بالاخره پول خوشبختی می آورد یا خیر؟


بالاخره پول خوشبختی می آورد یا خیر؟

در طول تاریخ، جستجوی خوشبختی یکی از دغدغه های بشر بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، البته، ما انسان‌ها فقط به اندازه‌گیری شادی خودمان راضی نیستیم، بلکه شادی خود را در رابطه با افراد اطرافمان و حتی سایر مردم در سراسر جهان نیز می‌سنجیم. گزارش سالانه جهانی شادی، که از داده‌های نظرسنجی جهانی برای گزارش چگونگی ارزیابی مردم از زندگی خود در بیش از ١۵٠ کشور استفاده می‌کند، به ما در انجام این کار کمک می‌کند.

عواملی که به شادی کمک می کنند به اندازه میلیاردها انسان که بر آنها تأثیر می گذارند ذهنی و خاص هستند: خانواده، عشق، هدف، ثروت. اندازه گیری سه مورد اول دشوار است، اما ثروت را می توان به روشی مبتنی بر داده تجزیه و تحلیل کرد.

آیا پول واقعاً خوشبختی را می‌آورد؟

برای مشخص کردن اعداد، ما به داده‌های Credit Suisse نگاه کردیم که میانگین ثروت هر بزرگسال را در کشورهای مختلف در سراسر جهان نشان می‌دهد.

جدول زیر ۱۴۶ کشور را بر اساس امتیاز شادی و ثروت هر بزرگسال نشان می دهد.

بالاخره پول خوشبختی می آورد یا خیر؟

به طور کلی، فقیرترین کشورهای جهان کمترین امتیاز شادی را دارند و ثروتمندترین کشورهای جهان شادترین هستند.

مشاهدات منطقه ای و سطح کشور

در حالی که بسیاری از کشورها از یک روند آشکار پیروی می کنند (ثروت بیشتر = شادی بیشتر)، تفاوت های ظریف زیادی وجود دارد که ارزش بررسی دارد.

در آمریکای لاتین، مردم بیشتر از آنچه که روند بین ثروت و خوشبختی پیش‌بینی می‌کرد، شادی خود را گزارش می‌کنند.

از طرف دیگر، بسیاری از کشورهای خاورمیانه شادی اندکی کمتر از سطح ثروت پیش بینی می کنند.

آشفتگی سیاسی، بحران اقتصادی و انفجار ویرانگر در بیروت منجر به کسب امتیازی بسیار بدتر از حد انتظار لبنان شده است. در طول دهه گذشته، امتیاز این کشور نزدیک به دو امتیاز کامل کاهش یافته است.

هنگ کنگ سال هاست که شاهد کاهش امتیاز شادی خود بوده است. نابرابری، اعتراض‌ها، بی‌ثباتی و اکنون شیوع کووید-۱۹، منطقه را در یک منطقه غیرمعمول در نمودار قرار داده است: ثروتمند و ناراضی.

بررسی نابرابری و شادی

ما به رابطه بین ثروت و شادی بین کشورها نگاه کردیم، اما در داخل کشورها چطور؟

ضریب جینی ابزاری است که به ما این امکان را می دهد. این معیار به توزیع درآمد در میان یک جمعیت می پردازد و امتیازی را برای آن جمعیت اعمال می کند. به بیان ساده، نمره ۰ "برابری کامل" و ۱ "نابرابری کامل" خواهد بود (یعنی یک فرد یا گروهی از دریافت کنندگان کل توزیع درآمد را دریافت می کنند).

در ترکیب با همان مقیاس شادی قبلی، کشورها اینگونه شکل می گیرند.

بالاخره پول خوشبختی می آورد یا خیر؟

در حالی که هیچ نتیجه گیری دقیقی وجود ندارد که بتوان از این مجموعه داده استخراج کرد، مشاهدات تصویر بزرگی وجود دارد که ارزش توجه کردن را دارند.

بالاخره پول خوشبختی می آورد یا خیر؟

کشورهایی که نابرابری درآمدی کمتری دارند، تمایل بیشتری به گزارش شادی دارند.

بالاخره پول خوشبختی می آورد یا خیر؟

با وجود نابرابری درآمدی بالا، بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین سطوح شادی مشابه بسیاری از کشورهای اروپایی بسیار ثروتمند را گزارش می دهند.

بالاخره پول خوشبختی می آورد یا خیر؟

سخن پایانی

به عبارت دقیق‌تر، هرچه سیاست‌گذاران و مردم پیوند بین ثروت و شادی را بیشتر درک کنند، به احتمال زیاد می‌توانیم جوامعی را شکل دهیم که شانس بهتری برای داشتن یک زندگی شاد به ما بدهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انتظار