واکنش منفی آمریکایی ها به نطق جنجالی بایدن علیه ترامپ و طرفدارانش


واکنش منفی آمریکایی ها به نطق جنجالی بایدن علیه ترامپ و طرفدارانش

نتایح یک نظرسنجی نشان می هد که افزون بر نیمی از آمریکایی‌ها سخنرانی جنجالی هفته گذشته جو بایدن در فیلادلفیا را که در آن بارها طرفداران ترامپ و جنبش ام‌ای‌جی‌ای (MAGA) را افراطی و غیر مردم سالار خطاب کرده بود، خطرناک و تفرقه‌آمیز ارزیابی کردند.

براساس نتایج نظر سنجی موسسه افکارسنجی ترافالگار (Trafalgar Group) که پس از سخنرانی پنج‌شنبه شب جو بایدن از بین یک‌هزار و ۸۴ آمریکایی انجام شده است، ۵۷ درصد از پاسخ دهندگان آن را خشن و تفرقه‌آمیز دانستند.

بر این اساس، ۱۹ درصد از دموکرات‌ها ،‌ ۸۹ درصد از جمهوریخواهان و ۶۲ درصد از پاسخ دهندگان مستقل، به خطرناک بودن این سخنان رای مثبت دادند. (میانگین ۵۷ درصد)

این درحالی است که در مقابل ۳۵.۵ درصد از آمریکایی‌ها (۷۰ درصد دموکرات‌ها، ۳۱ درصد رای‌دهندگان مستقل و نزدیک به ۵ درصد جمهوریخواهان) سخنرانی بایدن را با توجه به نزدیک بودن انتخابات قابل قبول می‌دانند.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته در فیلادلفیا در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره این کشور، انتخابات را اساسی‌ترین بنیاد کشور اعلام کرده و هشدار داده بود که مردمسالاری آمریکایی توسط نیروهای جمهوریخواه وفادار به ترامپ با «باور افراطی» بازگرداندن عظمت گذشته به آمریکا ) در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

ام‌ای‌جی‌ای (MAGA) مخفف شعار ترامپ برای بازگرداندن بزرگی به ایالات متحده (Make America Great Again) در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بود که به پیروزی یک دوره‌ای او انجامید.

رییس‌جمهوری آمریکا گفته بود: حزب جمهوریخواه توسط هواداران ترامپ با باورهای افراطیشان اداره می‌شود که این یک تهدید برای کشور است.

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا ساعاتی بعد در واکنش به این سخنان با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی اش (تروث)، نوشته بود: او باید دیوانه یا دچار زوال عقل شده باشد. اگر بایدن نمی خواهد آمریکا را دوباره قدرتمند کند، پس نباید این کشور را نمایندگی کند.

انتخابات میاندوره‌ای آمریکا ۱۷ آبان امسال برای انتخاب ۴۳۵ نماینده مجلس، ۳۵ سناتور، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا برگزار می‌شود. هم اکنون جمهوریخواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها و مستقلین نیز ۵۰ کرسی سنا را در اختیار دارند. با افزوده شدن معاون رئیس جمهور، اکثریت این نهاد قانونگذار در دست دموکرات‌ها قرار دارد.

واکنش منفی آمریکایی ها به نطق جنجالی بایدن علیه ترامپ و طرفدارانش

به نظر می رسد که بایدن اعلام نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ را قطعی دانسته و تلاش می‌کند از هم اکنون با تکرار دو قطبی ۲۰۲۰، احتمال پیروزی دموکرات ها در انتخابات میاندوره ای را افزایش دهد.

با این حال نباید بی اعتباری حاکمیت آمریکا نزد بخش گسترده ای از رای دهندگان به خصوص جمهوریخواهان هوادار ترامپ را نادیده گرفت. پس از انتخابات جنجالی ۲۰۲۰ و اعلام پیروزی جو بایدن و در حالیکه دغدغه‌های حامیان ترامپ در مورد سلامت انتخابات پاسخ قانع کننده‌ای نیافت، نتایج جدیدترین نظرسنجی مشترک موسسه افکارسنجی انگلیسی یوگاو و نشریه اکونومیست نشان می دهد که ۴۳ درصد آمریکایی ها معتقدند ظرف ۱۰ سال آینده در این کشور جنگ داخلی رخ خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته