کشف زیستگاه جدید«کورماهی غارزی زاگرسی»/چشمه­ «تووه» به عنوان اثر طبیعی ـ ملی معرفی شود


کشف زیستگاه جدید«کورماهی غارزی زاگرسی»/چشمه­ «تووه» به عنوان اثر طبیعی ـ ملی معرفی شود

در مطالعه ای که چند روز پیش در مجله Diversity و به سرپرستی محققین ایرانی منتشر شد، زیستگاه جدیدی برای «جویبارماهی غارزی زاگرسی» معرفی شد که خوشحالی عمیق جامعه حفاظت از محیط زیست کشورمان را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست فارس، سال 1279 شمسی میلادی که در پروژه احداث خط آهن جنوب – شمال، «Bruun و Kaiser» غار لون را کشف کردند و یک جنس و یک گونه ماهی غارزی (Iranocypris typhlops) در لرستان معرفی کردند.

بعدها Farashi و همکاران در سال 1393 این ماهی را به جنس «Garra» منتقل کردند. در سال 1349، Greenwood جویبار ماهی غارزی زاگرسی (Nemacheilus smithi) را از این غار به دنیای علم معرفی کرد.

مجددا در سال 1395 دکتر موسوی و همکاران در مطالعه ای نشان دادند که جمعیت ماهی جنس Garra در این غار دو گونه متفاوت را تشکیل می دهند که کورماهی غارزی لرستانی (G. lorestanensis) را در این مطالعه به دنیای علم معرفی کردند.

هاشم زاده سغرلو و همکاران در سال 1394 جویبار ماهی زاگرسی را به جنس جدیدی به نام Eidinemacheilus که به افتخار محیطبان منطقه (عیدی حیدری) نامگذاری شد منتقل کردند.

یاسر فاطمی، پژوهشگر و فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: از زمان کشف غار لون تاکنون فقط دو مرتبه جویبارماهی غارزی ایران دیده شده است که نگرانی عمیق کارشناسان را نسبت به انقراض آن در پی داشته است.

وی ابراز داشت: خوشبختانه پس از گزارش وجود چشمه ای در منطقه ی تووه در شمال استان خوزستان، در سال ۱۳۹۷ این چشمه توسط محققینی از دانشگاه هرمزگان و موسسه ملی زیست شناسی کشور اسلوونی در چند مرحله بررسی شد که هر سه گونه ی ماهی کور ایران در آن مشاهده شد. البته در مطالعه دکتر وطن دوست و همکاران در سال 1398 دو گونه « G. typhlops و G. lorestsnesis» از این چشمه گزارش شد.

به گفته این کارشناس در مطالعه ای که چند روز پیش در مجله Diversity و به سرپرستی محققین ایرانی منتشر شد، زیستگاه جدیدی برای جویبار ماهی غارزی زاگرسی معرفی شد که خوشحالی عمیق جامعه حفاظت از محیط زیست کشورمان را در پی داشته است.

کشف زیستگاه جدید«کورماهی غارزی زاگرسی»/چشمه­ «تووه» به عنوان اثر طبیعی ـ ملی معرفی شود

این مقاله با عنوان A New Locality for the Blind Loach, Eidinemacheilus smithi (Teleostei: Nemacheilidae) in Iranian Zagros: A Morpho-Molecular Approach و با همکاری محققین داخلی و خارجی ( دکتر سید محمد جواد ملک حسینی، دکتر یاسر فاطمی، پروفسور حمیدرضا اسماعیلی، Tjaša Lokovšek و دکتر Matjaž Kuntner در مجله ی Diversity به چاپ رسیده است.

در این مطالعه جمعیت جویبار ماهی غارزی زاگرسی چشمه ی تووه با جمعیت آن در غار لون مقایسه شد که تفاوت زیادی چه به لحاظ ژنتیکی و چه به لحاظ ریخت شناسی بین دو جمعیت مشاهده نشد و نمونه های چشمه تووه نیز همان جویبار ماهی غارزی زاگرسی تشخیص داده شدند.

اگر چه اختلاف ژنتیکی ۱.۳۹ درصدی بین جمعیت لون و تووه نشان دهنده آن است که دو جمعیت از هم جدا هستند ( به همین سبب حتما باید توجه داشت جمعیت ماهی های لون و تووه تحت هیچ شرایطی نباید توسط انسان به هم معرفی شوند).

در سال گذشته نیز یک گونه سخت پوست غارزی دیگر نیز از منطقه تووه توسط برخی از اعضای همین تیم به دنیای علم معرفی شد تا تووه نیز با داشتن سه گونه ماهی کور و یک گونه سخت پوست غارزی و نیز حضور گونه های مهمی چون سمندر لرستانی، پلنگ ایرانی، کل و بز و ... بیش از پیش نیازمند حفاظت باشد و بسیار ضروری است هر چه سریع تر حد فاصل بین غار لون و چشمه­ تووه به عنوان منطقه­ حفاظت شده و خود چشمه­ تووه نیز با داشتن سه گونه­ ماهی کور که در دنیا بی نظیر است به عنوان اثر ملی طبیعی معرفی شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند