عرضه نفت و گاز را متوقف می‌کنیم


عرضه نفت و گاز را متوقف می‌کنیم

ولادیمیر پوتین تهدید کرد اگر سقف قیمت برای صادرات نفت و گاز روسیه تعیین شود، مسکو عرضه انرژی را قطع خواهد کرد.

عرضه نفت و گاز را متوقف می‌کنیم

به گزارش ایران اکونومیست، قطع عرضه از سوی روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان است، بازارهای انرژی جهانی را ملتهب خواهد کرد و اقتصاد جهان را با قیمتهای بالاتر انرژی روبرو می‌کند.

رئیس جمهور روسیه در یک مجمع اقتصادی در شهر ولادی‌وستوک گفت: درخواست اروپا برای تعیین سقف قیمت برای گاز روسیه احمقانه است و به قیمتهای جهانی بالاتر و مشکلات اقتصادی در اروپا منجر می‌شود.

کشورهای صنعتی گروه هفت، هفته گذشته اعلام کردند قصد دارند سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه تعیین کنند. پوتین در واکنش به این اظهارات گفت: اگر غرب این طرح را اجرا کند، روسیه از قراردادهای تامین انرژی کنار خواهد کشید.

اروپا معمولا حدود ۴۰ درصد از گاز و ۳۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند.

رئیس جمهور روسیه گفت: از ۲۴ فوریه که دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد، آمریکا و متحدانش با شدیدترین تحریمهای تاریخ مدرن، یک جنگ اقتصادی را علیه روسیه به راه انداخته‌اند و هشدار داد: در نتیجه این تحریمها، با یک بحران انرژی روبرو خواهند شد.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، مشتریان اتحادیه اروپا متعهد شده اند وابستگی خود به انرژی روسیه را کاهش دهند و همزمان روسیه عرضه گاز در سه خط لوله گازی به سمت غرب را کاهش داده یا تعطیل کرده است و جریان صادرات نفت هم به سمت شرق تغییر پیدا کرده است.

ولادیمیر پوتین تحریمهای غربی را عامل تعطیلی خط لوله گازی نورد استریم اعلام کرد و گفت بمحض این که از فشار تحریمها علیه روسیه کاسته شده و امکان بازگرداندن و تعمیر توربینها فراهم شود، جریان گاز به اروپا می تواند ازسرگرفته شود.

رئیس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی شرقی در ولادی‌وستوک گفت: توربین‌ها را به ما بدهید و ما فردا نورد استریم را راه خواهیم انداخت. اما غربی‌ها به ما چیزی نمی‌دهند.

آلمان پیش از این اعلام کرده بود توربینی که برای تعمیر ارسال شده بود، آماده است به روسیه برگردانده شود اما مسکو اعلام کرده است که مشکل اسناد، مانع بازگشت این توربین شده است. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز چهارشنبه، روسیه را متهم کرد برای تامین انرژی، اخاذی می کند.

رئیس جمهور روسیه برای نخستین بار از زمان تعطیل شدن خط لوله نورد استریم به مدت نامعلوم، درباره این مسیر مهم انتقال گاز به اروپا، به اظهارنظر پرداخت و گفت:‌ اروپا بن بست تحریمها را ایجاد کرده است.

وی گفت: گفتن این که مسکو از انرژی به عنوان یک سلاح علیه اروپا به تلافی تحریمها بر سر جنگ در اوکراین استفاده می کند، یاوه‌گویی است.

شرکت دولتی گازپروم عرضه گاز از طریق نورد استریم را کاهش داده و باعث شده است قیمت گاز و برق در اروپا افزایش چشمگیری پیدا کند. این شرکت دولتی اواخر روز جمعه تصمیم گرفت فعالیت خط لوله نورد استریم را پس از سه روز تعمیرات، از سرنگیرد. قرار بود فعالیت نورد استریم از روز شنبه از سرگرفته شود اما این شرکت اعلام کرد نشت نفت در یک توربین گازی که به پمپاژ سوخت به داخل خط لوله کمک می‌کند، شناسایی شده است. هیچ اطلاعاتی درباره مدت زمان تعمیر این مشکل وجود ندارد.

پوتین گفت: کاهش صادرات گاز به اروپا که از نظر تاریخی، بزرگترین بازار گازپروم است، به روسیه آسیب نخواهد زد. وی اظهار کرد: شرکت گازپروم درباره جزئیات کلیدی از جمله قیمت برای سومین توافق عرضه با چین، توافق کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گازپروم متعهد شده است سالانه حداکثر ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله قدرت سیبری و ۱۰ میلیارد متر مکعب دیگر از طریق مسیر خاور دور، گاز طبیعی به چین ارسال کند. تحت سومین توافق، ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال گاز به چین فروخته می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی