توافق جدید شولتز و زلنسکی در مورد نیروگاه اتمی زاپروژیا


توافق جدید شولتز و زلنسکی در مورد نیروگاه اتمی زاپروژیا

اقتصادنیوز: شولتز و زلنسکی در مورد لزوم ایمنی و حفاظت از نیروگاه اتمی زاپروژیا توافق کردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی دولت آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد، اولاف شولتز صدراعظم آلمان و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی درباره وضعیت نظامی، انسانی و اقتصادی در اوکراین به ویژه لزوم حفاظت از نیروگاه هسته ای زاپروژیا گفتگو کردند.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، استفن هبستریت در بیانیه ای مکتوب نوشت که رهبران دو کشور اروپایی همچنین در مورد حمایت ملموس بیشتر از اوکراین، از جمله بازسازی این کشور، تبادل نظر کردند.

همچنین شولتز تاکید کرد که حمایت آلمان از اوکراین از نظر نظامی، سیاسی، مالی و کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داشت.

بنا به گزارش آناتولی، شولتز و زلنسکی در مورد ایمنی و حفاظت از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و اهمیت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) و اقدامات توصیه‌شده توافق کردند.

روسیه ۱۳ اسفند، دو هفته پس از آغاز حمله خود به اوکراین، کنترل این تاسیسات را به دست گرفت.

بزرگترین نیروگاه هسته ای اروپا چندین بار مورد گلوله باران قرار گرفته است که هر بار نگرانی جهانی از بروز یک فاجعه هسته ای را افزایش داده است. مسکو و کی یف هر دو یکدیگر را به حمله به این تاسیسات هسته ای متهم می کنند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده است که کارکنان اوکراینی تحت "فشار و استرس زیاد مداوم" کار می‌کنند و این روند پایدار نخواهد بود و می‌تواند منجر به افزایش خطای انسانی با پیامدهایی برای ایمنی هسته‌ای شود.

رئیس آژانس هسته‌ای سازمان ملل هفته گذشته با تیمی از کارشناسان این تأسیسات را بررسی کرد و دو بازرس برای اطمینان از ایمنی تأسیسات به‌طور دائم در آنجا خواهند ماند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از نیروهای روسیه خواسته است تا تمامی پرسنل و تجهیزات نظامی خود را از آن منطقه خارج کنند و نیروهای اوکراینی هم به داخل آن نروند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی