اعلام موجودیت ائتلاف سیاسی جدید در عراق


اعلام موجودیت ائتلاف سیاسی جدید در عراق

شش حزب سیاسی عراقی با اعلام موجودیت ائتلاف سیاسی جدید تحت عنوان «تحالف الموقف العراقی» اقدام به ارائه یک نقشه راه برای برون‌رفت از بحران سیاسی کنونی کشور کردند.

اعلام موجودیت ائتلاف سیاسی جدید در عراق

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه‌های عراقی از اعلام موجودیت یک ائتلاف سیاسی جدید تحت عنوان «تحالف الموقف العراقی» در سایه طولانی شدن فرآیند سیاسی در این کشور پس از گذشت بیش از ده ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی خبر دادند.

بر اساس این گزارش، در سایه شرایط دشوار و بحران انباشته شده، شش حزب سیاسی عراقی که خود را طرف درگیری‌های اخیر در کشور نمی‌دانند، اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند با ایجاد یک ائتلاف سیاسی جدید، تمام تلاش خود را وقف بازسازی دولت و ایجاد یک فرمول حکمرانی عقلانی جدید کنند. این احزاب عبارتند از: حرکة کفی، حزب الأمة العراقیة، حرکة واثقون، المجلس العراقی الدیمقراطی الموحد، الجبهة الفیلیة و حرکة وعی الوطنیة.

این ائتلاف سیاسی پس از اعلام موجودیت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با تمام توان برای بازسازی دولت و ایجاد یک معادله حکمرانی عقلانی جدید می‌کوشد و از همه گروه‌های سیاسی ملی‌ و مستقل می‌خواهد تا صفوف و مواضع خود را سازماندهی‌ و هماهنگ کنند.

این ائتلاف در ادامه یک نقشه راه نُه بندی برای برون رفت از بحران جاری در کشور نیز ارائه کرد که در ادامه می‌آید:

۱- دوره کنونی به عنوان یک دوره انتقالی در نظر گرفته شود و مدت زمان آن بیش از یک سال نباشد.

۲- تشکیل یک دولت کوچک جدید با صلاحیت های ملی بدون طرفین درگیری و منازعه. دولتی که مدیریت مرحله انتقالی را بر عهده بگیرد.

۳- ائتلاف جدید از دادگاه محترم فدرال می‌خواهد که نقشی مثبت و سازنده ایفا کند و در مورد پرونده‌ای که از برج پنجم سال جاری میلادی به آن واگذار شده، رسیدگی کند و به پارلمان دستور دهد تا با صدور حکمی، منطبق بر ماده ۶۴ قانون اساسی خود را منحل کند.

۴- اتخاذ گزینه گفت‌وگو به عنوان روشی برای حل بحران‌های سیاسی و پرهیز از ادبیات خیانت و ارعاب و اتکا به گزینه مشارکت دادن نیروهای جدید و فعالیت‌های اجتماعی تأثیرگذار سازمان‌ها و دیگران. زیرا این منطقی نیست که ما از طرف‌هایی که خود بخشی از بحران هستند، درخواست راه حل داشته باشیم.

۵- اصلاح قانون انتخابات برای اطمینان از الزام ائتلاف‌های ملی قبلی و تعیین فراکسیون بزرگتر پیروز بلافاصله پس از اعلام نتایج، جلوگیری از جابجایی نمایندگان بین فراکسیون‌ها و تعیین سقف برای هزینه‌های انتخاباتی دولت به منظور تضمین فرصت های برابر و مهندسی مجدد حوزه های انتخاباتی تحت نظارت گسترده بین المللی.

۶- ممنوعیت شرکت احزاب مسلح در انتخابات آینده

۷- تشکیل تیمی متشکل از حقوقدانان متخصص و قضات قانون اساسی، کانون وکلای دادگستری، نهادهای جامعه مدنی و... برای اصلاح قانون اساسی فعلی و عرضه آن برای همه‌پرسی جهت استفاده در انتخابات آتی.

۸- ائتلاف الموقف العراقی از قوه قضائیه مستقل عراق می‌خواهد که چند پرونده را باز کند که عبارتند از: پرونده قاتلان تظاهرات‌کنندگان مسالمت ‌جو سابق و فعلی (انقلاب تشرین و عاشورا)، پرونده‌های فساد و اتلاف بیت‌المال، پرونده فایل صوتی درز یافته، پاسخگویی و مجازات کسانی که باعث خسارت وارد آمدن به دولت و منابع آن شدند.

۹- در عین حال که از تلاش‌های زیاد و انضباط بالای نیروهای امنیتی و نظامی، تشکر می‌کنیم از آنها می‌خواهیم که از این پس نیز در درگیری های سیاسی شرکت نکنند و موضع ما نیز همان «عراقی محض و خالص» خواهد بود.

حدود ده ماه از انتخابات زودهنگام سال گذشته عراق می‌گذرد و رئیس جمهور جدید انتخاب نشده و دولت جدید تشکیل نشده است. عراق در سال جاری هنوز قانون بودجه را تصویب نکرده و این کشور درگیری کشمکش سیاسی طولانی‌ای شده است./ فارس

شما می توانید این

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل