افت قیمت بیت کوین؛ حرکت بعدی چیست؟


افت قیمت بیت کوین؛ حرکت بعدی چیست؟

قیمت بیت کوین ساعاتی قبل به پایین‌ترین سطح در ۸۰ روز گذشته رسید و این در حالی است که شاخص دلار آمریکا (DXY) همچنان قدرتمند ظاهر شده و مدت‌هاست اصلاح نزولی محسوسی نداشته است.

به گزارش کریپتو نیوز، بیت کوین طی ۲۴ ساعت گذشته ۵درصد و در هفت روز اخیر بیش از ۷درصد از ارزش خود را از دست داده است. آن‌طور که پیداست، طی ماه‌های اخیر بیت کوین رفته‌رفته میان بخشی از سرمایه‌گذاری اعتبار خود را از دست داده و از نگاه آنها بی‌ارزش شده است. برخی کارشناسان روند نزولی اخیر بیت کوین را به وضعیت بازار سهام ایالات متحده نسبت می‌دهند که در نهایت به ترس سرمایه‌گذاران از ادامه‌پیداکردن سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو و افزایش مجدد نرخ بهره بانکی در این کشور مربوط می‌شود. این شرایط در مجموع فعالان بازارهای مالی را ریسک‌گریزتر از قبل کرده است؛ یعنی سرمایه‌گذاران به خاطر کاهش اعتماد خود به بازار، پول خود را از دارایی‌های پرریسکی مثل بیت کوین و سهام خارج می‌کنند.

شاخص‌های بورسی مهم «S P500» و نزدک (NASDAQ) نیز تحت‌تأثیر عملکرد قدرتمند دلار در ماه‌های اخیر، با سقوط مواجه شده‌اند؛ اتفاقی که فشاری نزولی روی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وارد کرده است.

عامل دیگری که در این چند روز خودنمایی کرده، تعطیلی خط لوله گاز نورد استریم با تصمیم مقامات روسی است که بخشی از عرضه گاز به اروپا را عملاً متوقف کرده و بازارهای مالی را به وحشت انداخته است. عامل مؤثر بعدی، افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکاست.

از آنجایی که آمار ماه گذشتهٔ مربوط به بخش تولید در آمریکا بهتر از چیزی بود که کارشناسان انتظارش را داشتند، نگرانی سرمایه‌گذاران از تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای حفظ سرعت افزایش نرخ بهر بانکی و مقابله با تورم از این طریق بیشتر شده است و در بازار اوراق قرضه نیز هیچ نشانه‌ای از کاهش فروش و کم‌شدن استقبال سرمایه‌گذاران دیده نمی‌شود.

بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا اخیراً برای اولین بار از اواسط ماه ژوئن (خرداد) با افزایشی ۰.۰۶۱ واحد درصدی به ۳.۲۵درصد رسید. در نتیجه، سرمایه‌گذاران مایل هستند پول خود را به خرید دارایی‌هایی بدون ریسک اختصاص دهند و به همین خاطر فشار نزولی بر قیمت بیت کوین طی این مدت تشدید شده است.
افزایش قدرت دلار آمریکا مهم‌ترین عامل است

موقعیت شاخص دلار (که ارزش دلار آمریکا را با سبدی از ارزهای ملی مطرح جهان مقایسه می‌کند) اخیراً به بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته رسیده است. دلیل این اتفاق هم مشخصاً اجرای سیاست‌های پولی انقباضی در آمریکاست؛ حرکتی که به رشد بازدهی اوراق خزانه‌داری این کشور نیز کمک کرده است.

بلومبرگ در گزارش جدید خود گفته ممکن است میزان تأثیرگذاری اقدامات بانک مرکزی آمریکا بر اقتصاد، در ادامه بیشتر از قبل شود. برخی کارشناسان معتقدند جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس بانک مرکزی آمریکا، همان کارهای پال ولکر (Paul Volcker) را تکرار می‌کند. گفتنی است اجرای سیاست‌های انقباضی در دوران ریاست ولکر در بانک مرکزی‌ آمریکا، سبب شد تا اقتصاد این کشور وارد رکود شود.

اگر فدرال رزرو در ادامه به کاهش رقم ترازنامه خود ادامه دهد، شاخص دلار آمریکا هم ممکن است به اوج جدیدی دست پیدا کند. پاول چند هفته پیش در یک سخنرانی بر تمایل خود برای افزایش قدرت دلار و مبارزه با تورم از این طریق، تأکید کرده بود.

ادامه‌پیداکردن روند نزولی بیت کوین می‌تواند قیمت را به سطوحی برساند که مدت‌هاست در بازار دیده نشده‌اند. ریچارد هرت (Richard Heart)، یکی از اینفلوئنسرهای فضای ارزهای دیجیتال، پیش‌بینی کرده است که قیمت بیت کوین پیش از شروع دوباره روند صعودی تا ۱۱٬۰۰۰ دلار پایین خواهد آمد. اکنون اما، سرمایه‌گذاران بیش از هر چیز، منتظر انتشار نرخ تورم ماه اوت (مرداد) آمریکا در روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) هستند.
تحلیل قیمت بیت کوین

بیت کوین روز گذشته یک حرکت نزولی جدید را از سطح ۲۰٬۰۰۰ دلار آغاز کرد که به کاهش قیمت تا ۱۸٬۵۴۰ دلار در صبح امروز منجر شد. آن‌طور که از نمودار زیر پیداست، حمایت ۱۹٬۰۵۳ دلاری پس از سه بار بازگشت قیمت در گذشته، با سقوط کندل روز ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) نقض شده است. بسته‌شدن کندل امروز زیر این سطح نیز می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت بیت کوین در روزهای بعد منجر شود.

افت قیمت بیت کوین؛ حرکت بعدی چیست؟

نمودار قیمت بیت کوین؛ نمای یک‌روزه بازار «بیت کوین/ دلار».

اخیراً الگوی مثلث متقارن روی نمودار بیت کوین به سمت پایین شکسته شده است؛ اتفاقی که سوگیری سرمایه‌گذاران در جهت فروش دارایی‌هایشان را نشان می‌دهد. در صورت ادامه روند نزولی، نزدیک‌ترین حمایت پیش روی قیمت سطح ۱۷٬۶۸۵ دلار خواهد بود و پس از آن نوبت به حمایت ۱۶٬۴۵۰ دلاری می‌رسد.

در مقابل، اگر بیت کوین بیت کوین بتواند خود را بار دیگر به بالای ۱۹٬۵۰۰ دلار برساند، راه برای جهش قیمت تا سطح ۲۰٬۰۰۰ دلار باز خواهد شد. پس از آن هم نوبت به مقاومت‌های کلیدی بعدی در ۲۱٬۹۰۰ و ۲۲٬۴۲۵ دلار خواهد رسید.

*محمد‌امین علی‌یاری-ارز دیجیتال

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان