خفاش شبح، یار وفادار و مرموز جنگنده‌های نسل جدید


خفاش شبح، یار وفادار و مرموز جنگنده‌های نسل جدید

ارتش های دنیا به‌دنبال راه جدیدی در راستای برد در نبردهای آسمانی هستند . آنها در جدیدترین دستاورد نظامی به سمت از پهپادهایی هستند که بتوانند جنگنده‌های با سرنشین را اسکورت کنند. برای این کار، ایده استفاده از پهپادی به نام خفاش شبح که برای استرالیا ساخته شده ، یکی از این راهکارهاست!

به گزارش خبرآنلاین، فرانک کندال، یکی از مقامات ارشد نیروی هوایی آمریکا در ماه آگوست در دیدار با رئیس نیروی هوایی سلطنتی استرالیا به این نکته اشاره کرد که خفاش شبح MG۲۸ یا نوع دیگری از این پهپاد ممکن است در کنار جنگنده‌های آتی آمریکا برای نبرد به پرواز دربیاید. کندال در این رابطه گفت:« من در حال گفتگوهای کلی با همتایان استرالیایی خود درباره سیستم‌های نسل بعدی سلطه هوایی و چگونگی مشارکت احتمالی آنها در این امر هستم. خفاش شبح می‌تواند به‌عنوان مکانیسمی برای کاهش ریسک‌ها در توانایی‌های پهپادی برنامه نسل بعدی برتری هوایی (NGAD) باشد.»

NGAD یا برنامه نسل بعدی برتری آمریکا، برنامه‌ای در حال توسعه در نیروی هوایی آمریکاست که درآن به طراحی هواپیماهایی پرداخته می‌شود تا در قرن بیست و یکم در آسمان به نبرد بپردازند. از نظر تاریخی، نیروی هوایی آمریکا تلاش‌های زیادی برای توسعه نسل جت‌های جنگنده انجام داده. در هر دوره، جنگنده‌ها در کنار جنگنده‌های دوره قبل و دوره بعدی پرواز می‌کردند تا هنگامی که کاملا منسوخ و از رده خارج شوند.

نسل‌های مختلف جنگنده‌ها

جنگنده F۴ فانتوم را درنظر داشته باشید؛ جنگنده‌ای از نسل سوم که برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ در مقاصد نظامی آمریکایی‌ها به کار گرفته شد و در کنار نسل دوم F۱۰۰ Super Sabre به پرواز درآمد. در سال ۱۹۹۶ بود که آمریکایی‌ها فانتوم F۴ را بعد از مدت‌ها پرواز در کنار جنگنده‌های نسل چهارم F۱۵ و F۱۶ بازنشسته کردند. در حال حاضر هم این جنگنده‌های نسل چهارم در کنار هواپیماهای نسل پنجم از جمله F۲۲ و F۳۵ به پرواز در می‌آیند.

الگوی توسعه آمریکایی که با سرعت و محدودیت‌های توسعه پرواز در طول دهه‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰مطابقت داشت، بدین صورت بود که به رغم ورود هواپیماهای جدیدتر به سرویس‌های داخلی و خارجی، هواپیماهای قبلی برای چندین دهه به پرواز در می‌آمدند.

در گزارش نیروی هوایی آمریکا در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ می‌خوانیم:« برنامه نسل بعدی سلطه هوایی (NGAD) با بهره‌گیری از مهندسی دیجیتال به دنبال جایگزین کردن جنگنده‌های تولید انبوه یک نسلی با دسته‌های کوچکتری از پلتفرم‌های چندگانه ارتقا یافته از مدل‌های مختلف است.»

بیشتر بخوانیم: پیشرفته‌ترین زیردریایی تهاجمی جهان

خفاش شبح، محصول برنامه Loyal Wingman است که در نظر دارد یک اسکورت پهپادی قابل اعتماد برای جنگنده‌ها طراحی کند. نیروی هوایی آمریکا، NGAD را به شیوه‌ای برای دستیابی به برتری هوایی در شرایط چالش برانگیز توصیف کرده است. در حال حاضر ماموریت برتری هوایی توسط جنگنده‌هایی از جمله F۲۲ و F۱۵ انجام می‌شود که در هنگام جنگ با هواپیماهای دشمن و سلاح‌های ضدهوایی، خلبانان جان خودشان و جنگنده‌شان را به معرض خطر می‌اندازند.

پس حالا نیروی هوایی آمریکا با ساخت جنگنده‌ای جدید برای جایگزین کردن F۱۵ و F۲۲، به دنبال آن است تا با بهره‌گیری از طراحی تکراری در صنعت خودرو، پهپادهایی با معماری باز بسازد که می‌توانند سریع‌تر توسعه پیدا کنند و هدف از این کار بهبود توانایی نیروی هوایی در بقا، نابودی و دوام دربرابر هواپیماها و سلاح‌های دشمنان است.

این برنامه بقا به‌عنوان بخشی از ناوگان ترکیبی پهپادها و هواپیماهای باسرنشین است که زیر نظر برنامه Loyal Wingman، نیروی هوایی آمریکا سالهاست برروی آن کار می‌کند تا پهپادی را توسعه دهد که بتواند در کنار یک جنگنده باسرنشین به پرواز درآمده و بجنگد. بدین ترتیب قرار است این پهپادها در کنار جنگنده‌های F۲۲ و F۳۵ به پرواز درآمده و بدین ترتیب هر هواپیمای با سرنشینی که جایگزین جت‌های رادارگریز شود، احتمالا از این فناوری همراهی با پهپادها بهره خواهد برد.

خفاش شبح، یار وفادار و مرموز جنگنده‌های نسل جدید

خفاش شبح چیست؟

خفاش ارواح یک هواپیمای بدون سرنشین است که طول آن ۱۱.۶ متر و برد پرواز آن ۲۳۰۰ مایل است. کمپانی بوئینگ که ساخت خفاش شبح را عهده‌دار است اعلام کرده که این پهپاد دارای بسته‌های حسگری برای اطلاعات، نظارت و شناسایی است و انتظار می‌رود تا ماموریت‌های جاسوسی را پیش از سایر هواپیماها انجام داده و درعین حال خطرات و تهدیدهای پیش‌رو را تشخیص دهد. به علاوه برنامه درنظر گرفته شده برای خفاش شبح، این است که این پهپاد با حفظ فاصله ایمن با دیگر جنگنده‌ها، برای پرواز مستقل یا برای پشتیبانی از جنگنده‌های باسرنشین با بهره‌گیری از هوش مصنوعی انجام وظیفه کند.

نیروی هوایی سلطنتی استرالیا در ماه مارس از خفاش ارواح شبح کرد و اعلام کرد که این اولین هواپیمای ساخت استرالیا در پنجاه سال اخیر است.

نام این پهپاد در یک نظرسنجی از بین بیش از هفتصد گزینه انتخاب شد و به نوعی ادای احترام به تنها گونه خفاش گوشتخوار در استرالیاست که شکارچی‌هایی هستند که از هر دو چشم و پژواک صدا برای شکار طعمه‌هایشان بهره می‌برند. انتخاب نام خفاش شبح برای این پهپاد به این دلیل است که این نوع خفاش‌ها، تنها گونه خفاش‌های استرالیایی هستند که می‌توانند هم حیوانات زمینی و هم حیوانات پرنده را شکار کنند و درعین حال نیروی هوایی سلطنتی استرالیا اعلام کرده که ممکن است از این پهپادها در جنگ الکترونیک نیز استفاده شود؛ ماموریتی که قبلا در استرالیا توسط واحدی با نماد خفاش شبح انجام شده بود.

بیشتر بخوانیم: ناو هواپیمابر بومی هند که شهر شناور نامیده شد

گرچه اطلاعات زیادی درباره توانایی‌های پهپاد خفاش ارواح ارائه نشده ولی تا حدودی می‌توان متوجه مسائلی شد. خفاش شبح یک هواپیمای بدون سرنشین است که می‌تواند به صورت ایمن به پرواز درآمده و دستوراتی را از جنگنده‌های با سرنشین دریافت کند. برای محقق شدن اهداف NGAD، نیروی هوایی آمریکا خواهان هواپیماهایی است که بتوانند به سادگی با ماموریت‌های جدید سازگارشده و از ابزارهای جدید مثل حسگرها یا سلاح‌های جنگی الکترونیکی و یا حتی فناوری‌هایی که هنوز توسعه نیافته‌اند بهره ببرند.

کمپانی بوئینگ پهپاد خفاش ارواح را برای برنامه Loyal Wingman ساخته ولی این تنها گزینه نیست. Kratos Valkyrie که برای نیروی هوایی ساخته شده و در کنار خلبان خودمختار اسکای بورگ آزمایش شده نیز از مدل‌های ابتدایی این موارد است که حالا بازنشسته شده است.

در حالی که اینها هواپیماهای متفاوتی هستند، ولی انعطاف‌پذیری نرم‌افزارها و به ویژه خلبان‌های خودکار با معماری باز بدان معناست که سیستم ناوبری مستقل خودساخته برروی بدنه یک هواپیما می‌تواند روزی تبدیل به خلبان هواپیمای دیگری شود. این دقیقا همان مدولار بودن و انعطاف پذیری‌ای است که نیروی هوایی آمریکا به دنبال آن است و نیم‌نگاهی به آینده دارد که ربات‌ها در آن در کنار انسان‌های خلبان به پرواز دربیایند.

منبع: پاپ‌ساینس

۵۸۵۸

کد خبر 1670964

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند