدن گل حفاری استفاده می‌کنند، زیرا این ماده سبب چسبندگی و جلوگیری از نفوذ بتن‌ها در زیر آب می‌شود.

زانتان گام در پزشکی

در صنایع دارویی و بهداشتی نیز زانتان گام کاربرد دارد. برای مثال: خمیر دندان، کرم، لوسیون

نحوه استفاده از زانتان گام

عملکرد زانتان گام مانند ژلاتین است با این تفاوت که منبع ژلاتین حیوانات هستند اما منبع زناتان گام گیاهی است.

زناتان گام برای افرادی که محدودیت غذایی دارند بسیار محبوب است، مخصوصا افرادی که از مصرف لبنیات، مرغ و سویا مصرف نمی‌کنند و این مواد را از سبد غذایی خود حذف کرده اند.

در نظر داشته باشید گرما و اسید بر زانتان گام تاثیری ندارد و همنی دلیل باعث می‌شود که در سس‌ها و آبمیوه‌ها مورد استفاده قرار گرفته شوند. جهت استفاده از زانتان گام می‌بایست، یک هشتم قاشق چای‌خوری را در هر فنجان بریزید و مواد را خوب مخلوط کنید. دقت داشته باشید مواد حتما با مخلوط کن، مخلوط شود زیرا هم زدن با دست سبب گوله شدن زاناتان گام‌ها می‌شود.

برای ترکیب سس ها، می‌بایست زانتان گام را با مقداری روغن، پیش از اضافه کردن به شیر سویا و شیر برنج مخلوط کنید تا بافت مواد یکدست شود. در نظر داشته باشید هرچه میزان زانان گام بیشتر باشد حجم مایع نیز بیشتر خواهد شد.

برای خرید مواد شیمیایی میتوانید به شرکت بیسموت به آدرس bismoot.com که در فروش مواد شیمیایی فعالیت میکنند مراجعه کنید.

چگونگی تولید زانتان گام

با تخمیر گلوکز و ساکاروز، زانتان گام تشکیل می‌شود. همچنین پلی ساکارید موجود، توسط باکتری‌ها در محلول آبی اسریل کربوهیدرات، منابع هیدروژن، دی پتاسیم فسفات با یکدیگر مخلوط می‌شوند.

این مواد در محیط قرار گرفته می‌شوند و پس از مخلوط کردن پلیمر ها، زانتان تشکیل می‌شود.

یک الی چهار روز پلیمر بدست آمده از ایزوپروپیل الکل، رسوب و خشک می‌شود. دقت داشته باشید که ماده بدست آمده دانه‌دانه است که می‌توان آن‌ها را آسیاب نمود تا به صورت پودر بدست آیند.

پس از پودر شدن مواد، به راحتی در آب و آب نمک حل می‌شوند.

همچنین این ماده متشکل شده از بنتازاکاریدها است، و گلوکز، مانوز و گلوکونیک‌ها نیز ایفا نقش دارند.

زانتان گام‌ها با تخمیر طبیعی مواد زیر تولید می‌شوند که این مواد عبارت‌اند از:

  • ذرت
  • سویا
  • گندم
  • کلم

زاناتان گام چیست؟

زانتان گام چه خطراتی دارد؟

در مصارف کم، زانتان گام بی‌خطر است اما اگر این ماده بیش از ۱۵ گرم مصرف شود سبب ناراحتی‌های روده می‌شود.

افرادی که به ذرت آلرژی دارند نمی‌توانند از زانتان گام استفاده کنند زیرا این ماده از ذرت تشکیل می‌شود.

در نظر داشته باشید بهتر است پودر زانتان گام استنشاق نشود، زیرا امکان دارد آنفولانزای تنفسی در افراد پدید آید. باکتری‌های تولید کننده صمغ زانتان گام باعث سیاهی در سبزیجات مانند کلم بروکلی یا گل کلم می‌شوند. اما صمغ زانتان برای گیاهان خطری ندارد.

زانتان گام چه فوایدی دارد؟

فواید شیمیایی صمغ زانتان عبارت‌اند از:

کاهش قند خون

تحقیقات نشان داده شده است افرادی که دارای قند خون هستند، زمانی که همراه با برنج زانتان استفاده کرده اند، این ماده سبب کاهش قند خون شده است.

کاهش کلسترول

مصرف دوزهای زانتان گام امکان دارد باعص کاهش سطح کلسترول شود اما تحقیقات نشان داده است آقایانی که سه هفته صمغ زانتان را مصرف کرده‌اند با کاهش ۱۰ درصدی کلسترول رو به رو بوده اند.

جایگزین بزاق و درمان خشکی دهان

افرادی که دچار خشکی‌های دهان هستند یکی از بهترین انتخاب‌ها برایشان صمغ زانتان است، زیرا این ماده به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می‌کند.

بهبودی دستگاه گوارش

چسبندی زانتان به آب‌ها بسیار زیاد است و همین امر سبب می‌شود که غذاها در داخل روده، پس از مصرف زانتان مرطوب شوند و باعث بهبودی دستگاه گوارش شوند.

پرهیزاتی که در مصرف زانتان باید مد نظر داشته باشید

محققان در سال ۱۹۸۷ از ۵ آقا خواستند تا ۳ هفته زانتان مصرف کنند. این تحقیق با عواقب نا مطلوب همراه نبود، اما افراد باید هنگام مصرف زناتان این موارد زیر را مورد بررسی خود قرار دهند، که عبارت‌اند از:

  • افرادی که اسهال شدید یا دردهای شدید گوارشی دارند
  • افرادی که بی‌اختیاری در مدفوع را دارند
  • افرادی که به گیاهان کلم بروکلی یا گل کلم حساسیت دارند

منبع :

خرید زانتان گام بشکه ای و برند فوفنگ و FIC - شرکت بیسموت (bismoot.com)

نویسنده: رپورتاژ

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان