پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟


پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

برخلاف سال‌های گذشته اپل می‌خواهد از دو تراشه مختلف در مدل‌های iPhone 14 استفاده کند؛ اما تفاوت پردازنده A15 آیفون 14 با A16 آیفون 14 پرو در چیست؟اپل تصمیم گرفته برای آیفون 14 و مدل ۶.۷ اینچی آیفون 14 پلاس از پردازنده A15 یعنی همان پردازنده...

برخلاف سال‌های گذشته اپل می‌خواهد از دو تراشه مختلف در مدل‌های iPhone 14 استفاده کند؛ اما تفاوت پردازنده A15 آیفون 14 با A16 آیفون 14 پرو در چیست؟

اپل تصمیم گرفته برای آیفون 14 و مدل ۶.۷ اینچی آیفون 14 پلاس از پردازنده A15 یعنی همان پردازنده گوشی‌های سال گذشته خود استفاده کند؛ اما مدل‌های آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس با تراشه ۴ نانومتری A16 Bionic روانه بازار خواهند شد. شاید در نگاه اول این موضوع کمی برای خریداران احتمالی این مدل‌ها ناراحت کننده باشد. مخصوصا اینکه اپل برای اولین بار است که می‌خواهد گوشی‌های خود را بر اساس چیپست به دسته گران و ارزان تقسیم کند.

تفاوت عملکرد آیفون 14 با پردازنده A15 و آیفون 14 پرو با A16

پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

به طور کلی تمامی مدل‌های آیفون که در یک سال عرضه می‌شدند، از جدیدترین و بهترین پردازنده سری A بهره می‌بردند. این موضوع حتی درباره آیفون‌های با نمایشگر کوچکتر و تراکم پیکسلی پایین که چندان نیازی به این پردازنده‌ها برای اجرای روان iOS و برنامه‌ها نداشتند نیز صدق می‌کرد. چرا حالا اپل چنین تصمیمی گرفته و این تصمیم چه تاثیری خواهد داشت؟

پیشتر در شایعات شنیده بودیم که اپل می‌خواهد نسخه بهبود یافته‌ای از چیپ A15 را در آیفون 14 و 14 پلاس استفاده کند. این نسخه نسبت به تراشه استفاده شده در آیفون 13 سریع‌تر و خواهد بود. حالا نیز Tim Higgins از وال‌ استریت ژورنال این موضوع را تایید کرده است.

پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

البته اگر دقت کرده باشید اپل این کار را در سری آیفون 13 نیز کرده بود. سال گذشته از آیفون 13 مینی ۶۹۹ دلاری گرفته تا آیفون 13 پرو مکس ۱۰۹۹ دلاری همگی از پردازنده A15 با دو هسته Avalanche (فرکانس ۳.۲۴ گیگاهرتز) و چهار هسته Blizzard (فرکانس ۲.۰۱ گیگاهرتز) بهره می‌بردند. هرچند که شرایط در بخش GPU فرق داشت.

بخش گرافیکی تراشه A15 در مدل‌های پرو آیفون از ۵ هسته بهره می‌برد؛ اما در آیفون 13 تنها ۴ هسته فعال وجود داشت. این دقیقا همان نسخه بهبود یافته پردازنده A15 است که انتظار داریم اپل در آیفون 14 و 14 پلاس استفاده کند. بدین ترتیب تفاوت عملکرد این مدل‌ها با نسخه‌های پرو از نظر قدرت خام و پردازش گرافیکی قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

از طرفی نود ۵ نانومتری TSMC که تراشه A15 اپل بر پایه آن ساخته شده، حداکثر ۱۱ درصد نسبت به نسل دوم نود ۴ نانومتری Apple A16 کندتر است و اختلاف تراکم ترازیستور نیز در آنها به تنها ۶ درصد می‌رسد. این موضوع از زمانی که شرکت‌های سازنده چیپست به نودهای زیر ۷ نانومتر نزدیک شدند، در گوشی‌های اپل صدق کرده است.

پیش از رسیدن A15، چهار نسل قبلی از گوشی‌های اپل حداقل ۲۰ درصد نسبت به مدل قبلی عملکرد بهتری را ارائه می‌دادند. هرچند که از پردازنده A14 به A15 این افزایش به تنها ۱۱ درصد رسید و انتظار داریم که در آیفون 14 نیز همین اتفاق تکرار شود. بنابراین تفاوت عملکرد بین آیفون 14 و آیفون 14 پرو بسیار نزدیک به تفاوت بین آیفون 12 و آیفون 13 خواهد بود.

پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟ پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

همانطور که در بنچمارک‌های بالا می‌بینید، تفاوت معناداری بین این دو مدل وجود ندارد. بدین ترتیب بعید به نظر می‌رسد که هدف اپل از ارائه خانواده آیفون 14 با دو پردازنده مختلف تاکید بر اختلاف در عملکرد پردازشی باشد.

البته توجه داشته باشید که اینها حداکثر اختلاف ممکن هستند و شاید اپل تصمیم بگیرد به جای افزایش عملکرد، بهینگی ۲۲ درصدی نود ۴ نانومتری (ادعای TSMC)‌ را انتخاب کند. با توجه به اینکه تراشه‌های اپل از نظر قدرت پردازشی اختلاف زیادی با همتایان اندرویدی دارند، این موضوع منطقی به نظر می‌رسد.

پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

در واقع مدل‌های پرو آیفون 14 با پردازنده A16 می‌توانند همان عملکرد مدل‌های مجهز به A15 را با مصرف انرژی پایین‌تر ارائه دهند. این موضوع از آنجایی که گوشی‌های اپل از شارژ سریع بالای ۳۰ وات (همانند شرکت‌های چینی) پشتیبانی نمی‌کنند، اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند. از طرفی تنها تفاوت محسوس بین دو چیپست، توانایی A16 در اینکد و دیکد کردن ویدیوهای 8K است. به همین خاطر نیز اپل دوربین اصلی مدل‌های پرو آیفون 14 را به یک حسگر ۴۸ مگاپیکسلی ارتقا داده است.

پردازنده A15 در آیفون 14 و A16 در آیفون 14 پرو چه تفاوتی با هم دارند؟

البته کاربران آیفون 14 و 14 پلاس نیز نباید ناراحت باشند؛ زیرا تراشه A15 همچنان می‌تواند از ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه، حالت سینمایی و حالت ProRes پشتیبانی کند. حالت ProRes باعث می‌شود که دقت رنگ بیشتر و کیفیت جزئیات بالاتری را در فیلم‌های ضبط شده با آیفون شاهد باشیم.

به طور خلاصه اگر نیازی به فیلم‌برداری 8K ندارید، احتمالا هیچ تفاوت محسوسی را در قدرت پردازشی یا عملکرد روزمره بین آیفون 14 و آیفون 14 پرو مشاهده نخواهید کرد. پردازنده A15 آیفون 14 همچنان می‌تواند تمامی برنامه‌ها و بازی‌ها را به راحتی اجرا کند.

منبع :Phone Arena

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام