میزان بالای اسیدفولیک ریسک ابتلا به کووید 19 را افزایش می دهد


میزان بالای اسیدفولیک ریسک ابتلا به کووید 19 را افزایش می دهد

اسید فولیک، نوعی ویتامین B که به طور گسترده برای غنی‌سازی غذاها و کاهش خطر نقایص مادرزادی استفاده می‌شود، ممکن است خطر پنهانی برای مصرف کنندگان بیش از حد آن داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که مجبور به استفاده بیش از حد اسیدفولیک هستند بیشتر در معرض ابتلاء به کووید ۱۹ و مرگ ناشی از آن هستند.

دکتر «رالف گرین»، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا، گفت: «ما بررسی کردیم که آیا تشخیص و مرگ کووید ۱۹ به دوزهای زیاد اسید فولیک- پنج برابر حد بالای ایمن- که برای بیماران برای انواع نشانه‌های تأیید شده پزشکی تجویز می‌شود، مرتبط است یا خیر. ما دریافتیم که خطر ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ در گروهی که با اسید فولیک درمان شده بودند، به طور قابل توجهی بیشتر بود.»

به طور کلی، سطوح پایین اسید فولیک با افزایش خطر نقص مادرزادی، بیماری قلبی و سکته مرتبط است. این ویتامین که به عنوان ویتامین B۹ نیز شناخته می‌شود، برای مشکلات متعددی از جمله بیماری سلول داسی شکل، بارداری‌های پرخطر و همچنین برای افرادی که داروهای ضد تشنج مصرف می‌کنند، تجویز می‌شود. برخی از بیمارانی که متوترکسات، داروی مورداستفاده برای درمان برخی سرطان‌ها و بیماری‌های خودایمنی، مصرف می‌کردند هم برای کاهش عوارض جانبی داروی مهارکننده فولات، اسید فولیک مصرف می‌کردند. این مطالعه نشان داد که متوترکسات با افزایش خطر ابتلاء به کووید برای این بیماران مقابله می‌کند.

تحقیق نشان داد که کروناویروس از فولات میزبان برای تکثیر استفاده می‌کند. این بدان معناست که ویروس ممکن است به فولات و مهارکننده‌های فولات مانند متوترکسات حساس باشد.

در این مطالعه، گرین داده‌های بیش از ۳۸۰ هزار نفر را در بریتانیا بررسی کرد.

تیم او می‌خواست تعیین کند که آیا اسید فولیک با افزایش خطر ابتلاء به کووید و متوترکسات با خطر کمتر مرتبط است یا خیر.

از بیش از ۲۶ هزار نفر مبتلا به کووید، ۸۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. احتمال ابتلاء به کووید در افرادی که اسید فولیک مصرف می‌کردند، در مقایسه با گروه کنترل، ۱.۵ برابر و احتمال مرگ ناشی از آن ۲.۶ برابر بیشتر بود.

محققان خاطرنشان کردند نتایج جدید نیاز به تکرار دارند و برای درک کامل چگونگی تأثیر مصرف اسید فولیک و سطوح فولات بر حساسیت به عفونت کووید به مطالعات بیشتری نیاز است. سطح فولات در خون شرکت کنندگان در این مطالعه بررسی نشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان