تفرقه افکنی ارتش جعلی واشنگتن در فضای مجازی


تفرقه افکنی ارتش جعلی واشنگتن در فضای مجازی

واشنگتن برای تخریب کشورهای مخالف خود به راه اندازی ارتش های سایبری متوسل شده و با انتشار مطالب تحریک آمیز در حساب جعلی تلاش می کند تا دایره نفوذ برخی از کشورهای آسیایی را کاهش دهد.

پژوهش جدید دانشگاه استنفورد نشان می دهد که دولت آمریکا با استفاده از حساب های کاربری جعلی در فضای مجازی تلاش کرده با هدایت یک کارزار تبلیغاتی مخفی در رسانه های اجتماعی، نفوذ کشورهای آسیای غربی و آسیای میانه را کاهش داده و افکار عمومی را علیه برخی از کشورها بشوراند.

در این پژوهش آمده است: «این پست‌ها به طور عمده بر حمایت آمریکا از کشورها و مردم آسیای غربی و آسیای میانه متمرکز بود و واشنگتن را به عنوان یک شریک اقتصادی قابل اعتماد معرفی می کرد».

این استراتژی مخفی همچنین بر هدف قرار دادن جمعیت کشورهای بدبین به روایت غرب در مورد جنگ اوکراین تمرکز داشت و بر ترویج ایده "جاه طلبی های امپراتوری روسیه" متمرکز بود.

برغم ادعای توییتر مبنی بر ممنوعیت تبلیغات از سوی رسانه‌های وابسته به دولت، بسیاری از مطالب مذکور محتوای رسانه‌های تحت حمایت مالی ایالات متحده مانند صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد را به اشتراک می گذاشتند.

نشریه گری زون (GreyZone) نیز در سال ۲۰۲۰ گزارشی در مورد این کارزار و به ویژه اطلاعات نادرستی که علیه ایران و دیگر مخالفان آمریکا منتشر می شد، تهیه کرد.

در پژوهش دانشگاه استنفورد حدود ۳۰۰ هزار توییت از بیش از ۱۴۰ حساب این شبکه اجتماعی فعال در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ بررسی شده است. بسیاری از پست ها علاوه بر هدف قرار دادن حوزه نفوذ روسیه، شامل مطالب تحریک آمیز علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنبش حزب الله لبنان بودند.

این مطالعه نشان می‌دهد که «تنها ۱۹ درصد از حساب های شناسایی شده مذکور بیش از یک هزار دنبال‌کننده داشتند» و اکثر پست‌ها تعداد بسیار کمی لایک و ریتوییت شده اند.

تفرقه افکنی ارتش جعلی واشنگتن در فضای مجازی

در گذشته نیز متحدان خاورمیانه ای آمریکا دست به راه اندازی چنین کارزارهایی زده بودند. عربستان سعودی از شیوه های آنلاین مشابهی از طریق «ارتش ربات پادشاهی» در توییتر استفاده کرد و مطالب تحریک آمیز، کینه توزانه و قوم گرایانه را به ویژه علیه ایران منتشر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟