بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز


بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز

در این مطلب با بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا – Apple Watch Ultra، به عنوان اولین تلاش جدی غول کوپرتینویی برای ورود به حوزه گجت‌های اختصاصی ورزشی همراه ما باشید.اپل در رویداد 16 شهریور، از سه ساعت هوشمند جدید خود رونمایی کرد که دو مورد از...

در این مطلب با بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا – Apple Watch Ultra، به عنوان اولین تلاش جدی غول کوپرتینویی برای ورود به حوزه گجت‌های اختصاصی ورزشی همراه ما باشید.

اپل در رویداد 16 شهریور، از سه ساعت هوشمند جدید خود رونمایی کرد که دو مورد از آنها، نسخه‌های ارتقایافته نسل پیشین و یک مدل مورد انتظار، به عنوان عضو جدید خانواده Apple Watch معرفی شد. اپل واچ اولترا، یک گجت هوشمند برای علاقه‌مندان به ورزش‌های شدید یا ماجراجویانه است و با برخورداری از بدنه مقاوم و پوسته محکم‌تر از سری استاندارد، وارد قلمرو سازندگان ساعت‌های ورزشی حرفه‌ای بازار از جمله گارمین شده است. اما آیا این ساعت هوشمند توان رقابت با نمونه‌های حرفه‌ای و ورزشی را دارد و در عملکرد چگونه ظاهر شده است؟

بررسی اولیه اپل واچ اولترا

طراحی و بدنه

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز
  • بدنه مقاوم
  • قاب 49 میلی‌متری از جنس تیتانیوم
  • استانداردهای IP6X، MIL-STD-810H، EN13319
  • دکمه اکشن قابل تنظیم
  • عرضه شده در تک‌رنگ تیتانیومی

نسخه اولترا، از همان طراحی آشنا و آزمایش شده خانواده اپل واچ برخوردار شده که از زمان اولین عرضه آن در سال 2015، تغییر چندانی نکرده است. با این حال، ابعاد نمایشگر در فضای موجود افزایش یافته و سنسورهای جدیدی به آن اضافه شده است. از سوی دیگر، شکل مستطیلی با لبه‌های منحنی و گوشه‌های گرد، در این سری نیز باقی مانده‌اند.

در واقع، نسخه اولترا از جنبه ظاهری، همان اپل واچ همیشگی با ابعادی بزرگ‌تر و حجیم‌تر و بدنه‌ای مقاوم‌تر است. بدنه این گجت برخلاف جنس اپل واچ سری 8 که از آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ است، به تیتانیوم برای مقاومت بالاتر ارتقا یافته است. گفته می‌شود که تیتانیوم در برابر خراش و ضربه مقاوم‌تر است که حداقل روی کاغذ، کاربری این ساعت هوشمند را برای محیط‌های ناهموار مناسب‌تر می‌کند.

بدنه حجیم‌تر 49 میلی‌متری این ساعت، دارای لبه‌هایی گرد با یک بخش اضافی در بالا است که به نمایشگری تخت منتهی می‌شود. تاج دیجیتال نیز از یک لایه اضافی به منظور افزایش برجستگی و قابلیت لمس آن با استفاده از دستکش برخوردار است.

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز

هم‌چنین، یک دکمه قابل تنظیم در لبه سمت چپ این گجت افزوده شده که به رنگ نارنجی روشن است و می‌توان از آن برای شروع تمرین، شیرجه یا افزودن یک بخش جدید بهره برد. با فشار و نگه داشتن این دکمه، آژیر داخلی نیز فعال می‌شود که 86 دسی‌بل بلندی دارد و برای انتقال صدا تا محدوده 180 متری طراحی شده است. در کنار دکمه اکشن نارنجی رنگ، بلندگوهای دوگانه و هم‌چنین آنتن GPS نیز تعبیه شده‌اند.

دکمه قرار گرفته بر روی لبه سمت راست، واقع در زیر تاج دیجیتال، در اپل واچ اولترا نیز به صورت عملکردی باقی مانده و در مقایسه با دیگر ساعت‌های هوشمند این شرکت، برجسته‌تر شده است. هم‌چنین وصله‌هایی در بالا و پایین این ساعت تعبیه شده‌اند که بندهای جدید ویژه را که البته هم‌چنان قابل تعویض هستند را به یکدیگر متصل می‌کنند. این سه بند، Trail Loop، Alpine Loop و Ocean Band نام دارند.

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز

ابعاد بزرگتر سری اولترا بدین معنا است که اندازه آن مانند سری 8، با مچ‌های ظریف مطابقت ندارد. البته این موارد بیش‌تر به نوع کارکرد و سلیقه شخص بستگی خواهد داشت. از سوی دیگر، با قرارگیری آن بر روی دست، سنگینی و بزرگی مضاعف احساس نمی‌شود و آنقدرها که فکر می‌کردیم، ابعاد بزرگ آن بر روی مچ‌های کوچک بد و ناراحت‌کننده به نظر نمی‌رسد. ساعت هوشمند اپل واچ اولترا تا عمق 100 متری در برابر آب مقاوم بوده و دارای گواهینامه IP6X است. هم‌چنین این گجت از استاندارد EN13319 برای غواصی نیز بهره می‌برد.

نمایشگر بزرگ‌تر و تخت اپل واچ اولترا

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز
  • صفحه‌نمایش رتینا مجهز به قابلیت همیشه روشن
  • رزولوشن 502 در 410 پیکسل، روشنایی 2000 نیت
  • پوشش کریستال یاقوت کبود

اپل واچ اولترا به بزرگ‌ترین نمایشگر در میان تمامی ساعت‌های هوشمند Apple Watch مجهز است. این صفحه‌نمایش تخت که با پوششی از کریستال یاقوت کبود محافظت می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده که در برابر خراش و ضربات مقاوم باشد. اما اینکه در عمل، تا چه حد در برابر آسیب‌ها دوام بیاورد، در بررسی کامل آن مشخص خواهد شد.

نمایشگر نسخه اولترا، به مانند سری 8 از قابلیت همیشه روشن پشتیبانی می‌کند، بدین معنا که همواره قادر خواهید بود، اطلاعاتی مانند ساعت یا حلقه‌های فعالیت خود را روی صفحه مشاهده کنید. هم‌چنین، زمانی که در واچ‌فیس Wayfinder، تاج دیجیتال را به سمت بالا می‌چرخانید، حالت مخصوص شب ظاهر می‌شود و تم ساعت به رنگ قرمز روشن تبدیل خواهد شد.

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز

حاشیه‌های اطراف نمایشگر در سری اولترا نیز بسیار باریک هستند و نسبت حداکثری صفحه‌نمایش مشهود است. این پنل رتینا دارای رزولوشن 502 در 410 پیکسل است که علاوه بر روشنایی مناسب، رنگ‌هایی زنده و مشکی عمیق را نمایش می‌دهد.

سخت‌افزار

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز
  • پردازنده S8 با دو هسته 64 بیتی
  • چیپ بی‌سیم W3
  • LTE و UMTS
  • بلوتوث 5.3

اپل واچ اولترا به تراشه جدید S8 مجهز شده که یک چیپست 64 بیتی است و با یک پردازنده بی‌سیم W3 و یک تراشه باند فوق‌عریض U1 مانند سری 8، تکمیل می‌شود. هم‌چنین مانند سری استاندارد، این ساعت هوشمند نیز از مجموعه کاملی از حسگرهای مختلف از جمله سنسور ضربان قلب نوری، سنسور اکسیژن خون، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و ارتفاع‌سنج بهره می‌برد.

شتاب‌سنج در مقایسه با سری 7 ارتقا یافته و هم‌چنین در این نسل شاهد اضافه شدن سنسور دمای بدن نیز هستیم. این حسگر برای تشخیص زمان تخمک‌گذاری بانوان موثر است. در کنار توانایی گرفتن نوار قلب، ردیابی اکسیژن خون و طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها، دریافت اعلان‌های گوشی هوشمند و استفاده از برنامه‌های مختلف، واچ اولترا هم‌چنین از قابلیت تشخیص تصادف نیز بهره می‌برد و با استفاده از این ویژگی، در صورت بروز تصادف، فورا با اورژانس تماس گرفته و موقعیت مکانی شما را ارسال می‌کند.

هم‌‌چنین یک قطب‌نما نیز تعبیه شده و مطابق انتظار، یک عمق‌سنج، GPS دقیق دو فرکانسه که از L1 و L5 برای اندازه‌گیری دقیق‌تر استفاده می‌کنند، این مجموعه را کامل می‌کنند. هم‌چنین این ساعت در دمای کاری بین -20 تا 55 درجه سانتی‌گراد قابل استفاده است.

باتری با ماندگاری بیش‌تر

  • تا 36 ساعت دوام در حالت عادی
  • تا 18 ساعت دوام با استفاده از LTE
  • تا 60 ساعت در حالت ویژه

اپل واچ اولترا از باتری بزرگ‌تری در مقایسه با سری 8 برخوردار بوده و به ادعای اپل، عمر 36 ساعته آن در مقایسه با 18 ساعت ارائه شده توسط مدل استاندارد، دو برابر خواهد بود، البته هنوز فاصله زیادی رد این زمینه، با گارمین فنیکس که از محصولات ورزشی مقاوم محسوب می‌شود، وجود دارد. با این حال، عمر باتری به طور قابل توجهی در برابر نسل‌های گذشته اپل، بهبود یافته است.

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز

ادعای دوام 60 ساعته باتری، نیازمند آزمایشی جامع است و بنابراین تا زمان عرضه و دسترسی به این ساعت هوشمند باید منتظر بمانیم.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار اپل واچ اولترا

اپل واچ اولترا به سیستم‌عامل WatchOS 9 مجهز شده که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها نظیر ردیابی پیشرفته‌تر خواب را به ارمغان می‌آرود. مانند iOS 16، نسخه بتای عمومی واچ او‌ اس 9 نیز از ماه جولای در دسترس قرار گرفته و در صورتیکه از کاربران اپل واچ باشید، می‌توانید آن‌را دانلود و امتحان کنید.

با این حال، نسخه اولترا از چند ویژگی اضافی نرم‌افزاری استفاده می‌کند که از جمله آنها می‌توان به امکان برنامه‌ریزی دکمه اکشن نارنجی اشاره کرد. این بدان معناست که می‌توانید برای شروع تمرین، این دکمه را انتخاب کرده و بنابراین دیگر نیازی به کشیدن صفحه ندارید. این ویژگی هم‌چنین در شرایط بارانی یا زمانی‌که دستتان خیس است، کار با ساعت هوشمند را بسیار راحت‌تر خواهد کرد.

بررسی اولیه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا ؛ زیبا، مقاوم و هیجان انگیز

البته سیستم‌عامل WatchOS 9 صرفا منحصر به اپل واچ اولترا نیست، اما برخی از ویژگی‌های اختصاصی از جمله دکمه قابل برنامه‌ریزی، برخی از برنامه‌های اضافی و ویژگی‌های تحرکی شدید، به طور اختصاصی در نسخه اولترا قرار دارند.

جمع‌بندی

اپل واچ اولترا، نسخه تقویت‌یافته سری 8 محسوب می‌شود. این ساعت هوشمند با مجموعه‌ای از تغییرات نظیر بدنه‌ای مقاوم‌تر، محکم‌تر، در کنار نمایشگر بزرگ‌تر، کنترل‌های لمسی اضافه و دکمه‌های جدید ارائه شده است. با اینکه افزایش اندازه و ضخامت، احتمالا به مذاق عده‌ای خوش نخواهد آمد، اما برای برخی دیگر، اپل واچ اولترا، به‌ویژه با در نظر گرفتن ویژگی‌های اضافی، ممکن است همان ساعت هوشمندی باشد که مدت‌ها در انتظارش بوده‌اند.

اما اینکه آیا این عضو تازه‌وارد بتواند با مدل‌هایی نظیر گارمین فنیکس که گجتی قدرتمند و مبتنی بر فعالیت‌های شدید ورزشی است، رقابت کند، هنوز مشخص نیست. با این وجود، در صورتی که ادعای دوام بالای باتری توسط اپل صحت داشته باشد، اپل واچ اولترا می‌تواند به رقیبی سرسخت در میان ساعت‌های هوشمند ورزشی تبدیل شود.

نقاط قوت:

  • طراحی جسورانه و چشم‌نواز
  • ویژگی‌های متعدد نرم‌افزاری
  • وزن سبک و ارگونومی بالا
  • نمایشگر جذاب
  • باتری بهبودیافته

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا
  • ضخامت بالا و ابعاد بزرگ ساعت، مورد پسند همه نیست
منبع :pocket-link

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا