چین: از همه اقدامات روسیه در اوکراین حمایت می‌کنیم


چین: از همه اقدامات روسیه در اوکراین حمایت می‌کنیم

رئیس پارلمان چین تأکید کرد پکن همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را کاملا درک و از آن دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «لی ژانشو»، رئیس پارلمان چین (کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین) که هم‌اکنون در مسکو به سر می‌برد، در دیدار با روسای فراکسیون‌های دومای دولتی روسیه تأکید کرد چین کاملا همه اقدامات روسیه در اوکراین برای محافظت از منافعش را درک و از این اقدامات حمایت می‌کند.

وی دراین‌باره افزود: درباره مسائل مربوط به منافع حیاتی روسیه، ما همیشه حمایت خود را اعلام کرده‌ایم. به عنوان مثال در قضیه اوکراین، ما می‌بینیم که چگونه آمریکا و متحدانش در ناتو در حال افزایش حضور خود در پیرامون محیط سرزمینی روسیه هستند و امنیت ملی و امنیت زندگی روس‌ها در خطر قرار می‌دهند. ما همه اقدامات روسیه برای محافظت از چنین منافع کلیدی را درک و حمایت خود را اعلام می‌کنیم.

به گفته این مقام چینی «در مسئله اوکراین، روسیه در بن‌بست قرار گرفته بود، و مسکو با رد قاطعانه این وضعیت، مهمترین انتخاب را انجام داد.»

لی ژانشو که گفته می‌شود در ساختار قدرت چین در جایگاه سوم قرار دارد، همچنین از حمایت طرف روس از مسئله تایوان، قدردانی کرد و گفت: ما عمیقاً از رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین و دیگر مقامات ارشد روسیه بابت حمایت آشکار و روشن آنها از موضع چین (در قبال تایوان) قدردانی می‌کنیم.

چین و روسیه در سالهای اخیر تحت دکترین اتحاد در برابر غرب به هم نزدیک شده‌اند. چین تا پیش از این عملیات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم نکرده و آشکارا نیز حمایت نکرده بود و در عین حال تلاش کرده روابط خود را با مسکو تقویت کند. همکاری چین و روسیه نه تنها در زمینه نظامی و امنیتی بلکه در قلمروهایی نظیر اقتصاد ، سیاست، دیپلماسی، فرهنگ، علم و فناوری و بهداشت عمومی بسیار انعطاف پذیر و جامع و در پاره ای موارد بسیار متمرکز است.

رئیس جمهور روسیه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) در نطقی تلویزیونی اعلام کرد که در واکنش به درخواست جمهوری‌های دونباس در شرق اوکراین و همچنین به منظور «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین»، فرمان آغاز «عملیات ویژه نظامی» در اوکراین را صادر می‌کند تا از مردمی که هشت سال مورد سوءاستفاده و نسل‌کشی رژیم کی‌یِف بوده‌اند، حفاظت کند و اوکراین از وجود «نئونازی‌ها» پاکسازی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله به پوریا زراعتی، مجری ایران‌اینترنشنال در لندن / با چاقو او را زدند