وزارت خارجه آمریکا: بازگشت متقابل به برجام به ثبات منطقه کمک می‌کند


وزارت خارجه آمریکا: بازگشت متقابل به برجام به ثبات منطقه کمک می‌کند

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت که بازگشت متقابل به برجام به ثبات منطقه کمک می‌کند و در راستای منافع ملی آمریکاست.

به گزارش ایسنا، وِندانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی این وزارت‌خانه به تکرار ادعاها علیه ماهیت برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت و گفت که تنها یک هدف نهایی برای توافق با ایران وجود دارد و آن، جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است.

بنابر گزارش شبکه پی‌بی‌اس، وی در ادامه تاکید کرد که باوجود برخی ناکامی‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای، ایالات متحده به تلاش خود برای حصول توافق با ایران ادامه می‌دهد.

این سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین مدعی شد: این، برای تضمین آن است که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. این، همچنان چشم انداز پیش روی ما و دلیلی است که ما به آن (مذاکرات) ادامه می‌دهیم، زیرا معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی (به برجام) به ما کمک می‌کند تا به هدفمان برسیم.

پاتل افزود: دستیابی به توافق به‌طور مجدد برنامه هسته‌ای ایران را محدود خواهد کرد. این یک گام مهم برای ثبات منطقه و در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران اشاره کرد و مدعی شد که این گزارش نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر مقادیر زیادی اورانیوم با غنای بالا در اختیار دارد که هیچ استفاده غیر نظامی قابل توجیه نیز برای آن ندارد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: اما با بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام، ایران می‌بایست از تمامی ذخایر اورانیوم خود خلاص شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای رسیده است.

در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رصد خبرگزاری رویترز رسیده، آمده است که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد از میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فراتر رفته است.

رویترز در ادامه مدعی شد که مطابق با تخمین‌های عنوان شده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد و به شکل اورانیوم هگزافلوراید از زمان گزارش قبلی آژانس اتمی از ۱۲.۵ کیلوگرم به ۵۵.۶ کیلوگرم رسیده است.

بنابر ادعای رویترز، آژانس اتمی همچنین اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۱۹ برابر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای برجام رسیده است.

با وجود اینکه پیشتر پرونده "منشا ذرات اورانیوم در سایت‌های هسته‌ای" در جریان امضای توافق برجام به شکل کامل بسته شده بود، آژانس اتمی درگزارش ثانویه خود بار دیگر مدعی شده است که ایران همچنان پاسخ‌های معتبری در رابطه با منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت‌ هسته‌ای اعلام نشده، ارائه نکرده است.

در گزارش ثانویه که به رصد رویترز رسیده، ادعا شده است: مدیرکل به شدت نگران است که ایران در فاصله گزارش قبلی تا گزارش کنونی آژانس به تعامل با آژانس بر سر مسائل پادمانی برجسته نپرداخته است و بنابراین، هیچ پیشرفتی در حل‌وفصل آن‌ها حاصل نشده است.

آژانس اتمی همچینن ادعا کرده است: تا زمانی که ایران توضیحات صادقانه درباره وجود ذرات اورانیوم در تاسیسات اعلام نشده ارائه ندهد، در صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور تردید داریم.

ادعای شفاف نبودن در برنامه هسته‌ای ایران در پی این مطرح می‌شود که دوربین‌های نظارتی آژانس پس از خرابکاری‌های رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای ایران و نیز بدعهدی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان، از سوی کشورمان برچیده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل