مراسم پیاده روی اربعین بزرگترین کنگره جهانی وحدت آفرین است


نمایندهٔ سابق ولی فقیه در استان لرستان بیان کرد: پیاده روی اربعین به منظور اعلام انزجار از ظلم و تبعیض و با شعار عدالت خواهی و هیهات من الذله ،عزت و کرامت انسانی و دیگر مولفه ها جلوه ای از وحدت آفرینی است که اگر همین اهداف رادنبال کنیم در مسیر احیای ارزش های وحدت اسلامی است.

مراسم پیاده روی اربعین بزرگترین کنگره جهانی وحدت آفرین است
حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد میرعمادی نمایندهٔ سابق ولی فقیه در استان لرستان در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، اربعین حسینی را کنگره جهانی وحدت آفرین دانست و اظهار داشت: اربعین حسینی به عنوان یک کنگره جهانی با محوریت امام حسین(ع) هر ساله شکل می گیرد؛ قطعا امروز بیش از هر زمانی دیگر نیازمند وحدت بین امت اسلامی و تقویت انسجام و همگرایی مسلمانان هستیم.

وی افزود: برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و تقویت انسجام وهمگرایی، در ابتدا نیازمند به عوامل وحدت آفرین و ثانیا نیازمند اسوه و الگو هستیم که این همگرایی شکل بگیرد و ثالثا نیازمند ابزار و وسایلی هستیم که در این راه ما را به مقصد برساند و نزدیک کند.

میرعمادی ادامه داد: به نظر می رسد پیاده روی اربعین سیدالشهدا نقش اساسی و کلیدی را در این موضوع دارد و می تواند همگان را با محوریت امام حسین(ع) به این اهداف ذکر شده برساند.

وی عنوان کرد: پنج عامل مهم در وحدت امت اسلامی با محوریت اربعین بسیار مهم است؛ اولا، شخصیت امام حسین (ع) است که به عنوان پاره تن رسول خدا و سرور جوانان بهشت ، زینت آسمان ها و زمین و خامس آل عبا است که مورد اتفاق نظر اهل سنت و شیعه نیز می باشند و همگان ایشان را یک شخصیت الهی می دانند.

میرعمادی اضافه کرد: ایشان در میان امت اسلامی دارای جایگاه خاصی هستند و احترام ویژه ای دارند و در این راستا روایات متعددی از رسول خدا در بیان جایگاه سیدالشهدا(ع) در متون و کتب اهل سنت و شیعه بیان شده است زیرا حضرت یکی از بارزترین محورهای وحدت امت اسلامی است.

وی عنوان کرد: دوم، اهداف و آرمان قیام امام حسین(ع) است؛ مبارزه با ظلم ، ستم ، فساد ، تبعیض و اصلاح امور جامعه و امر به معروف و نهی از منکر وجه مشترک امت اسلامی است؛ اصولا شکل گیری امت اسلامی با این اهداف و آرمان بوده است و استمرار آن نیز بر همین مولفه ها خواهد بود.

میرعمادی گفت: پیاده روی اربعین به منظور اعلام انزجار از ظلم و تبعیض و با شعار عدالت خواهی و هیهات من الذله ،عزت و کرامت انسانی و دیگر مولفه ها جلوه ای از وحدت آفرینی است که اگر همین اهداف را دنبال کنیم در مسیر احیای ارزش های وحدت اسلامی است.

وی بیان کرد: سوم، سخنان و خطبه های سیدالشهدا می باشد؛ با نگاه کلی به شروع نهضت سیدالشهدا تا روز عاشورا مشاهده می کنیم تمام این خطبه ها بر محوریت انسجام و وحدت امت اسلامی بوده است؛ ایشان در میان سپاه یزید و یاران خود فرمودند: "أَیُّهَا النّاسُ؛ إِنَّ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) قالَ: «مَنْ رَأى سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلاًّ لِحُرُمِ اللهِ، ناکِثاً لِعَهْدِ اللهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللهِ، یَعْمَلُ فِی عِبادِاللهِ بِالاِثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْل، وَ لاَ قَوْل، کانَ حَقّاً عَلَى اللهِ أَنْ یُدْخِلَهُ مَدْخَلَهُ»"، اى مردم! پیامبر خدا(ص) فرمودند: «هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته و با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، در میان بندگان خدا به ستم رفتار مى کند و او با زبان و کردارش با وى به مخالفت بر نخیزد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد»، آیا این خطبه در جهت وحدت و همگرایی امت اسلامی نیست؟! از این نوع خطبه ها در سیره سیدالشهدا فراوان است.

وی خاطر نشان کرد:عامل چهارم، وجود افراد مختلف از صحابه رسول الله(ص) با نژاد های گوناون که الگویی مهم در انسجام و اتحاد امت اسلامی است و عامل پنجم، دستاوردها و اثرات قیام سیدالشهدا است که مهمترین آن آگاهی بخشی و بیداری امت اسلامی و احساس مسئولیت در سرنوشت جامعه اسلامی است.

وی در پایان تاکید کرد: این دستاوردها در همگرایی دینی بسیار موثر است؛ مهمترین عامل اختلاف و تفرقه، جهل و بی خبری است، دشمنان معمولا از جهل مردم استفاده کرده و برآنان مسلط می شوند؛ امام حسین(ع) جانش را در راه خدا داد تا بندگان از جهالت رهایی پیدا کنند، پیاده روی اربعین در راستای آگاهی بخشی و مسئولیت پذیری دینی است تا آنکه همه مسلمانان در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارند انجا می شود که این پنج عامل هم در انسجام و همگرایی امت اسلامی با محوریت پیاده روی اربعین بسیار قابل توجه است و می تواند اثر گذار باشد.


انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید