چرا اپل واچ اولترا بی‌همتا است؟


چرا اپل واچ اولترا بی‌همتا است؟

گجت نیوز نوشت: اپل از جی پی اس L۵ در آیفون ۱۴ پرو و اپل واچ اولترا استفاده کرده است. فناوری GPS L۵ چیست و چرا می‌تواند برگ برنده ساعت هوشمند اپل باشد؟

در مراسم فار اوت اپل شاهد رونمایی از سه ساعت هوشمند بودیم که گل سر سبد آنها اپل واچ اولترا بود. مدل اولترا از نمایشگر بزرگتری نسبت به اپل واچ سری ۸ و اپل واچ SE بهره می‌برد و بیشتر برای کاربران حرفه‌ای آماده شده است. همچنین یکی از قابلیت‌های اپل واچ اولترا مجهز شدن به جی پی اس L۵ است. این فناوری می‌تواند Apple Watch Ultra را در جایگاهی برتر قرار دهد.

نقش جی پی اس L۵ در اپل واچ اولترا

در گذشته گیرنده‌های جی پی اس به عنوان دستگاه‌هایی مستقل عرضه می‌شدند؛ اما حالا آنها درون بسیاری از گجت‌ها از جمله گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند قرار گرفته‌اند. GPS همه‌جا هست و همین باعث شده که کمی عادی به نظر برسد.

اپل در مراسم چند شب قبل خود تاکید کرد که مدل‌های پرو آیفون ۱۴ و اپل واچ اولترا از جی پس اس دقیق دو فرکانس (L۱ و L۵) بهره می‌برند (اگر از کاربران اندرویدی شیائومی، وان‌پلاس یا هواوی هستید، احتمالا این قابلیت را تجربه کرده‌اید)؛ اما مگر جی پی اس دقیق نیست؟ شما می‌توانید با آیفون و اپل واچ خود (که این قابلیت را ندارند) به پیاده‌روی بروید و هیچکدام نیز در یافتن شما مشکلی نخواهند داشت. پس ماجرا چیست؟

ماهیت GPS

جی پی اس یا همان سامانه موقعیت‌یاب جهانی نامی است که به سیستم مکان‌یابی ماهواره‌ای تحت مالکیت و کنترل دولت آمریکا داده شده است. این سیستم در ابتدا برای اهداف نظامی طراحی شده بود؛ اما بعدها در اختیار شهروندان عادی نیز قرار گرفت. سامانه جی پی اس در حال حاضر از مجموعه ۳۱ ماهواره عملیاتی تشکیل شده است.

پس از اینکه آمریکا سیستم موقعیت‌یاب خود را راه‌اندازی کرد، کشورهای دیگر نیز همچون چین، روسیه، اتحادیه اروپا، هند و ژاپن اقدام به این کار کردند. سیستم‌های مکان‌یابی این کشورها به ترتیب BeiDou (با ۳۵ ماهواره عملیاتی)، GLONASS (با ۲۲ ماهواره)، Galileo (با ۲۴ ماهواره)، NavIC (با ۷ ماهواره) و QZSS (با ۵ ماهواره) نام دارند.آیفون و اپل واچ می‌توانند از سیستم‌های GPS، GLONASS، Galileo، QZSS و BeiDou استفاده کنند.

ماهواره‌های جی پی اس سیگنال‌ها را در فرکانس‌های مختلفی که باند نامیده می‌شود، ارسال می‌کنند. در حال حاضر چندین باند مختلف وجود دارد.

چرا اپل واچ اولترا بی‌همتا است؟

باندهای L۱ و L۵

با توجه به اینکه اپل در هنگام معرفی اپل واچ اولترا و آیفون ۱۴ پرو به دو باند L۱ و L۵ جی پی اس اشاره کرد، ما نیز فقط این دو را بررسی می‌کنیم. L۱ قدیمی‌ترین باند جی پی اس به حساب می‌آید و از دو سیگنال مختلف تشکیل شده است:

  • کد دقت (P-code): رزرو شده برای اهداف نظامی
  • کد عادی/اکتسابی (C/A): سیگنال آزاد برای استفاده شهروندان

سیگنال L۱ عملکردی قابل اتکا و دقیق دارد. این سیگنال در طول سال‌های گذشته در دستگاه‌های بیشماری استفاده شده و امتحان خود را پس داده است. هرچند که محدودیت‌هایی هم دارد. به عنوان مثال این سیگنال نمی‌تواند به خوبی از موانع بگذرد. ساختمان‌ها، درختان بزرگ و حتی فضای سبز متراکم می‌توانند سیگنال را ضعیف یا به طور کلی مسدود کنند.

سیگنال‌های جی پی اس همچنین می‌توانند در برخورد با ساختمان‌ها یا دیوارها تغییر مسیر دهند که در نتیجه خطای چند مسیری رخ می‌دهد. اینجاست که جی پی اس L۵ می‌تواند به اپل واچ اولترا کمک کند. L۵ سیگنال جدیدی است که می‌خواهد بسیاری از نقاط ضعف سیگنال L۱ را برطرف کند. همچنین در فناوری جدید امکان پردازش بیشتر و حذف داده‌های اشتباه فراهم آمده است.

جی پی اس دو فرکانس اپل واچ اولترا

اگر استفاده از جی پی اس L۱ اطلاعات نسبتا دقیق موقعیت مکانی را در اختیار شما می‌گذارد، بنابراین قطعا استفاده از L۱ و L۵ در کنار هم دقت بیشتری خواهد داشت. این دقیقا همان چیزی است که اپل با جی پی اس دو فرکانس (L۱ و L۵) به آیفون ۱۴ پرو و اپل واچ اولترا آورده است. بدین تریب در مواقعی که سیگنال L۱ به تنهایی نمی‌تواند داده‌های مکانی مناسبی را ارائه کند، همچنان جی پی اس دستگاه شما دقیق خواهد بود.

البته اپل اولین شرکتی نیست که از این فناوری در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کند. برای اولین بار شیائومی در گوشی می ۸ (عرضه در ۲۰۱۸) به سراغ جی پی اس دو فرکانس رفت و پس از آن نیز شیائومی می ۱۱، هواوی میت ۴۰ پرو ۵G و وان‌پلاس ۱۰T ۵G از آن استفاده کردند. این مدل‌ها قطعا از آیفون ۱۴ پرو و Apple Watch Ultra ارزان‌تر هستند.

در حال حاضر نمی‌توان به تنهایی از جی پی اس L۵ استفاده کرد؛ زیرا فقط توسط ۱۷ ماهواره پشتیبانی می‌شود و هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است. همچنین برای اکثر افراد جی پی اس L۱ کافی است و می‌تواند در اکثر مواقع داده‌های مورد نیاز را با دقت بالا ارائه دهد.

هرچند اگر فکر می‌کنید که به اطلاعات مکانی دقیق‌تر نیاز دارید یا در محلی زندگی می‌کنید که پوشش جی پی اس خوبی ندارد، اپل واچ اولترا با جی پی اس L۵ می‌تواند گزینه خوبی باشد. البته توجه کنید که سیگنال‌های جی پی اس از ماهواره‌هایی که در فاصله ۱۶ هزار کیلومتری زمین می‌چرخند دریافت می‌شوند و به همین خاطر عوامل زیادی از شرایط محیطی گرفته تا شرایط جوی می‌توانند روی کیفیت آنها تاثیر بگذارد.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1672097

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403