تصویر حیرت انگیز رتیل فضایی را از دید تلسکوپ جیمز وب تماشا کنید


تصویر حیرت انگیز رتیل فضایی را از دید تلسکوپ جیمز وب تماشا کنید

تلسکوپ جیمز وب سحابی رتیل را با زیبایی هرچه تمام‌تر ثبت کرده است. در این تصویر جزئیات خیره کننده‌ای از فعال‌ترین محل تولد ستارگان در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ دیده می‌شود.روزی نیست که تلسکوپ جیمز وب با تصاویر حیرت‌انگیز خود باعث شگفتی ما نشود. در...

تلسکوپ جیمز وب سحابی رتیل را با زیبایی هرچه تمام‌تر ثبت کرده است. در این تصویر جزئیات خیره کننده‌ای از فعال‌ترین محل تولد ستارگان در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ دیده می‌شود.

روزی نیست که تلسکوپ جیمز وب با تصاویر حیرت‌انگیز خود باعث شگفتی ما نشود. در جدیدترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب نیز شاهد جزئیات زیبایی از سحابی رتیل که منطقه‌ای مملو از گاز، غبار و ستاره‌های جوان داغ است، هستیم.

سحابی رتیل از دید تلسکوپ فضایی جیمز وب

تصویر حیرت انگیز رتیل فضایی را از دید تلسکوپ جیمز وب تماشا کنید

جیمز وب جهان را از دریچه نور مادون قرمز مشاهده می‌کند که به آن اجازه می‌دهد به اعماق اجرام فضایی رسوخ کند. تصاویر سجابی رتیل نیز به خوبی این موضوع را نشان می‌دهند. ناسا در توضیح تصویر جدید جیمز وب اعلام کرد که مجموعه‌ای از ابزارهای مادون قرمز این تلسکوپ با رزولوشن بالا در کنار هم کار کرده‌اند تا بتوانند ستاره‌ها، ساختار و ترکیبات سحابی رتیل را با جزئیات بی‌سابقه‌ای که پیشتر ممکن نبوده، ثبت کنند.

نام رسمی این سحابی 30 Doradus است؛ اما لایه‌هایی از گاز و غبار که در تصویر تلسکوپ هابل شبیه پاهای یک رتیل دیده می‌شدند، باعث شد چنین لقبی بگیرد. رتیل فضایی در فاصله ۱۶۱ هزار سال نوری از زمین و در کهکشان ابر ماژلانی بزرگ قرار دارد. این سحابی منطقه فعالی از نظر شکل‌گیری ستارگان است و خانه هزاران ستاره نوظهور به حساب می‌آید که جزء گرم‌ترین و بزرگترین ستاره‌های هستی هستند.

تصویر حیرت انگیز رتیل فضایی را از دید تلسکوپ جیمز وب تماشا کنید

سحابی رتیل – تلسکوپ هابل

دوربین رصد مادون قرمز نزدیک (NIRCam) جیمز وب سحابی را همچون خانه رتیلی می‌بیند که با لایه‌هایی از ابریشم پوشیده شده است. با نگاه به مرکز تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب نیز می‌توان ستاره‌های آبی رنگی را دید که در فضای خالی ایجاد شده به خاطر تشعشعات خودشان، چشمک می‌زنند.

به گفته ناسا تنها متراکم‌ترین بخش‌های سحابی می‌توانند در برابر فرسایش ایجاد شده توسط بادهای قدرتمند این ستاره‌ها مقاومت کنند. آن قسمت‌ها نیز ستون‌هایی را شکل داده‌اند که گویی به خوشه اشاره می‌کنند. این ستون‌ها مملو از ستاره‌هایی هستند که در مراحل اولیه شکل‌گیری قرار دارند.

تصویر حیرت انگیز رتیل فضایی را از دید تلسکوپ جیمز وب تماشا کنید

طیف‌سنج مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) تلسکوپ جیمز وب با یکی از ستاره‌های سحابی رتیل کمی صمیمی شد و تصویری مهم را از آن ثبت کرد. پیشتر پژوهشگران گمان می‌کردند که این ستاره کمی پیرتر بوده و در حال خالی کردن محوطه اطراف خود همانند ستاره‌های مرکزی سحابی است؛ اما با تصویر جدید مشخص شد که این ستاره به تازگی می‌خواهد از ستون خود خارج شود و اطراف آن نیز هنوز ابرهایی از غبار وجود دارند.

ادوات طیف‌سنج مادون قرمز میانه (MIRI) جهان را در طول موج بزرگتری از مادون قرمز می‌بیند. همین نیز باعث شده که تلسکوپ جیمز وب بتواند نمایی متفاوت از سحابی رتیل را نشان دهد. تصویر MIRI روی یکی از خوشه‌های مرکزی سحابی زوم می‌کند. در این تصویر ستاره‌های داغ محو می‌شوند و ستاره‌های خنک‌تر و غبار می‌درخشند. در ابرهای این سحابی، نقاط روشن ستاره‌های در حال شکل‌گیری هستند.

تصویر حیرت انگیز رتیل فضایی را از دید تلسکوپ جیمز وب تماشا کنید

اخترشناسان از مدت‌ها پیش منتظر انتشار تصاویر تلسکوپ جیمز وب از سحابی رتیل بودند تا هم بتوانند در رابطه با فرآیند شکل‌گیری ستاره‌ها اطلاعات جدید به دست آورند و هم فعالیت‌های این سحابی را با مشاهدات آتی جیمز وب از کهکشان‌های متعلق به اوایل زمان شکل‌گیری هستی مقایسه کنند.

ناسا نیز تاکید کرد که تلسکوپ جیمز وب جهانی را آشکار می‌سازند که پیشتر دیده نشده بود و تازه در ابتدای نوشتن داستانی جدید در رابطه با شکل‌گیری ستارگان است. وب که پروژه مشترک ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا به حساب می‌آید، تاکنون توانسته تصاویر حیرت‌انگیزی را از بخش‌های مختلف جهان ثبت کند و سحابی رتیل تنها یکی از آنها است.

منبع :Cnet

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک