تاج: 3 پرونده قضایی دارم که همه فوتبالی هستند / پرونده ویلموتس تحت عنوان فساد ویلموتس مطرح شده است


تاج: 3 پرونده قضایی دارم که همه فوتبالی هستند / پرونده ویلموتس تحت عنوان فساد ویلموتس مطرح شده است

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: ۳ پرونده قضایی دارم که در طول مدیریتی قابل قبول است و هر سه پرونده فوتبالی است.

مهدی تاج در اولین نشست خبری خود پس از انتخاب شدن به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال گفت : امروز فرصتی شد خدمت عزیزان باشیم. صحبت‌هایی دارم که فکر می‌کنم بعضی از سوالات در این صحبت‌ها هست. بعد از آن اگر سوالی بود پاسخگو هستم.

او ادامه داد : حدود ۴۰ سال کار مدیریتی کردم. در بخش‌های مختلفی کار کردم. به جز مدتی که توفیق داشتم در جنگ به عنوان یک سرباز خدمت می‌کردم، بقیه بخش‌ها را در باشگاه‌های سپاهان و ذوب آهن سال‌ها مدیر بودم. رئیس هیئت مدیره بودم. در باشگاه پرسپولیس عضو هیئت مدیره بودم. در فدراسیون فوتبال به عنوان نایب رئیس اول و دوم و رئیس فدراسیون فعالیت داشتم.

تاج گفت: از سال ۱۳۶۸ تاکنون در فدراسیون فوتبال با عناوین مختلفی فعالیت داشتم. کار مدیریتی کار امر و نهی کردن و تصمیم گیری است که باید تصمیمات لازم برای اداره سازمان‌ها انجام داد. در معرض تصمیم گیری جدی قرار گرفته بودیم. اخیرا در پرونده‌های قضایی که همه می‌گویند مایلم مفصل صحبت کنم. در این مدت ۳ پرونده دارم که در طول مدیریتی قابل قبول است. هر سه پرونده فوتبالی است. هیچ چیز غیر از فوتبالی نیست. مالی و... نیست.

او بیان کرد: بخشی از این پرونده‌ها بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال که به فیفا و AFC دادیم تصمیم بوده که تخلفات و گزارشات فوتبالی در ارکان قضایی فوتبال رسیدگی شود، منتها بعضی از دوستان این نوع پرونده‌ها را که بازرسی کل کشور که تعریفی که ما داریم، آن‌ها چنین تعریفی از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ ندارند. به همین دلیل پرونده‌ای که تشکیل دادند به دستگاه قضا بردند. یکی از سه پرونده مربوط به به‌کارگیری دو نفر بازنشسته است که ما متهمیم به اینکه عدم استفاده قوانین را انجام دادیم. یکی بهاروند و دیگری ساکت است.

تاج عنوان کرد: این پرونده‌ها هیچ کدام بحث سوءاستفاده مالی و... ندارد. فقط طرح شده که چرا ما بازنشستگانی که به موجب قانون بازنشسته بودند را به کار گرفتیم. البته ما دلایل متقنی را برای قاضی داشتیم که قاضی بدوی منع تعقیب داده و پرونده را مختومه کرده، بازرسی اعتراض کرده و این پرونده در شعب تجدیدنظر در حال بررسی است. موضوع دوم در خصوص فعالیت‌های من و همکارانم در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که این پرونده ۱۴ نفر را متهم کرده است. من، کفاشیان و بهاروند، عابدینی، حسن‌پور، جعفری که قبلا عضو هیات رئیسه سازمان لیگ بود و فوت شده که خدا رحمتش کند و تعداد دیگری هستند. این‌ها به بازپرسی رفته، بازپرسی منع تعقیب داده و شرایط را کاملا عادی دانسته، ولی باز هم شکایت شده و برگشته. ما متهمیم به اعمال نفوذ به اینکه منافع کشور را ندیدیم.

پرونده ام در خصوص به کارگیری بازنشستگان در شعب تجدیدنظر در حال بررسی است

تاج گفت: این پرونده‌ها هیچ کدام بحث سوءاستفاده مالی و... ندارد. فقط طرح شده که چرا ما بازنشستگانی که به موجب قانون بازنشسته بودند را به کار گرفتیم. البته ما دلایل متقنی را برای قاضی داشتیم که قاضی بدوی منع تعقیب داده و پرونده را مختومه کرده، بازرسی اعتراض کرده و این پرونده در شعب تجدیدنظر در حال بررسی است. موضوع دوم در خصوص فعالیت‌های من و همکارانم در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است که این پرونده ۱۴ نفر را متهم کرده؛ من، کفاشیان و بهاروند، عابدینی، حسن‌پور، جعفری که قبلا عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ بود و فوت شده که خدا رحمتش کند و تعداد دیگری هستند. این‌ها به بازپرسی رفته، بازپرسی منع تعقیب داده و شرایط را کاملا عادی دانسته است، اما باز هم شکایت شده و برگشته است. ما متهمیم به اعمال نفوذ و اینکه منافع کشور را ندیدیم، تخفیف غیرعادی دادیم، مثلا گفتند به کسی که تبلیغات محیطی را برعهده داشته تخفیف دادیم. استدلال ما برای بازپرسی که پذیرفته و منع تعقیب داده این بود که لیگ ما ۱۸ تیمی بوده و بعد آن را ۱۶ تیمی کردیم. ۳۶ بازی حذف شده، سه دور تبلیغات دور زمین در ورزشگاه آزادی بوده، با اختلافی که با خود ورزشگاه داشتیم به دو دور تبدیل شد. بعلاوه اینکه باید بازی‌ها را در زمانی برگزار می‌کردیم که نه خیلی تاریک باشد و نه خیلی پیدا باشد. شورای تامین تشخیص داده که جلسات و بازی‌ها در ساعتی باشد که بتواند ترافیک را کنترل کند و مواردی از این دست که جنبه مدیریتی و ترک فعل دارد.

پرونده ویلموتس که تحت عنوان فساد ویلموتس مطرح شده است

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: دوستان گفتند شما فعل را ترک کردید و باید این کار را انجام بدهید. این پرونده با اینکه منع تعقیب خورده بود، باز بازپرسی اعتراض کرده و در حال رسیدگی است. در همان جا دادرسی شده و در همان شعبه رسیدگی می‌شود. اگر مثل قبلی برائت داد که فبه‌المراد، اگر نداد در شعب تجدیدنظر قابل رسیدگی است. پرونده سوم، پرونده ویلموتس است که تحت عنوان فساد ویلموتس مطرح است؛ یعنی همه جا می‌گویند ویلموتس و نمی‌گویند پرونده ویلموتس! کاملا با فساد عجین شده، شما ورزشی هستید و می‌دانید اگر هر سرمربی را دو ماه پولش را ندهند، می‌تواند بلافاصله برود فسخ قرارداد کند و از این قاعده افرادی مثل برانکو، استراماچونی، کارلدرون و... استفاده کردند. همین هفته لیگ انگلیس مربی چلسی را اخراج کردند، تمام پولش را هم دادند، هیچ کس به دنبال فساد نیست که چه فسادی صورت گرفته که او اخراج شده است، اما در پرونده طوری رفتار شد که ذهن مردم به این سمت رفته که چه فسادی داشته است.

۲میلیون یورو پول از شرکت شستا با مجوز معاون رئیس جمهور وقت گرفته شد

او درباره پرونده مالی ویلموتس گفت:۲ میلیون یورو پول از شرکت شستا گرفته شده با مجوز معاون رئیس جمهور و شورای امنیت داخلی کشور، تمامی مصوباتش را هم داده‌ایم. تمام مربیانی که فسخ یکطرفه کردند تمام پولشان را گرفتند. تنها قراردادی که شکسته شد، قرارداد ویلموتس بوده که به نصف و بعد یک‌سوم تقلیل پیدا کرده، ۶ میلیون یورو جریمه شدیم، حدود سه میلیون یورو هم جریمه و ۵ درصد و... بوده و، چون شکسته شد جریمه‌ها کاملا منتفی شد.

او ادامه داد: پولی که از شستا گرفته شد که آن زمان دلار ۱۲ هزار تومان بوده است. ما ۲ میلیون یورو گرفتیم که ۲۴ میلیارد تومان می‌شود . فدراسیون فوتبال در همین دوره ۲۵ میلیارد تومان به شرکت شستا پول داده، یعنی یک میلیارد هم بیشتر از آن رقم بوده است. چون فدراسیون در فرصت ۲۰ روزه درخواست تجدیدنظر نکرده رای قطعی شده و ۲ ساختمان هنوز در بحث شستا است. همه این را می‌دانند و ما به ریاست محترم قوه قضائیه گفتیم که همه این پول را پرداخت کردیم. یک میلیارد هم بیشتر دادیم، امیدواریم با عنایت او و تجدیدنظرخواهی جدید بتوانیم این دو ساختمان را از معرض این هجمه خارج کنیم.

تاج درباره اسمش در پرونده تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه گفت: دیدم نماینده محترمی گفته رد پای ۹۱ هزار میلیارد تومانی یا دلاری وجود دارد. در کل آن پرونده، چون بازنشسته فولاد مبارکه هستم، وقتی قانون بازنشستگی آمد من رئیس فدراسیون بودم. سلطانی‌فر و وزیر صمت تدبیر کردند که من اعاده کار شوم و با این مسئله بتوانم در فدراسیون بمانم، چون آن زمان مقدماتی جام جهانی بود و بعد هم جام ملت‌های آسیا را داشتیم. در اعاده کار سه سال حقوق بازنشستگی من قطع شد و از فولاد مبارکه هم حقوقی گرفتم که جمعش شد ۹۰۰ تومان، یعنی برای سه سال ماهی ۲۰ تومان می‌شود. آن زمان ۲۲ تومان می‌گرفتم که ۲ تومان هم کم شد، این را انتشار دادند، بعد گفتند انتشارش غیرقانونی بوده است.

اگر هر کسی هر پرونده دیگری از من دارد، منتشر کند

او تصریح کرد: این سه پرونده و یک پرونده باز فولاد مبارکه هست، اگر هر کسی هر پرونده دیگری از من دارد، منتشر کند. من گله‌هایی دارم از افرادی که در یک هفته گذشته به یکباره کار سازمان‌یافته‌ای را انجام دادند. معلوم است که نمی‌تواند کار یک نفر باشد. یک مجموعه‌ای که می‌دانم کانونش در چه شبکه‌ای و کجا هست. به یکباره همه رسانه‌ها نوشتند که مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه کل جرائم تاج را اعلام کرد که در آن فقط آدم‌ربایی و قتل نبود! اگر آن‌ها را هم اضافه می‌کردند تقریبا همه جرایم وجود داشت. در مورد همین سه پرونده هم هست و هیچ چیز دیگری نیست. من پیگیری کردم، قوه قضائیه محبت کرد، از سخنگوی قوه قضائیه تشکر می‌کنم که اعلام کرد چنین چیزی توسط قوه قضائیه اعلام نشده و تاکید کردند تنها نامه‌ای که از قوه قضائیه، چون همه پرونده‌های بدوی و صلاحیت‌ها را خوانده‌ام و کپی گرفته‌ام روزی آن‌ها را منتشر خواهم کرد تا معلوم شود خیلی‌ها چه کار کرده‌اند. تنها نامه‌ای که از قوه قضائیه برای فدراسیون فوتبال آمده استعلام دبیرکل فدراسیون بوده از دادستان تهران، گفته؛ این سه کاندید چند پرونده باز دارند؟ دادستان تهران هم به درستی همین سه پرونده را ذکر کرده و شرح داده و اعلام کرده نسبت به آن اعتراض شده و در حال بررسی است.

تاج گفت: نامه‌ای از دادستانی تهران راجع به کاندیدا‌ها آمد و پرونده‌هایی را مطرح کرده و چیز‌هایی است که من نمی‌خواهم به آن اشاره کنم. به یکباره همه این‌ها منتشر شد. البته در خصوص پرونده ویلموتس رسیدگی شروع نشده، آن ۲ تا شروع شده و منع تعقیب خورده و جلب بازرسی شده است، اما در خصوص پرونده ویلموتس ما به صورت کافی، وافی، محکم به بازپرس محترم توضیح دادیم، ۳ – ۴ بار هم رفتیم، توضیحات کافی دادیم، اما آنچه که فیفا گفته بود این بود که همه این مسائل باید در ارکان فوتبالی رسیدگی شود. یکبار کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، کمیته اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیدگی کردند و منع تعقیب هم ارائه شده است، اما می‌گذاریم که ببینیم که قوه قضاییه که بسیار قابل احترام هم است رسیدگی کند و حتما پاسخگو خواهیم بود.

یک نماینده نباید تمام دغدغه اش فقط فوتبال باشد

او در خصوص اظهارات ۲ نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: من رعایت اخلاق و ادب را خواهم کرد. من تاکنون هیچ چیزی نگفتم. ۲ سال سکوت کردم، چون فکر کردم این مسئله باید مسیر خودش را برود. آقای قاضی زاده هاشمی چندین بار اسم بنده را آورده‌اند و اعلام کردند فساد ویلتموس،قوه قضاییه رکن رکین کشور ماست که حقوق‌دان‌های بسیار معتبر دارد و توسط یک مجتهد دارد اداره می‌شود. بنده به عنوان یک فرد کاملا مطیع آن هستم، اما یک نماینده نباید تمام دغدغه اش فقط فوتبال باشد. صد بار، دویست بار ایشان در خصوص پرونده ویلموتس در همه شبکه‌ها صحبت کرد. ما باید وقت بگیریم، اما ایشان هر موقعی بخواهند در خصوص این موضوع صحبت می‌کنند. من فکر می‌کنم که ایشان نباید به جای قوه قضاییه تصمیم نگیرند. بگذارند قوه قضاییه تصمیم بگیرد و آن‌ها نظر بدهداگر ایشان انقدر علاقه به فوتبال دارند که صد‌ها بار در خصوص فوتبال در تلویزیون صحبت می‌کنند، به حوزه خودشان و تیم فوتبال خراسان و همچنین آقای راستینه که در شهرکرد هستند، یه مقداری به فوتبال خودشان بپردازند. نمایندگاه مجلس همه آن‌ها این ۲ نفر نیستند. جای همه آن‌ها روی چشم ماست، حق دارند از ما سوال بپرسند و ما موظفیم پاسخ‌گو باشیم. هر موقعی، هر نماینده از اعضای جدید فدراسیون فوتبال سوال کرد، همه موظفند بدون استثنا و بدون فوت وقت پاسخ بدهند. سوالم این است که شما ۲ عزیز که یکی از آن‌ها عضو اصلی کمیته رسیدگی و نظارت بر صدا و سیما است، یکبار شد که در خصوص حق پخش صحبت کنید؟ یک بار آمدید گفتید که هزاران میلیارد تومانی که از فوتبال الان نمی‌آید صحبت کنید؟ ما الان مثل تاکسی شدیم که ۷۰ درصد مسافران خودش را دارد مفتی سوار می‌کند.

در حال تکمیل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان