فیلم | تنها شانس بزرگ تارا و شاهین در جنگ با خودروهای چینی و ماشین های ترکیه!


فیلم | تنها شانس  بزرگ تارا و شاهین در جنگ با خودروهای چینی و  ماشین های ترکیه!

درست در روزهایی که همه آماده ورود خودروهای جدید خارجی کمتر از ۲۰ هزار دلار به کشور می شوند، دو خودروساز بزرگ داخلی خبر از قرارداد صادرات وسیع به بازار روسه دادند. قراردادی برای فروش ۲۰ هزار خودرو به بازاری که سالانه حدود ۱.۴ میلیون خودرو به آن وارد می شود!

سحر استاد رحیمی: روسیه تا قبل از جنگ اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو بود با سهمی حدود ۲ درصد کل تولیدات دنیا . تولیدات اختصاصی برندهای داخلی سرشناس چون لادا و گاز که مدل های جدیدشان جدیدترین تکنولوژی های تولید یا مونتاژ خودرو را از فرانسه، آلمان و کره وارد کرده بودند و حتی خط تولید مشترک داشتند.
بعد از جنگ اوکراین اما این بازار بزرگ با چالشی سخت روبرو شده. خودروسازان بزرگ یک به یک از ترس محدودیت ها و جرایم سنگین عطای کار در بازار روسیه را به لقایش بخشیدند و رفتند.
فیلم | تنها شانس  بزرگ تارا و شاهین در جنگ با خودروهای چینی و  ماشین های ترکیه!
این یعنی بازاری انحصاری برای همان تولیدکنندگان داخلی که همان ها هم چالش هایی چون تامین قطعات دارند. در این شرایط آنها به دنبال گزینه های نزدیک بدون نیاز به مبادلات ارزی تحت سوئیفت رفتند. چین، ترکیه و البته ایران.این سه نام برای حضور موفق در بازار ترکیه مطرح شده است . چین البته گزینه اصلی با تنوع بالا ، قیمت مناسب و کیفیت بالاتر است اما گزینه ایران یک گزینه در دسترس است.
ایران در سال های قبل تجربه ناموفق صادرات به ونزوئلا و کارخانه اقتصادی نشده در آذربایجان را دارد اما بر اساس قرارداد جدید محصولات روز سایپا و ایران خودرو برنامه صادرات به روسیه را دارند. قرار است ۲۰ هزار خودرو به قیمت تقریبی ۱۳ هزار دلار در لادا تولید شود که زمان رسیدن به مشتری با تعرفه های مالیاتی حدودا ۲۰ هزار دلار می شوند.
بیشتر بخوانید:
عکس| روس ها برای تارا و شاهین 20 هزار دلار می پردازند!

ویژگی های تارای اتوماتیک که به روسیه می رود

فیلم | تنها شانس  بزرگ تارا و شاهین در جنگ با خودروهای چینی و  ماشین های ترکیه!

این طور که سایت کارنامه نوشته ،نسخه جدید تارا اتوماتیک از مهرماه سال جاری روانه بازار می‌شود. مدل جدید از لحاظ ظاهری تفاوت جزئی با نسخه فعلی داشته و با تجهیزات بیشتری در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

تارا اتوماتیک جدید از طراحی متفاوت برای چراغ‌های عقب بهره می‌برد و کاسه چراغ یکپارچه دارای گرافیک به‌روزتری خواهد شد. داخل کابین نیز به دکمه‌های جدیدی مجهز می‌شود که امکان برقراری تماس اضطراری SOS و تماس مستقیم E-Call را فراهم می‌آورند. همچنین فرم صندلی‌های عقب تغییر می‌یابد و زیرآرنجی به آن‌ها اضافه شود.

نسخه جدید تارا اتوماتیک همانند مدل فعلی از پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۴ سرعته TU5 پلاس استفاده می‌کند که قدرت آن به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۴۴ نیوتن متر می‌رسد. موتور به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک متصل است که قوای حرکتی را به چرخ‌های جلو وارد می‌کند.

این گیربکس از فناوری HPT پشتیبانی کرده و سه حالت رانندگی اسپرت، تیپ ترونیک و برقی برای آن تعریف شده است. تارا در حال حاضر هم دارای امکانات متعددی همچون کروز کنترل، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، سیستم ورود دکمه‌ای،سیستم ورود بدون کلید و غیره است.

شاهین با چه ویژگی های فنی به روسیه می رود؟

فیلم | تنها شانس  بزرگ تارا و شاهین در جنگ با خودروهای چینی و  ماشین های ترکیه!

بر اساس نوشته سایت آنالیز خودروی کارنامه ،

این محصول بر روی پلت‌فرم اصلاح‌شده تویوتا پاریس با پیشرانه H300 و گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک جدید عرضه شود. اما تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن‌ها چنین چیزی را ادامه‌دار نکرد و باعث شد که شاهین سایپا با پلت‌فرم SP100 باقی بماند.

مشکلات تحریمی فرایند تولید شاهین را با مخاطرات و تغییرات زیادی همراه کرد. از ویژگی‌هایی که مشکلات جانبی باعث شکل‌گیری‌شان در این خودرو شدند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • موتور اصلاح‌شده M15 که با تجهیز M15TC نامیده می‌شد.
  • گیربکس ۵سرعته دستی با ضرایب اصلاح‌شده.
  • کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو؛
  • کیسه هوای پرده‌ای؛
  • سیستم صوتی مجهز به نمایشگر هفت‌اینچی؛
  • سیستم استارت و ورود بدون کلید؛
  • دکمه‌های کنترلی روی فرمان؛
  • سانروف؛
  • کروز کنترل؛
  • استارت دکمه‌ای؛
  • سیستم کنترل باد چرخ‌ها؛
  • فرمان برقی؛
  • سیستم روشنایی در روز؛
  • حس‌گر و دوربین دنده‌عقب؛
  • تهویه اتوماتیک.

جنگ اوکراین چه بر سر صنعت خودرو سازی روسیه آورده است؟

وبسایت تجارت نیوز در ششم تیرماه گذشته نوشته طبق تحلیل وبسایت کاراسکوپ ، تحریم‌ها باعث می‌شوند صنعت خودروسازی روسیه به قرن ۲۰ و هنگامی که خودروها ایربگ و سایر امکانات را نداشتند برگردد. پس از شروع جنگ دولت روسیه کمپانی «لادا» را از کمپانی مادر آن یعنی رنو خریداری کرد تا خود تولید خودروهای روسی لادا را بر عهده بگیرد. خودروهای جدید لادا که حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارند، بدون امکانات امنیتی مانند ترمز ای‌بی‌اس، ایربگ سمت شاگرد هستند و بدون تهویه مناسب ارائه می‌شوند. این خودرو ۹۰ اسب بخار قدرت و یک موتور ۴ سیلندری دارد که استانداردهای خودروهای اروپا را ندارد. در واقع خودرویی با این ویژگی‌ها استانداردهای سال ۱۹۹۶ را برآورده می‌کند که برای خودرویی که سال ۲۰۱۱ معرفی شد مقداری عجیب است.

وجه مشابهت بزرگ خودرو سازی ایران و روسیه

فیلم | تنها شانس  بزرگ تارا و شاهین در جنگ با خودروهای چینی و  ماشین های ترکیه!

دیجیاتو در توصیف شرایط خودرو سازی روسیه در گزارشی نوشته است شاید یکی از جدیدترین خودروهای روسی ساخته شده در لادا شاسی بلند 2021 لادا نیوا باشد که این خودرو هم با توجه به قوای محرکه قدیمی و ضعیف نباید انتظار شتاب و سرعت بالایی را از نیوا Travel در عمل هم اینگونه است، زیرا این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیازمند 19 ثانیه زمان بوده و حداکثر سرعت آن از 140 کیلومتر در ساعت فراتر نمی‌رود!

در رابطه با قیمت لادا نیوا Travel اطلاعاتی در دست نیست، اما نسخه قبلی این خودرو با پرداخت 726,000 روبل (معادل 9,600 دلار) قابل خرید بود؛ کامل‌ترین نسخه هم با قیمت 869,000 روبل به فروش می‌رسید که این رقم معادل 11,500 دلار به فروش می رسید.

لادا به غیر از نیوا Travel، شاسی‌بلند نیوا 4x4 را نیز روی خط تولید دارد. این مدل کلاسیک از سال 1977 بی‌وقفه و بدون تغییرات قابل توجه مونتاژ می‌شود. در سال 2018 و در نمایشگاه خودروی مسکو، لادا کانسپتی جدید رونمایی کرد. بسیاری بر این باور بودند کانسپت مذکور پیش‌نمایشی از نسل جدید نیوا 4x4 محسوب می‌شود، که تجاری سازی نشد.

صرف نظر از قدرت عظیم روسیه، صنعت خودروسازی این کشور عملا همان مسیری را طی می کند که خودروسازان ایرانی ده هاست قدم به آن گذاشته اند، عقب ماندگی فنی و تکنولوژیک به لطف حمایت های دولتی در بازاری نیمه انحصاری!

آیا مردم در روسیه خودروهای به دور از تکنولوژی روز سوار می شوند؟

فیلم | تنها شانس  بزرگ تارا و شاهین در جنگ با خودروهای چینی و  ماشین های ترکیه!

اگرچه لادا و دیگر خودروسازان روس مثل بسیاری از خودروسازان بلوک شرق ماشین هایی با آپشن های فانتزی کم می سازند اما خیابان های مسکو و دیگر شهرهای روسیه پر بودند از مدرنترین برندهای دنیا که همین حالا هم خطوط تولیدشان در این کشور خالی مانده اند. بر این اساس مشتریان خواهان خودرو در این کشور به سراغ تکنولوژی های خیلی قدیمی نمی روند. در مورد خودروهای ایرانی نکته اما تکنولوژی ساخت که در مقایسه با بسیاری از خودروهای روز لادا هم از تکنولوژی های یک دهه عقب تر استفاده می کنند.

خودروسازهای ایرانی برنامه ای به نتیجه رسیده برای ارتقای موتورها ندارند و عملا چاره ای برای ایجاد تغییرات شگرف در محصولات هم نیست. این یعنی در مقایسه با خودروهای ترکیه ای و البته چینی ، شرایط برای انتخاب از سوی مشتری فاصله ای شگرف در میان تکنولوژی ها و میزان نمرات منفی کیفی ایجاد خواهد شد.
آرش راهبر خبرنگار تخصصی و کارشناس خودرو در این باره می گوید:«نفس صادرات قشنگ است اما راستش حتی در نگاه خوشبینانه هم به سختی ممکن است این ادعا عملی شود چون از نظر تکنولوژی و کیفیت فاصله محسوس بین تارا و شاهین با رقبای چینی و حتی ترک وجود دارد.»
او اعتقاد دارد البته بازار روسیه بقدری بزرگ است که این ۲۰ هزار خودرو اصلا در آن به چشم نمی آید اما سخت است همین میزان هم محقق شود.
او در یک فایل صوتی درباره این بازار و مختصاتش و تکنولوژی ماشین های ایرانی در قیاس با رقبای خارجی گفته و از ماموریت سختی که در پیش خودروسازهاست.
کد خبر 1646098

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان