بورس در هفته سوم شهریور؛ نگران از اصلاح فرسایشی شاخص کل


بورس در هفته سوم شهریور؛ نگران از اصلاح فرسایشی شاخص کل

بورس در هفته سوم شهریور نه تنها نتوانست عملکرد بهتری را نسبت به چند هفته گذشته ثبت کند، ‌بلکه نگاهی به متغیرهای کلیدی نشان می‌دهد که در صورت ادامه شرایط کنونی در هفته بعد، احتمالا یکی از حمایت‌های مهم شاخص کل از دست برود. در این صورت احتمالا باید منتظر تشدید رکود معاملاتی باشیم؛ رکودی که طی حداقل دو ماه گذشته، حوصله بسیاری از معامله گران را سر برده است. در حقیقت نگاهی به دو عامل اساسی در بازار این نگرانی را ایجاد کرده است که شرایط بازار از این بدتر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ عامل اول به دو ریسک اساسی و سیستماتکی برجام و بازارهای جهانی بازمی گردد؛ تشدید سیاست‌های انقباضی بانک های مرکزی جهان و افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم، شرایط نه چندان امیدوارکننده اقتصاد چین و بحران سیاسی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین مهم‌ترین عواملی است که بازارهای جهانی را کما برده است. در این شرایط نمی توان چشم انداز مثبتی برای بازارهای جهانی متصور بود؛ به ویژه با نزدیک شدن به فصل سرما احتمالا شاهد تشدید بحران انرژی به ویژه در اروپا خواهیم بود.

برجام هم که فعلاً در تاریک ترین حالت ممکن است و خبر موثقی جز رجزخوانی طرفین مذاکره و تحلیل های رسانه ای در دسترس نیست. گروهی معتقدند که این شرایط، چانه زنی برای امتیازگیری بیش‌تر در ثانیه های آخر است و برخی دیگر بر این باورند که حداقل در کوتاه مدت،‌ برجام احیا نخواهد شد. فارغ از اینکه کدام یک از تحلیل‌ها به واقعیت خواهد انجامید،‌ فعلاً موجی از نااطمینانی را روانه بازار کرده است و اغلب معامله گران در این شرایط سعی می کنند بخش بیش‌تری از سبد دارایی خود را به صورت نقد نگه دارند. موضوعی که به کاهش شدید ارزش معاملات و ادامه روند خروج پول حقیقی انجامیده است.

عامل دیگر،‌ به شرایط تکنیکالی شاخص کل باز می‌گردد؛ اصلاح این هفته بازار به نفوذ شاخص کل به محدوده حمایتی خود در تایم فریم هفتگی انجامید. در صورتی که شاخص کل در معاملات هفته آینده هم به روند اصلاحی خود ادامه دهد و پایین این سطح حمایتی تثبیت شود،‌ احتمال اصلاح شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد ادامه خواهد داشت. این اصلاح در صورت ادامه شرایط کنونی و پایدار بودن ریسک های سیستماتیک، به صورت نوسانی و فرسایشی خواهد بود که تعمیق رکود معاملاتی را به همراه خواهد داشت.

بدترین عملکرد شاخص کل در ۶هفته گذشته

این هفته بازدهی بورس بر اساس تغییرات شاخص کل برابر با منفی ۱.۸ درصد بود که بدترین عملکرد در ۶ هفته گذشته به حساب می‌آید. به طور کلی از ابتدای خرداد ماه و طی ۱۶ هفته، شاخص کل در ۱۳ هفته، بازدهی منفی را ثبت کرده است؛ موضوعی که نشان از شرایط رکودی شدید بازار در این مدت دارد.

شاخص هم وزن هم منفی شد

این هفته شاخص هم وزن نیز بازدهی منفی ۰.۴ درصدی را ثبت کرد. در سه هفته گذشته شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل توانسته بود بازدهی مثبتی را از خود به جا بگذارد. موضوعی که نشان می دهد از یکسو، طی یک ماه گذشته با تشدید ریسک‌های سیستماتیک، توجه معامله گران به سهم های کوچک افزایش پیدا کرده بود و از سوی دیگر،‌این هفته فشار عرضه در کلیت بازار نسبت به هفته های گذشته تشدید شده است.

بورس در هفته سوم شهریور؛ نگران از اصلاح فرسایشی شاخص کل

ادامه افت ارزش معاملات خرد

میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته سوم شهریور برابر با حدود ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که پایین‌ترین میزان طی چهار هفته گذشته محسوب می‌شود. در هفته آخر مرداد و با افزایش امیدواری نسبت به دستیابی به توافق هسته‌ای، ارزش معاملات خرد بهبود نسبی یافت؛ به گونه ای که در آن هفته، میانگین ارزش معاملات خرد روزانه پس از مدت‌ها به بیش از ۳هزار میلیارد تومان رسید. اما در ادامه و با تشدید ریسک های بازار، ‌ارزش معاملات خرد دوباره روند نزولی به خود گرفته است.

بورس در هفته سوم شهریور؛ نگران از اصلاح فرسایشی شاخص کل

تشدید خروج پول حقیقی

در هفته سوم شهریور، حقیقی‌های بازار به طور میانگین روزانه ۱۹۳ میلیارد تومان از بازار خارج کردند که از یکسو نسبت به هفته گذشته افزایش حدود۳۷ درصدی را نشان می دهد و از سوی دیگر، بالاترین میزان در ۵ هفته گذشته محسوب می شود. روند خروج پول حقیقی نیز مشابه میانگین ارزش معاملات خرد است؛ تقریبا از اواخر مرداد و با افزایش امیدواری نسبت به آینده برجام،‌ کمی از شدت خروج پول حقیقی کاسته شد اما با ادامه بلاتکلیفی برجامی و همچنین روند نامشخص بازارهای جهانی، دوباره این روند رو به فزونی گذاشته است.

بورس در هفته سوم شهریور؛ نگران از اصلاح فرسایشی شاخص کل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد