سخنگوی آموزش و پرورش: علت اصلی ناباروری، چاقی زنان است ! / باید منتظر 3 شیفت شدن مدارس باشیم


سخنگوی آموزش و پرورش: علت اصلی ناباروری، چاقی زنان است ! /  باید منتظر 3 شیفت شدن مدارس باشیم

رکنا: سخنگوی آموزش و پرورش گفت که از علل اصلی ناباروری چاقی زنان است!

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، صادق ستاری فرد معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با حضور در نهمین اجلاس شورای عالی استان ها گفت: بسیاری از مراکز آموزشی ما در حال تحریب هستند و بخش زیادی از این مدارس نیازمند بازسازی و بهسازی است.

ستاری فرد افزود: در بخشی از مدارس روستایی مدارسی ایجاد شد و چون تحولات جمعیتی را رصد نکردیم اکنون خالی است. در ایجاد فضای آموزشی باید ۵۰ سال آینده را ببینیم که این مسئله را باید مدیریت شهری پیش بینی کند و به آموزش و پرورش مشورت دهد.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در کلانشهر ها باید منتظر ۳ شیفت شدن مدارس باشیم. مدارس فقط مکان آموزش درس نیست بلکه محل تربیت دانش آموزان است. مدرسه ای که چند ماه از سال تعطیل است نمی‌تواند محل تربیت باشد. ما از طرفی برای مدارس رقیب تراشیدیم و از طرفی فکری برای ایجاد جذابیت در مدارس نکردیم.

ستاری فرد گفت: ایجاد محیط هایی برای سرای محله می تواند به بستر سازی مناسب فرهنگ سازی در محلات کمک کند و از طرفی جایگاه مدارس را تضعیف کند. بنابراین می شود بجای ایجاد سرای محله از فضای مدارس در زمان های تعطیل برای بهبود فرهنگ محلات استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: شورای عالی استان‌ها و شوراهای شهر و روستا می توانند از این فضا استفاده کنند.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شورای عالی استان‌ها با توجه به ظرفیت خود جزو مهمترین نهاد برای بسترسازی است، افزود: سال گذشته تصویب شد که آموزش و پرورش می توانند مداراس را در ساعات تعطیل در اختیار دیگران بگذارد.

از طرفی شهرداری‌ها مستقلا به ایجاد فضاهای فرهنگی و آموزشی اقدام می کنند و آموزش و پرورش هم همین کار را می کند و این هم افزایی نیست. از این رو می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد بدون اینکه هزینه های زیادی کرد.

ستاری فرد آسیب های اجتماعی یکی از بزرگترین چالش های جامعه دانست و اضافه کرد: باید فرهنگ سازی و ایجاد بستر شاد و جذاب برای کودکان می توان این آسیب را کاهش داد.

وی با اشاره به مشکل اضافه وزن دانش آموزان گفت: امروز به ازای هر ۳ دانش آموز یک دانش آموز اضافه وزن دارد و در چشم انداز ۱۴۲۰ از هر ۴‌نفر ایرانی یک نفر پیر هستند و از هر ۴ نفر یک نفر باید کار کند تا کشور اداره شود. اگر امروز مسئله اول کشور جوانی جمعیت است باز به سلامت جامعه می‌گردد.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد بانوان ما دارای اضافه وزن هستند و یکی از علل اصلی ناباروری چاقی زنان است. از هر ۵ زوج ایرانی یک زوج نابارور است.

وی ادامه داد: بنابراین اگر می خواهیم به مسئله جمعیت اهمیت دهیم باید به مسئله سلامت جامعه با تمرکز بر مدارس توجه کنیم. اساسا سلامت زیربنای حکمرانی درست کشور است.

ستاری فرد خاطر نشان کرد: اکنون کودک ما به دنبال تفریح و اردوست اما دستورالعمل اردو در سال های گذشته طوری نوشته شد که اردو انجام نشود.

وی به معضل دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد: امروز میزان دانش آموزان بازمانده از تحصیل به یک میلیون نفر می رسد.

وی گفت : خواسته ما از جامعه شورایی که از کوچکترین روستا تا بزرگترین کلانشهر در بدنه جامعه ایجاد شده اند این است که برای ارتقای سلامت جامعه و تربیت نیروی انسانی در کنار آموزش و پرورش باشند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انسانی سالم و تربیت یافته می تواند ضامن توسعه و پیشرفت کشور باشد، گفت: اگر می‌خواهیم آینده کشور را تضمین کنیم باید به آموزش و پرورش کشور به عنوان مهم ترین نهاد آموزش کشور توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در کلانشهرها علاوه بر تراکم مدارس و کلاس ها، خروج معلمان از کلانشهرها مطرح است، گفت: به این دلیل که نمی توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند. معلمی که در‌منطقه یک تهران تدریس می کند و در حاشیه شهر زندگی می کند نمی تواند دانش آموز خوبی را تربیت کند؛ بنابراین در اصلاح قوانین باید فکری به حال اسکان معلمان کرد.

وی در خاتمه تصریح کرد: از این رو شورای عالی استان‌ها می تواند در توزیع عادلانه امکانات و سرانه های آموزشی و اصلاح قوانین کشور کمک کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید