بلای خانه‌مان سوزی که سر موزه‌ها می‌آید


بلای خانه‌مان سوزی که سر موزه‌ها می‌آید

ایسنا نوشت: اظهارات اخیر رییس فرهنگستان هنر از چالشی جدی بر سر راه موزه هنرهای معاصر فلسطین خبر می دهد. مکان این موزه متعلق به شهرداری است و حالا این نهاد تصمیم گرفته است آن را پس بگیرد.

موزه هنرهای معاصر فلسطین، از مکان‌های فرهنگی و هنری مرکز شهر تهران است که در دو دهه اخیر برگزاری نمایشگاه‌های جهان اسلام را در دستور کار دارد و حالا وضعیت مکان آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

با اتمام قرارداد، شهرداری به جد خواهان بازپس گیری مکان موزه است که در سال ۱۳۸۴ پروژه افتتاح آن کلید خورد و به جمع گالری‌ها و موزه‌های شهر تهران الحاق شد. از طرفی فرهنگستان هنر هم تلاش می کند این بنا را که حدود دو دهه زیرمجموعه ای از فرهنگستان محسوب می شد، همچنان در اختیار خود داشته باشد.

بهمن نامور مطلق، رییس فرهنگستان هنر خبر وضعیت معلق بنای موزه هنرهای معاصر فلسطین را اعلام کرده و در پاسخ به علت کم کار شدن این مکان فرهنگی هنری، گفته است: «درحال حاضر ما درگیر مواردی مانند بازپس گرفتن مکان موزه توسط شهرداری هستیم. مکان موزه متعلق به ما (فرهنگستان هنر) نیست و حکم گرفته اند که ما را بیرون کنند. همین مسائل باعث شده روند اتفاقات هنری در مکان موزه هنرهای معاصر فلسطین کندتر شود.»
او همچنین بیان کرده است: «طی نامه‌ای به ریاست جمهوری، درخواست تمدید قرارداد برای مکانِ موزه هنرهای معاصر فلسطین را کرده ایم اما حکم قطعی گرفته شده که موزه به شهرداری بازپس داده شود. با این حال ما باز هم به تلاشمان ادامه می دهیم.»

در بدو تأسیس موزه هنرهای معاصر فلسطین که به سال ۸۴ بازمی گردد، گفته شد که ۶۵ اثر از آثار هنرمندان برجسته خریداری شده که اغلب متعلق به بهترین نقاشان رانده شده از سرزمین مادری و مقیم در کشورهای سوریه، لبنان و اردن هستند. نمایشگاه‌ «وجود و فراموشی» که به نمایش آثاری از مریم سادات هجری اختصاص داشت و همچنین «نمایشگاه گروهی آثار تجسمی» از جمله فعالیت‌های اخیر این مکان فرهنگی و هنری بوده که در قالب نمایشگاه برگزار شده است.
علاوه بر این موارد، پیش از درگذشت حبیب الله صادقی ـ رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر ـ این هنرمند نقاش در یکی از کارگاه های موزه فلسطین مشغول به کار بود که همین امر، بسیاری از هنرمندان و مسئولان فرهنگی را برای بازدید از آخرین کارهای حبیب الله صادقی به موزه هنرهای معاصر فلسطین کشاند.

مکانی که اکنون تابلوی موزه هنرهای معاصر فلسطین بر روی آن قرار دارد، ساختمانی است که زمانی از هدایای شهرداری منطقه ۶ به فرهنگستان هنر از آن یاد می‌شد. هدیه‌ای که این روزها زمزمه‌ی بازپس گرفتن آن باتوجه به تمام شدن مدت زمان قرارداد شنیده می‌شود.

قبل تر در سال ۹۹ هم در فضای رسانه‌ای خبرهایی مبنی بر واگذاری موزه هنرهای معاصر فلسطین به شهرداری تهران منتشر شد که بعدها گروه‌های تخصصی هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی و صنایع دستی فرهنگستان هنر با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را نادرست خواندند.

ضمن اینکه در همان سال ۹۹ بنیاد فرهنگی روایت فتح طی نامه‌ای به شهرداری تهران خواستار واگذاری مدیریت موزه هنرهای معاصر فلسطین به انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس شد.

امروز اما رییس فرهنگستان هنر صراحتا از حکمی خبر می‌دهد که با استناد به آن موزه هنرهای معاصر فلسطین باید به منظور پس داده شدن به شهرداری تخلیه شود و این درحالی است که برخی با اشاره به کم کاری‌های اخیر این مکان فرهنگی و هنری در راستای برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های هنری، انتقادهایی را متوجه نحوه مدیریت ها می دانند.

۵۵۲۴۵

کد خبر 1671772

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه