ایران اقدام ضدایرانی دولت آلبانی را قویا محکوم کرد


ایران اقدام ضدایرانی دولت آلبانی را قویا محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام ضدایرانی دولت آلبانی را قویا محکوم کرد و تصمیم این کشور در قطع رابطه سیاسی را اقدامی نسنجیده خواند.

به گزارش فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (چهارشنبه) ۱۶ شهریور ماه با انتشار بیانیه‌ای اقدام ضدایرانی دولت آلبانی را قویا محکوم کرد.

«ادی راما» نخست‌وزیر آلبانی امروز چهارشنبه (هفتم سپتامبر) از تصمیم این کشور در قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران به خاطر حملات سایبری خبر داد و گفت به همه دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت ایران در این کشور دستور داده که ظرف ۲۴ ساعت خاک آلبانی را ترک کنند.

* ایران یکی از کشورهای هدف حملات سایبری

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام دولت آلبانی و با مردود شمردن ادعاهای بی‌اساس مطرح‌ شده از سوی این دولت علیه جمهوری اسلامی ایران، تصمیم این کشور به قطع روابط سیاسی با کشورمان بر اساس چنین ادعاهای بی پایه‌ای را اقدامی نسنجیده و فاقد دوراندیشی در روابط بین‌المللی خواند.

در بیانیه وزارت امور خارجه، با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فضای سایبری در مجامع چندجانبه و بین‌المللی در راستای تدوین ضوابط و قاعده‌مند کردن این حوزه، تأکید شده است: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی خود، هرگونه استفاده از فضای سایبری به عنوان ابزاری برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی سایر کشورها را مردود و محکوم می‌شمرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه با رد ادعاهای اثبات نشده علیه جمهوری اسلامی ایران، اعلام شده است: نوع اقدام و نقش‌آفرینی طرف‌های ثالث در ساخته و پرداخته کردن این ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران، نشانگر اعمال نفوذ کشورهای حامی تروریسم و فتنه‌آفرین در این زمینه است.

در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تحرکات رسانه‌ای و سیاسی سازمان‌یافته بلافاصله پس از اعلام تصمیم دولت آلبانی، عنوان شده است: صدور فوری بیانیه دولت آمریکا و همچنین استقبال رسانه‌های صهیونیستی از این تصمیم، از وجود برنامه‌ای از پیش طراحی‌شده برای فضاسازی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به میزبانی دولت آلبانی از یک فرقه تروریستی نشان دار، از اثرپذیری تیرانا از طرف‌های ثالث و تصمیم نابه‌جا و نامناسب اتخاذ شده از سوی دولت آلبانی ابراز تأسف شده است.

راما نخست‌وزیر آلبانی در بیانیه‌ای ویدئویی مدعی شد که این تصمیم در رابطه با حمله سایبری گسترده از سوی ایران علیه این کشور صورت گرفته است. وی افزود: این تصمیم در جلسه شورای وزیران آلبانی اتخاذ شده است.

آلبانی در سال ۱۳۹۷ نیز اقدام به اخراج دو دیپلمات ایرانی از جمله «غلامحسین محمدنیا» سفیر ایران در تیرانا به اتهام واهی به خطر انداختن امنیت این کشور کرده بود. از آن زمان به بعد، سفارت ایران در آلبانی در سطح کاردار اداره می‌شد.

ساعتی بعد از مخابره این خبر، کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای به حمایت از اتهامات ضد ایرانی آلبانی پرداخت و اعلام کرد: ایالات متحده به شدت حمله سایبری ایران به آلبانی، متحد ما در ناتو را محکوم می‌کند.

آلبانی میزبان حدود دو هزار عضو گروهک تروریستی منافقین است که پس از برچیده شدن اردوگاه‌‌هایشان در عراق، به آلبانی منتقل شده و در این کشور حضور دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر