ادعای یک کارشناس روس 20 هزار تارای اتومات و شاهین سایپای 20 هزار دلاری در خیابان های مسکو!


ادعای یک کارشناس روس 20 هزار تارای اتومات و شاهین سایپای 20 هزار دلاری در خیابان های مسکو!

در حالی که وزارت صمت به دلیل نارضایتی عمومی و فشار نمایندگان مجلس ، تصمیم به واردات 70 هزار دستگاه خودروی زیر 20 هزار دلار گرفته ، دو خودروساز داخلی و یک کارشناس روسی ادعا دارند ایران 20 هزار دستگاه شاهین و تارا به روسیه صادر می کند که قیمتی معادل 20 هزار دلار دارند! اگرچه آمار تولید تارا و شاهین در ماه های اخیر در بازار داخلی کمتر از 500 دستگاه بوده اند و غیر از مشکلات کیفی ، عدم عرضه خودرو به اندازه نیاز بازار دلیلی عمده در گرانی این محصولات است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، صادرات خودرو از ایران به بازار روسیه در شرایط تحریم، این خبری است که در یکی دو ماه گذشته حسابی خبرساز شده است. بیش از همه این روزها نام خودروهای تارا که مدل ایرانیزه شده پژو 301 است و خودروی شاهین تولید سایپا برای صادرات به این کشور همسایه که سال ها لادا به بازار ایران صادر می کرد را سر زبان ها انداخته است. در حالی که تولید این دو خودرو در ایران به صورت ماهانه ، کمتر از 500 دستگاه است و در ایران به دلیل مشکل کیفیت خودروهای داخلی و فشار افکار عمومی ناچار به واردات خودروی زیر 20 هزار دلاری شده است و کار به جایی رسیده که شخص وزیر صمت از کیفیت بد خوردوهای داخلی انتقاد کرده است ، حالا در آستانه واردات 70 هزار خودروی کمتر از 20 هزار دلار که احتمالا بسیاری از آنها از کارخانه های چینی وارد می شوند ، خودروسازان داخلی از صادرات به روسیه حرف می زنند.

ادعای یک کارشناس روس 20 هزار تارای اتومات و شاهین سایپای 20 هزار دلاری در خیابان های مسکو!

ماجرای صادرات خودرو به روسیه قراردادی است که با خودروساز معروف روسی بسته شده تا این خودروها در دل تحریم های شدید بین المللی علیه روسیه ، این ماشین ها هم در فهرست تولیدات لادا قرار بگیرند.

البته جزئیاتی از این قرارداد منتشر نشده . اینکه چند دستگاه در سال تولید می شود و چه قیمتی دارد را هنوز نه طرف ایرانی و نه طرف روسی اعلام نکرده اند اما حالا دیجیاتو به نقل از سردبیر یک نشریه روسی درباره این قرارداد اطلاعاتی منتشر کرده است.

ادعای یک کارشناس روس 20 هزار تارای اتومات و شاهین سایپای 20 هزار دلاری در خیابان های مسکو!

« مسئله این است قیمت محصولات ایرانی در روسیه چه قدر است؟ آن طور که سردبیر مجله Za Rulem پیشی بینی کرده هر دو مهمان جدید بازار روسیه بیش از یک میلیون روبل در این کشور قیمت خواهند داشت.

به نظر ماکسیم کاراکوف محصولات ایرانی که قرار است در بازار روسیه حاضر باشند از کیفیتی متوسط برخوردار هستند با این حال می‌توانند با توجه به شرایط حاکم بر بازار روسیه و خروج برندهای بین المللی از این بازار، جایی برای خود دست و پا کنند.

قیمت یک میلیون روبلی تارا و شاهین در بازار روسیه به آن معنا است که هر دستگاه از این محصولات ایران خودرو و سایپا حدود ۲۰ هزار دلار قیمت پیدا می‌کنند. تارا و شاهین در مرز ایران و روسیه حول و حوش ۱۳ هزار دلار قیمت دارند اما بعد از ورود و اضافه شدن سایر هزینه ها مانند مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های گمرکی، قیمت آنها تا حوالی ۲۰ هزار دلاری بالا بیاید.»

ویژگی های تارای اتوماتیک که به روسیه می رود

ادعای یک کارشناس روس 20 هزار تارای اتومات و شاهین سایپای 20 هزار دلاری در خیابان های مسکو!

این طور که سایت کارنامه نوشته ،نسخه جدید تارا اتوماتیک از مهرماه سال جاری روانه بازار می‌شود. مدل جدید از لحاظ ظاهری تفاوت جزئی با نسخه فعلی داشته و با تجهیزات بیشتری در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

تارا اتوماتیک جدید از طراحی متفاوت برای چراغ‌های عقب بهره می‌برد و کاسه چراغ یکپارچه دارای گرافیک به‌روزتری خواهد شد. داخل کابین نیز به دکمه‌های جدیدی مجهز می‌شود که امکان برقراری تماس اضطراری SOS و تماس مستقیم E-Call را فراهم می‌آورند. همچنین فرم صندلی‌های عقب تغییر می‌یابد و زیرآرنجی به آن‌ها اضافه شود.

نسخه جدید تارا اتوماتیک همانند مدل فعلی از پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سرعته TU5 پلاس استفاده می‌کند که قدرت آن به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۴۴ نیوتن متر می‌رسد. موتور به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل است که قوای حرکتی را به چرخ‌های جلو وارد می‌کند.

این گیربکس از فناوری HPT پشتیبانی کرده و سه حالت رانندگی اسپرت، تیپ ترونیک و برقی برای آن تعریف شده است. تارا در حال حاضر هم دارای امکانات متعددی همچون کروز کنترل، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم ورود دکمه‌ای،سیستم ورود بدون کلید و غیره است.

شاهین با چه ویژگی های فنی به روسیه می رود؟

ادعای یک کارشناس روس 20 هزار تارای اتومات و شاهین سایپای 20 هزار دلاری در خیابان های مسکو!

بر اساس نوشته سایت آنالیز خودروی کارنامه ،

این محصول بر روی پلت‌فرم اصلاح‌شده تویوتا پاریس با پیشرانه H300 و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک جدید عرضه شود. اما تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن‌ها چنین چیزی را ادامه‌دار نکرد و باعث شد که شاهین سایپا با پلت‌فرم SP100 باقی بماند.

مشکلات تحریمی فرایند تولید شاهین را با مخاطرات و تغییرات زیادی همراه کرد. از ویژگی‌هایی که مشکلات جانبی باعث شکل‌گیری‌شان در این خودرو شدند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور اصلاح‌شده M15 که با تجهیز M15TC نامیده می‌شد.
  • گیربکس ۵سرعته دستی با ضرایب اصلاح‌شده.
  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو؛
  • کیسه هوای پرده‌ای؛
  • سیستم صوتی مجهز به نمایشگر هفت‌اینچی؛
  • سیستم استارت و ورود بدون کلید؛
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان؛
  • سانروف؛
  • کروز کنترل؛
  • استارت دکمه‌ای؛
  • سیستم کنترل باد چرخ‌ها؛
  • فرمان برقی؛
  • سیستم روشنایی در روز؛
  • حس‌گر و دوربین دنده‌عقب؛
  • تهویه اتوماتیک.

4141

کد خبر 1667193

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟