آیفون 14 پلاس؛ اولین قدم اپل برای پایان‌دادن به دوران آیفون‌های کوچک‌جثه


آیفون 14 پلاس؛ اولین قدم اپل برای پایان‌دادن به دوران آیفون‌های کوچک‌جثه

اپل با رونمایی آیفون ۶٫۷ اینچ دو دوربینه و خداحافظی با آیفون مینی نشان داد که اگر کاربران دستگاهی را نخواهند، به‌راحتی روی آن قرمز می‌کشد. آیفون ۱۴ پلاس قدم اول در پایان‌دادن به دوران آیفون‌های کوچک‌جثه است.

در سال‌های نه‌چندان دور دستگاهی با نمایشگر ۴ اینچ، مدرن و رده‌بالا محسوب می‌شد. امروزه بازار موبایل به جایگاهی رسیده که وقتی سونی گوشی هوشمند رده‌بالایی با نمایشگر ۶٫۱ اینچ معرفی می‌کند، تحلیلگران آن را نامزد احتمالی بهترین پرچم‌دار «کامپکت» به‌حساب می‌آورند. اکثر مردم دیگر علاقه‌ای به خرید گوشی‌های کوچک ندارند و کسانی که به این گوشی‌ها علاقه‌مندند ناچارند خودشان را با وضعیت جدید تطبیق دهند.

به گزارش زومیت، رونمایی آیفون ۶ اپل با نمایشگر ۴٫۷ اینچ اتفاقی تاریخی بود. اپل برای اولین بار دستگاهی با چنین نمایشگری می‌ساخت. در آن زمان کاربران نمی‌خواستند با بزرگ شدن نمایشگر گوشی‌ها کنار بیایند. آیفون 5S در عین بهره‌مندی از سخت‌افزار قوی و دوربین توانمند، بسیار خوش‌دست بود و کاربران نمی‌توانستند به‌راحتی با آن سبک طراحی خداحافظی کنند.

آیفون 14 پلاس؛ اولین قدم اپل برای پایان‌دادن به دوران آیفون‌های کوچک‌جثه

عده‌ی قابل توجهی از طرفداران اپل، هنوز هم طراحی آیفون 5S را تکرارنشدنی می‌دانند

انتقادات کاربران بی‌جواب نماند. اپل هم‌زمان با آیفون 6S و آیفون 6S پلاس، از مدل ارتقاءیافته‌ی آیفون 5S با نام آیفون SE پرده‌برداری کرد. به‌یک‌باره هیجان به میان کاربران قدیمی آیفون برگشت. کسانی که انگشت انتقاد را سمت اپل گرفته بودند و از مقاوم نبودن بدنه‌ی آیفون ۶ به‌عنوان ضعفی بزرگ یاد می‌کردند، در جای خود آرام گرفتند.

آیفون SE دستگاه بسیار محبوبی بود. این گوشی قلب تپنده‌ی آیفون 6S را در بدنه‌ی آیفون 5S قرار داد؛ دستگاهی پرقدرت و مدرن، ولی خوش‌دست‌تر از آیفون 6S. هنوز هم بسیاری از طرفداران اپل اعتقاد دارند که هیچ‌ آیفونی - حتی آیفون‌های تمام‌صفحه‌ی نسل جدید - به اندازه‌ی آیفون 5S و نسل اول آیفون SE جذاب نبودند.

اپل سال‌ها پافشاری کرد تا کاربران به آیفون‌های بزرگ‌جثه عادت کنند

اما روزهای خوب برای طرفداران آیفون‌های کوچک‌جثه دوام زیادی نداشت. آیفون ۷ در سال ۲۰۱۶ با نمایشگر ۴٫۷ اینچ از راه رسید و دیگر خبری از آیفون ۴ اینچ نبود. اپل اصرار داشت که کاربران خودشان را به نمایشگر بزرگ‌تر عادت دهند. یک سال بعد،‌ شاهد اتفاق مهمی در تاریخ آیفون بودیم. اولین آیفون دنیا با طراحی تمام‌صفحه از راه رسید. بااین‌حال علاقه‌مندان به گوشی‌های کوچک‌جثه همچنان رضایت کافی نداشتند.

اپل تولید آیفون‌های مجهز به نمایشگر بزرگ را در سال ۲۰۱۸ با رونمایی آیفون XS مکس وارد مرحله‌ی جدیدی کرد. نمایشگر ۶٫۵ اینچ این گوشی کیفیت بسیار بالایی داشت و محتوای زیادی را در خود جای‌ می‌داد. استقبال از آیفون ۶٫۵ اینچی فراتر از حد انتظار بود. یک سال بعد،‌ دومین آیفون ۶٫۵ اینچی از راه رسید. اپل با آیفون ۱۲ پرو مکس، ابعاد نمایشگر آیفون‌ها را به ۶٫۷ اینچ رساند، بزرگ‌ترین نمایشگر در تاریخ آیفون.

آیفون 14 پلاس؛ اولین قدم اپل برای پایان‌دادن به دوران آیفون‌های کوچک‌جثه

اپل تا قبل از آیفون ۱۲ پرو مکس، هیچ آیفونی با نمایشگر ۶٫۷ اینچ عرضه نکرده بود

اپل برای جلب رضایت کاربران قدیمی، در بهار ۲۰۲۰ به‌یک‌باره وب‌سایت رسمی خود را به‌روزرسانی کرد تا از نسل جدید آیفون SE بدون هیاهوی همیشگی پرده‌برداری کند. آیفون SE اساسا آیفون ۸ بود، اما پردازنده‌ی قوی‌تری داشت. رونمایی این گوشی با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی همراه بود. بسیاری از کاربران اعتقاد داشتند که آیفون SE با حاشیه‌های بزرگ اطراف نمایشگرش استانداردهای طراحی سال ۲۰۲۰ را نقض می‌کند. اما عده‌‌ی به‌خصوصی از طرفداران اپل به‌خوبی دلیل رونمایی آیفون SE را می‌دانستند.

آیفون SE باتری خوبی نداشت و از نمایشگر باکیفیتی استفاده نمی‌کرد، اما لذت کار با دستگاهی بسیار خوش‌دست را به کاربران هدیه داد. این گوشی دوباره در سال ۲۰۲۲ به‌روزرسانی شد، اما همچنان با آن طراحی قدیمی، با آن نمایشگر کم‌وضوح و با آن باتری ضعیف.

اپل خیلی دیر آیفون تمام‌صفحه‌ی کوچک‌جثه ساخت

اپل در سال ۲۰۲۰ سورپرایز دیگری نیز برای علاقه‌مندان به گوشی‌های کوچک‌جثه داشت: آیفون ۱۲ مینی. این گوشی ترکیبی از همه‌ی چیزهایی بود که دوست‌داران گوشی‌های کوچک انتظار داشتند؛ آیفونی تمام‌صفحه با طراحی مدرن، پردازنده‌ی قوی و نمایشگر باکیفیت. اما شارژدهی نسبتاً ضعیف آیفون ۱۲ مینی بسیاری از کاربران را آزار می‌داد.

گزارش‌های رسمی اعلام کردند استقبال از آیفون ۱۲ مینی کمتر از حد انتظار بوده و اپل مجبور شده تولید گوشی را کاهش دهد. اپل خیلی دیر آیفون تمام‌صفحه‌ی کوچک‌جثه ساخت، آن‌قدر دیر که اکثر کاربران قدیمی به ناچار خودشان را با آیفون‌های بزرگ تطبیق داده بودند.

آیفون 14 پلاس؛ اولین قدم اپل برای پایان‌دادن به دوران آیفون‌های کوچک‌جثه

آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس همچنان از نمایشگری با بریدگی استفاده می‌کنند، اما این بریدگی در آیفون‌های پرو با حفره‌ی کپسولی جایگزین شده است

اپل از مواضع خود پایین نیامد و یک سال بعد آیفون ۱۳ مینی از راه رسید. همان فرمول آشنا، این‌بار با دوربین و نرم‌افزار بهتر. اما خیلی دیر شده بود. فروش آیفون ۱۳ مینی نیز در حد انتظار ظاهر نشد. برخی از منابع رسمی گفتند آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۳ مینی تنها سه درصد از فروش گوشی‌های سری آیفون ۱۲ و سری آیفون ۱۳ را به خود اختصاص دادند.

اپل اکنون به‌وضوح می‌داند که کاربران به آیفون‌های بزرگ عادت کرده‌اند. رونمایی آیفون ۱۴ پلاس نشان می‌دهد که باید کم‌کم با دوران آیفون‌های کوچک‌جثه خداحافظی کنیم. این گوشیِ دو دوربینه نمایشگر ۶٫۷ اینچ دارد، نمایشگری هم‌اندازه با مدل پرو مکس.

با وجود پایان تولید آیفون مینی، اپل همچنان مدل SE را به‌عنوان آیفونی کوچک در بازار دارد. اما افشاگران خوش‌نام می‌گویند نسل جدید آیفون SE قرار است عملا مدل به‌روزشده‌ی آیفون XR باشد؛ محصولی تمام‌صفحه با نمایشگر ۶٫۱ اینچ.

اپل با iOS 16 پشتیبانی از آیفون ۷ را به پایان رسانده است و شکی نداریم که سال آینده با iOS 17 به پشتیبانی از خانواده‌ی آیفون ۸ خاتمه می‌دهد تا کاربران هیچ دلیلی برای تهیه‌ی این گوشی نداشته باشند. زمان زیادی نمی‌گذرد که پشتیبانی نرم‌افزاری از آیفون SE 2020 و آیفون SE 2022 نیز به پایان می‌رسد.

اپل اولین قدم بی‌برگشت را برای خداحافظی با دوران آیفون‌های کوچک‌جثه برداشته است و قدم نهایی را با رونمایی آیفون SE نسل چهارم برمی‌دارد. چه بخواهیم چه نخواهیم باید حقیقت را بپذیریم. آیفون‌های کوچک‌ به پایان راه رسیده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت