گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!


گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

گریه بعد از رابطه جنسی (Postcoital dysphoria یا PCD) که به آن افسردگی بعد از سکس هم می‌گویند نوعی احساس غم و اندوه عمیق و آشفتگی بعد از برقراری رابطه جنسی است که اتفاق رایج و نرمالی محسوب می‌شود.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

گریه بعد از رابطه جنسی (Postcoital dysphoria یا PCD) که به آن افسردگی بعد از سکس هم می‌گویند نوعی احساس غم و اندوه عمیق و آشفتگی بعد از برقراری رابطه جنسی است که اتفاق رایج و نرمالی محسوب می‌شود. جالب اینکه حتی ممکن است گریه بعد از رابطه جنسی کاملا محبت‌آمیز، رضایت بخش یا لذت بخش اتفاق بیفتد.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

در برخی افراد شاهد این هستیم که بعد از رسیدن به اوج لذت جنسی و ارگاسم شدن، حس ناراحتی یا بغض به سراغ‌شان می‌آید. عده‌ای هم بعد از ارضا شدن با شریک جنسی خود دعوا و مشاجره می‌کنند.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

این شرایط برای هر دو سر رابطه دردناک و دشوار است. افرادی که دچار اختلال گریه بعد از رابطه جنسی می‌شوند شاید اصلا ندانند که چرا بعد از یک رابطه صمیمی لذت بخش دچار چنین حس منزجرکننده‌ای می‌شوند و دلیل و توجیهی هم برای این رفتارشان ندارند.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

زوج‌ها گاهی احساس می‌کنند که شاید مشکل عمیق‌تری در میان باشد و خودشان را به‌خاطر این واکنش احساسی سرزنش می‌کنند. علت اصلی اتفاق گریه بعد از رابطه جنسی مشخص نیست، اما مطالعات زیادی درباره این پدیده شایع میان خانم‌ها انجام شده‌اند.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

علل گریه بعد از رابطه جنسی

گریه بعد از رسیدن به ارگاسم اتفاقی است که ربط چندانی به جنسیت ندارد و ممکن است برای هر دو نفر رابطه اتفاق بیفتد. هرچندکه در خانم‌ها بیشتر رواج دارد. از علایم شایع PCD می‌توان به استرس، غم، اندوه و عصبانیت اشاره کرد که گاهی هم به گریه منجر می‌شود. در ادامه دلایل بروز این اتفاق و گریه بعد از ارضا شدن را آورده‌ایم.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

واکنش بیولوژیکی بدن

تغییرات هورمونی که در بدن بعد از رابطه روی می‌دهند می‌توانند یکی از عوامل اصلی ایجاد این واکنش باشند. معمولا خانم‌ها در آستانه یائسگی دچار خشکی واژن و افت انرژی می‌شوند و این تغییرات باعث تحریک و رقیق شدن احساسات شده و گریه کردن کاملا طبیعی می‌شود.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

گریه بعد از سکس به‌خاطر شادی

لزوما گریه همیشه بعد از اتفاقات منفی نیست؛ گاهی هم افراد از خوشحالی زیاد گریه می‌کنند. دیدن افرادی که در مراسم عروسی یا بدنیا آمدن کودکی گریه می‌کنند اتفاقی عادی است که اشک شوق محسوب می‌شود.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

رابطه جنسی هم اتفاق خوشایندی است که باعث فوران احساس در افراد شده و گاهی هم باعث ریزش اشک شوق می‌شود. معمولا نداشتن رابطه بعد از مدت طولانی باعث رقیق‌تر شدن احساسات فرد شده و احتمال گریه بعد از رابطه جنسی بیشتر می‌شود.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

گریه بعد از رابطه جنسی به‌خاطر درد

در مواردی وجود درد در رابطه جنسی باعث ایجاد گریه می‌شود. به این حالت dyspareunia می‌گویند که دلایل مختلفی دارد مثل:

  • تحریک واژن
  • خشکی واژن
  • عفونت واژن
  • مشکلات مادرزادی
  • اسپاسم عضلات واژن
  • اگزما در ناحیه واژن

درد در رابطه جنسی قابل درمان است. بهتر است در صورتی که حین آمیزش احساس درد می‌کنید حتما با شریک جنسی خود صحبت کرده و به پزشک مراجعه کنید.

گریه بعد از رابطه جنسی به‌خاطر احساس گناه و شرم

شرم و خجالت در وجود برخی خانم‌ها حتی در رابطه جنسی با همسران هم برطرف نمی‌شود. این اتفاق به‌ویژه در فرهنگ‌های سنتی رواج بیشتری دارد که رابطه جنسی را تابو و ناپسند می‌دانند.

به‌همین دلیل است که بیشتر خانم‌ها به‌خاطر خجالت از انجام رابطه جنسی و عریان شدن احساس گناه می‌کنند و به‌خاطر حس عذاب وجدان بعد از سکس به گریه می‌افتند.

گریه بعد از مقاربت از روی سردرگمی

سردرگمی و احساس ناامنی در رابطه بین همسران گاهی خودش را در رابطه جنسی نشان می‌دهد و رابطه خوب پیش نمی‌رود. دو نفر نمی‌دانند که چه حسی به هم دارند. این حس سردرگمی باعث ایجاد گریه بعد از مقاربت به‌خصوص در مردان می‌شود.

گریه بعد از رابطه جنسی از روی اضطراب

استرس و اضطراب باعث درگیر شدن فکر دو طرف شده و نتیجه‌اش اختلال در عملکرد جنسی افراد خواهد بود. استرس از اینکه شاید به اندازه کافی خوب نباشم، شاید نتوانم نیاز همسرم را برآورده کنم. استرس و نگرانی به‌خصوص در اولین رابطه جنسی چند برابر بیشتر می‌شود و احتمال گریه بعد از رابطه جنسی بالاتر می‌رود.

بیشتر بخوانید: گریه بعد از ارضا، آیا طبیعی است؟

گریه بعد از رابطه جنسی از روی افسردگی

اگر گریه بعد از رابطه جنسی به اتفاق عادی تبدیل شده که همیشه بعد از هر رابطه به گریه می‌افتید احتمالا افسردگی دارید. بنابراین توصیه می‌شود که حتما به مشاور روانشناس مراجعه کنید. نشانه‌های رایج افسردگی عبارتند از:

  • ناراحتی
  • عدم تمرکز
  • خشم
  • افزایش یا کاهش اشتها
  • عدم تمایل به رابطه جنسی

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

راهکارهای گریه بعد رابطه جنسی

اگر علت گریه بعد از رابطه جنسی یک بیماری فیزیکی و جسمی باشد، حتما با شریک جنسی خود در میان بگذارید و به پزشک متخصص مراجعه کنید. اما اگر دلیل گریه بعد از سکس ریشه در رابطه بین دو طرف داشته باشد شاید ‌بتوانید با راهکارهای زیر این مسئله را برطرف کنید:

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

صحبت کردن با شریک جنسی

بخش عمده مشکلات بین زوج‌ها از صحبت نکردن ایجاد می‌شود. وقتی دو طرف با هم حرف می‌زنند نصف بیشتر مشکلات ناشی از سوتفاهم‌ها رفع می‌شود. برای اینکه مشکلات‌ روی رابطه جنسی‌تان تاثیر نگذارند باید با هم حرف بزنید و مشکل را با کمک هم حل کنید.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

به همدیگر زمان بدهید!

بعد از این اتفاق صبر کنید و چند روز بعد از رابطه به آن فکر کنید و ببینید که علایم فوق را دارید یا خیر. معمولا وقتی با فاصله به این مسئله نگاه می‌کنید، احتمالا حس و حالتان تغییر می‌کند.

درباره رابطه جنسی با همسر خود صحبت کنید!

درباره خواسته‌ها و فانتزی‌های جنسی خود با همسرتان صحبت کنید. اینکه از چه چیزهایی در رابطه خوشتان می‌آید و چه کارهایی را دوست ندارید. صحبت کردن درباره رابطه جنسی با شریک جنسی باعث شده که احساس بهتری نسبت به هم پیدا کنید و رابطه‌تان بهتر شود.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

نقش همسر در رابطه با گریه بعد از رابطه جنسی

اگر در رابطه‌ای هستید که شریک‌تان دچار مشکل PCD است نباید دچار نگرانی یا آشفتگی شوید. حفظ آرامش اولین انتظاری است که از شما به عنوان همسر و شریک جنسی می‌رود. بهتر است به‌جای پرخاشگری با مهربانی علت گریه همسر را بپرسید. اگر شریک جنسی‌تان تمایلی به صحبت نداشت اصرار بیش از حد نکنید.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

کمی فرصت بدهید و تنهایش بگذارید تا آرام شود. در چنین مواقعی با همدلی و همراهی همسرتان را در آغوش بگیرید. مراقب باشید که سرزنش به‌خاطر گریه بعد از رابطه جنسی نه تنها کمکی به حل موضوع نمی‌کند بلکه اوضاع را وخیم‌تر هم می‌کند.

کلام آخر

گریه بعد از رابطه جنسی اتفاق نادری است و زوج‌های زیادی در دنیا چنین مشکلی دارند. پس شما تنها نیستید! مهم این است که خونسردی خود را حفظ کرده و نگران نشوید. حتما به روانشناس یا پزشک متخصص مراجعه کنید.

گریه بعد از رابطه جنسی؛ علت و راهکارها!

سری هم به کلینیک نی نی بان بزنید و از مشاوره متخصصان آنجا بهره ببرید. پزشک متخصص کمک می‌کند دلیل گریه بعد از رابطه جنسی را پیدا کرده و درمانش کنید. این کار باعث بهبود کیفیت رابطه جنسی‌تان شده و رضایتمندی از رابطه را چندبرابر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی