صندوق سرمایه‌­گذاری مشترک چیست؟ سرمایه‌گذاری در آن‌ها چه سودی دارد؟


 صندوق سرمایه‌­گذاری مشترک چیست؟ سرمایه‌گذاری در آن‌ها چه سودی دارد؟

سرمایه­‌گذاری به­عنوان راه­‌حلی برای محافظت از پول در برابر تورم و همواره موردتوجه و توصیه بوده و حتی در کشورهایی که از تورم بالایی نیز رنج نمی­برند، همواره از موارد بااهمیت تلقی می­شده است؛ حال‌آنکه در اقتصادی مانند ایران که در طول سنوات...

سرمایه­‌گذاری به­عنوان راه­‌حلی برای محافظت از پول در برابر تورم و همواره موردتوجه و توصیه بوده و حتی در کشورهایی که از تورم بالایی نیز رنج نمی­برند، همواره از موارد بااهمیت تلقی می­شده است؛ حال‌آنکه در اقتصادی مانند ایران که در طول سنوات متمادی همواره تورم‌­های بالایی تجربه شده است، سرمایه­‌گذاری از اهمیت دوچندانی برخوردار خواهد بود. بازار سرمایه در ایران در یک نگاه بلندمدت همواره از بازارهای جذاب برای سرمایه‌­گذاری تلقی می­شود که در صورت انجام سرمایه­‌گذاری­‌های هوشمندانه می­تواند عواید قابل‌توجهی را در اختیار سرمایه­‌گذاران قرار دهد. در این مقاله ابتدا توضیح مختصری درباره­ی روش­‌های سرمایه‌­گذاری ارائه خواهیم کرد و در ادامه به سراغ معرفی صندوق سرمایه­‌گذاری مشترک به­‌عنوان یک ابزار مالی خواهیم رفت.

روش‌­های سرمایه‌­گذاری

به‌طورکلی روش­‌های سرمایه­‌گذاری را می­توان به دو روش مستقیم و غیرمستقیم دسته‌­بندی کرد. در سرمایه­‌گذاری مستقیم، خود فرد سرمایه‌­گذار شخصاً اقدام به سرمایه‌­گذاری کرده و برای انجام بهتر امور آن لازم است تا از توانایی­‌های خاصی در زمینه­‌ی انتخاب محل سرمایه­گذاری مناسب و مهارت­‌های تحلیل­گری پیرامون آن برخوردار باشد. همچنین در کنار این موارد لازم است تا فرد سرمایه‌­گذار وقت کافی را برای انجام امور مرتبط با سرمایه­‌گذاری در اختیار داشته باشد.

حال ممکن است شرایط مطرح شده در بند قبلی در اختیار تعداد زیادی از افراد نباشد، اما آن­ها قصد سرمایه­‌گذاری در بازارهای مختلف، از جمله بازار سرمایه را داشته باشند. در این شرایط سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم از طریق شرکت‌­های سبدگردان و صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری موضوعیت پیدا خواهد کرد. پیش از پرداختن به بحث سبدگردان­‌ها و موضوع اصلی این مقاله یعنی صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری مشترک، لازم است تا توضیحاتی را در خصوص تفاوت­های بین سرمایه­‌گذاری مشترک و غیرمشترک ارائه دهیم.

سرمایه‌­گذاری مستقیم در برابر سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم

 صندوق سرمایه‌­گذاری مشترک چیست؟ سرمایه‌گذاری در آن‌ها چه سودی دارد؟

هرکدام از روش‌­های سرمایه­‌گذاری نسبت به دیگری از مزایا و معایبی برخوردارند. به طور مثال در سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم، فرد سرمایه‌­گذار مالکیت مستقیم در محل نهایی سرمایه‌گذاری را نخواهد داشت و به‌این‌ترتیب طبیعتاً حق حضور در مجمع محل نهایی سرمایه­‌گذاری را نیز ندارد و تنها و آن هم در صورت دارابودن واحدهای ممتاز صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری می­تواند در مجمع مربوط به صندوق­‌ها شرکت کند. البته در سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم امکان استفاده و نیروی انسانی متخصص در سرمایه‌­گذاری و بهره‌­گیری از دانش آن­ها امری است که سرمایه­‌گذاری در صندوق‌­ها را جذاب می­کند. بااین‌حال برای مقایسه سرمایه‌­گذاری مستقیم و غیرمستقیم می­تواند به مقالات مرتبط در سایت آکادمی دانایان مراجعه کنید.

 صندوق سرمایه‌­گذاری مشترک چیست؟ سرمایه‌گذاری در آن‌ها چه سودی دارد؟

صندوق سرمایه‌­گذاری مشترک چیست؟

صندوق سرمایه­‌گذاری مشترک نوعی ابزار مالی است که از طریق تجمیع وجوه افراد مختلف که قصد سرمایه‌­گذاری در بازاری را دارند اما از وقت و تخصص لازم برای انجام آن کار برخوردار نیستند، اقدام به سرمایه­‌گذاری کرده و سود حاصل از این سرمایه­‌گذاری بین مدیران و گردانندگان صندوق و سرمایه­‌گذاران تقسیم خواهد شد. بدین ترتیب از طریق تجمیع وجوه سرمایه­‌گذاران مختلف و بهره‌­گیری از صرفه­‌های ناشی از مقیاس، به بهبود وضعیت هزینه‌­های مبادلاتی کمک شده و قدرت چانه­‌زنی مدیران صندوق در برخی از حالت­های سرمایه­گذاری نیز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر سرمایه‌­گذارانی که قصد سرمایه­‌گذاری داشتند اما از دانش و تخصص لازم و همین­طور وقت کافی برای انجام این کار برخوردار نبودند، با بهره‌­گیری از صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری مشترک می­توانند از عواید موجود در سرمایه­‌گذاری مدنظرشان برخوردار شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صندوق سرمایه‌­گذاری مشترک می­‌توانید به مقالات مربوطه در سایت آکادمی دانایان مراجعه کنید.

تفاوت صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری و سبدگردان­ها

صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری و شرکت­‌های سبدگردان از ابزارها و نهادهای مالی کمک‌­کننده به سرمایه­‌گذاری غیرمستقیم هستند اما دارای برخی از تفاوت­ها با یکدیگر بوده و از این منظر سبب می­شود تا مخاطبان آن­ها قدری متفاوت شوند و مهم­ترین تفاوت اثرگذار بر دسته‌­بندی مخاطبان در این دو نهاد مالی، بحث حداقل وجه لازم برای سرمایه‌­گذاری در هر یک از آن­ها است. برای شرکت­‌های سبدگردان، حداقل میزان سرمایه­‌ی نسبتاً بالایی موردنیاز است و در برخی از آن­ها حداقل وجه لازم حتی تا مبلغ ۵ میلیارد تومان نیز خواهد رسید.

این در حالی است که حداقل وجه لازم برای سرمایه­‌گذاری در صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری به میزان یک واحد از آن­ها است و اگر صندوق­‌ها قابل معامله باشند حداقل وجه لازم معادل پانصد هزار تومان خواهد بود.

اما علت این امر در آن است که سبدگردان­ها به واسطه­‌ی نحوه­ی ارائه­‌ی خدماتشان و منحصربه‌فرد بودن سبدهای ارائه شده به سهام‌داران به واسطه­‌ی سطح ریسک‌پذیری آنان، حداقل سرمایه‌­ی بیشتری را طلب خواهند کرد. البته این دو ابزار و نهاد مالی دارای برخی تفاوت­‌های دیگر نیز هستند که برای آشنایی بیشتر با آن­ها مطالعه­‌ی مقاله­‌ی مقایسه­‌ی صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری و سبدگردان­‌ها را در سایت آکادمی دانایان به شما توصیه می­کنیم.

 صندوق سرمایه‌­گذاری مشترک چیست؟ سرمایه‌گذاری در آن‌ها چه سودی دارد؟

انواع صندوق سرمایه­‌گذاری مشترک از منظر نوع مبادله

صندوق­های سرمایه­گذاری به‌طورکلی و از منظر نحوه­ی مبادله به دو دسته­ی مبتنی بر ساختار صدور و ابطال و قابل معامله تقسیم می­شوند. صندوق­های سرمایه­گذاری قابل معامله یا ETF صندوق­هایی هستند که با داشتن کد بورسی می­توان اقدام به سرمایه­گذاری در آن­ها کرده و بستر معاملاتی آن­ها نیز همان بستری است که برای مبادلات سهام شرکت­ها در دسترس بوده و توسط کارگزاری­های بورسی ارائه می­شود. قیمت این صندوق­ها به‌صورت لحظه­ای و برخط در تایم معاملاتی مربوط به صندوق­ها قابل‌مشاهده بوده و عمدتاً دارای بازارگردان برای تسهیل امر نقدشوندگی هستند.

اما صندوق­های مبتنی بر ساختار صدور و ابطال، قابل معامله در فضای بورسی نیستند و برای سرمایه­گذاری در آن­ها می­بایست از طریق سایت خود صندوق­ها و شعب آن­ها برای دسترسی آنلاین به بستر معاملاتی­شان مراجعه کرد. در این نوع از صندوق­ها قیمت به‌صورت لحظه­ای قابل‌مشاهده نیست و روزانه یکبار و پس از اتمام ساعات معاملاتی، ارزش خالص دارایی آن­ها مطابق دستورالعمل‌­های موجود محاسبه و ارائه خواهد شد. درخواست صدور واحدهای این صندوق و همچنین ابطال آن­ها نیز با فاصله­‌ی زمانی حدوداً دو الی سه روز کاری پس از درخواست و کشف قیمت واحدهای صندوق، به اجرا در خواهد آمد. رکن بازارگردان در این صندوق­‌ها موضوعیت نداشته و آن­ها اغلب از رکن ضامن نقدشوندگی برخوردار هستند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این­گونه از صندوق­های سرمایه­‌گذاری می­توانید به مقالات مرتبط در سایت آکادمی دانایان مراجعه کنید.

انواع صندوق‌­های سرمایه‌­گذاری مشترک از منظر محل سرمایه‌­گذاری

صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری مشترک از منظر تفاوت در محل سرمایه‌گذاری به دسته­‌های متعددی تقسیم‌­بندی می­شوند که در این مقاله به‌اختصار در خصوص سه نوع از آن­ها توضیحاتی را ارائه می­دهیم و برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری مشترک، مطالعه‌­ی مقالات مرتبط با آن را در سایت آکادمی دانایان به شما توصیه می­کنیم.

صندوق سرمایه‌­گذاری با درآمد ثابت

صندوق سرمایه­ گذاری با درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌­های سرمایه ­­گذاری مشترک است که از طریق تجمیع وجوه سرمایه­‌گذاران خرد اقدام به سرمایه‌­گذاری در ابزارهای با درآمد ثابت می­کند. ابزارهای مبتنی بر درآمد ثابت، مواردی هستند که با سرمایه‌­گذاری در آن­ها می­توان به سودی بدون ریسک و قطعی، هرچند نه‌­چندان قابل‌توجه و چشمگیر دست پیدا کرد. مواردی نظیر اوراق، سپرده­ی بانکی، گواهی سپرده­ی بانکی و مواردی ازاین‌قبیل از ابزارهای درآمد ثابت محسوب می­شوند. چیزی در حدود ۸۰ درصد از دارایی­های صندوق سرمایه‌­گذاری با درآمد ثابت به سرمایه­‌گذاری در ابزارهای با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرده و از این نظر این­گونه از صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری بسیار کم‌ریسک هستند.

صندوق سرمایه ­گذاری در سهام

نوع دیگری از صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری مشترک، صندوق‌­های سرمایه­‌گذاری در سهام هستند که عمده­‌ی تمرکز آن­ها بر روی سرمایه‌­گذاری در سهام و حق‌­تقدم آن­ها است. همچنین این صندوق‌­ها می­توانند تا درصد محدودی از دارایی خود را به سرمایه­‌گذاری در سایر صندوق­‌ها اختصاص دهند. بازار سهام همواره با تحولات خاص خود مواجه بوده و از این نظر با تأثیرپذیری از اخبار و اتفاقات مختلف نوساناتی را تجربه است. طبیعتاً صندوق سرمایه‌­گذاری سهامی که بخش زیادی از دارایی­‌های خود را در بازار سهام سرمایه‌­گذاری می­کند نیز از این قاعده مستثنی نیست و از تحولات بازار سهام تأثیر می­پذیرد؛ بنابراین می­توان گفت سرمایه‌­گذاری در قالب صندوق سرمایه­‌گذاری سهامی برای افراد ریسک­‌پذیر مناسب­تر خواهد بود. البته فراموش نکنیم که ریسک و بازدهی با یکدیگر رابطه‌­ی مستقیم دارند و به عبارت بهتر می­توان گفت بازدهی پاداشی برای پذیرش ریسک است و به همین علت در صورت‌پذیرش سطح بالاتری از ریسک، افراد می­توانند بازدهی‌­های بالاتری را نیز تجربه کنند.

صندوق سرمایه­‌گذاری مختلط

صندوق سرمایه­گذاری مختلط را می­توان به‌عنوان راه­حلی میانی بین صندوق­های با درآمد ثابت و صندوق­های سهامی دانست. همان­طور که بیشتر اشاره کردیم، صندوق سرمایه­گذاری با درآمد ثابت تقریباً صندوقی بدون ریسک بوده و مطابق با آنچه در خصوص رابطه­ی ریسک و بازدهی مطرح کردیم، بازدهی این صندوق­ها نیز چندان قابل‌توجه نخواهد بود. اگرچه این صندوق­ها برای دوران رکود بازار سهام، محل مناسبی برای سرمایه­گذاری هستند. از سوی دیگر صندوق­های سهامی در عین پربازده بودن ریسک زیادی را نیز به همراه دارند. اما اگر بتوان ترکیبی از این دو نوع دارایی را داشت می­توان با پذیرش ریسکی معقول، بازدهی قابل‌توجهی را نیز به دست آورد. صندوق سرمایه­گذاری مختلط با ارائه­ی ترکیبی از سرمایه­گذاری در اوراق بهادار و سرمایه­گذاری در سهام و حق‌تقدم و مواردی نظیر آن، ضمن کاهش ریسک نسبت به صندوق سهامی، بازدهی بیشتری نسبت به صندوق با درآمد ثابت را نیز ارائه می­دهد. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص صندوق­های سرمایه­گذاری مختلط می­توانید به مقاله­ی مربوط به آن در سایت آکادمی دانایان مراجعه کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به ارائه­‌ی توضیحات مختصری پیرامون روش­های سرمایه­ گذاری مستقیم و غیرمستقیم پرداختیم و همچنین در خصوص صندوق سرمایه­ گذاری مشترک به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌­گذاری غیرمستقیم توضیحاتی ارائه دادیم. واقعیت آن است که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا درصد زیادی از فعلان بازار مالی از طریق صندوق­های سرمایه‌­گذاری اقدام به سرمایه‌­گذاری می­کنند اما متأسفانه در ایران به دلیل آشنایی کمی که با این ابزار وجود دارد، در عین سودآور و ارزنده بودن سهم چندان قابل‌توجهی را به خود اختصاص نداده است. از این روی آشنایی بیشتر با این ابزارهای مالی می­تواند باعث کسب بازدهی­های قابل‌توجهی در زمینه­ی سرمایه­گذاری در بازارهای مختلف شود. صندوق سرمایه­گذاری مشترک دارای انواع متعدد دیگری نیز هست که در این مقاله به آن­ها پرداخته نشده و از شما دعوت می­کنیم تا به جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص آن­ها به مقالات موجود در سایت آکادمی دانایان مراجعه کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند