چاپ کتابی درباره تعامل بادوستان براساس آموزه‌های دینی


چاپ کتابی درباره تعامل بادوستان براساس آموزه‌های دینی

کتاب «تعامل با دوستان بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر سیدعلی سادات فخر توسط نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «تعامل با دوستان بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع)» اثر سیدعلی سادات فخر است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و توسط نشر این پژوهشگاه در ۶۵ صفحه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

نویسنده این‌کتاب تلاش دارد با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) و تدوین فرهنگ نامه سبک زندگی، اطلاعات کاربردی موضوعات مرتبط با حوزه‌های گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و محیط زیست را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

در میان مدخل‌های این فرهنگنامه، برخی موضوعات فرهنگی ویژه ای برخوردارند و عموم افراد جامعه به صورت گسترده با آن سروکار دارند. از این رو، به منظور ارتقا و تقویت سبک زندگی اسلامی، شایسته است آموزه‌های دینی مربوط به این گونه موضوعات علاوه بر ارائه در فرهنگنامه، به صورت کتابچه‌های مستقل نیز در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد. بر همین اساس، در اثر پیش‌رو شاخصه‌های مربوط به تعامل با دوستان در آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) تهیه می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار می‌گیرد.

در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، اهمیت همکاری با دوستان و مفهوم شناسی دوست مورد بررسی قرار گرفته و معیار دوست گزینی تبیین شده است.

نویسنده، در ادامه این اثر، شناخت اعتقادات دوست و اصل بنیادین رفتار با دوستان را بیان و بر رعایت قاعده زرین تأکید کرده است.

سپس، عوامل نگهداشت دوستی بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) تبیین شده است که از جمله این رفتارها می‌توان به محبت، ایمان به خداوند، پیوند نسبی و سببی، و رعایت انصاف اشاره کرد.

«اهداف تعامل با دوستان» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا بر همدردی و مواسات، نیازهای اقتصادی، و نیازهای روانی و معنوی، بر اساس آموزه‌های قرآن و اهل بیت (ع) توصیه شده است.

در این اثر، «آثار تعامل با دوستان» تشریح شده است که در این راستا، رفع کدورت و دشمنی، تحکیم پایه‌های ایمان، و افزایش مکارم اخلاقی و انسانی تبیین شده است.

در پایان «شیوه تعامل با دوستان» مورد بحث و بررسی قرار گرفته که از جمله این شیوه‌ها می‌توان به رعایت ادب در سخن، رایزنی و مشورت، رعایت ادب در گوش سپاری، رازداری، امانتداری، خوش گمانی، امیدآفرینی، نیکی، وفای به وعده، هدیه دادن، رعایت عدالت، ترک دوستی با دشمن دوست و بخشش لغزش‌ها پرداخت.

در بخشی از این‌کتاب می‌خوانیم:

۱- رفع کدورت و دشمنی: ایجاد ارتباط، برقراری دوستی و تعامل دوستانه تأثیر مستقیمی در رفع کدورت و دشمنی دارد. یکی از مهم‌ترین هنرهای انسان، تبدیل دشمن به دوست است. در قرآن نیز دستور داده شده با دشمن به روش احسن تعامل شود تا تبدیل به دوست شود.

۲- تحکیم پایه‌های ایمان: پایه‌های ایمان در تعامل با دوستان مسلمان تحکیم می‌شود؛ همچنین تعامل دوستان اهل بیت (ع) ولایتمداری عشق و به خاندان عصمت و طهارت تقویت می‌شود.

۳- افزایش مکارم اخلاقی و انسانی: یکی از آثار مشهود روابط انسان‌ها تأثیرپذیری از رفتار و گفتار همدیگر است. به همین دلیل بسیار تأکید شده است انسان آگاهانه دوست انتخاب کند؛ زیرا اگر دوست بد و شرور انتخاب کند، با مشکل روبرو خواهد شد و سالم نمی‌ماند. البته نکته مهم این است که انسان باید به اندازه قدرتمند و تأثیرگذار باشد که بتواند در تعامل با دوستان رفتار و گفتار آنان را در جهت صحیح تغییر دهد؛ اگر احساس کرد نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، باید قطع رابطه کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !