گزارش برگزاری سلسله نشست های قرائت الاطروحات الحسینیه در عراق


گزارش برگزاری سلسله نشست های قرائت الاطروحات الحسینیه در عراق

سلسله نشست های علمی به صورت برخط با عنوان قرائت الاطروحات الحسینیه یا خوانش پایان نامه های حسینی با مشارکت اساتید و پژوهشگران ایرانی و عراقی توسط رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران و در مدت ۴ روز متوالی در عراق برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در آستانه قرار گرفتن در ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) سلسله نشست های علمی به صورت برخط با عنوان قرائت الاطروحات الحسینیه یا خوانش پایان نامه های حسینی با مشارکت اساتید و پژوهشگران ایرانی و عراقی توسط رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران و در مدت 4 روز متوالی در عراق برگزار گردید.

قبل از برگزاری این رویداد علمی و فرهنگی، در فضای مجازی فراخوان هایی برای ارسال پایان نامه هایی که عنوان آنها با 4 کلید واژه امام حسین (ع)، عاشورا، کربلا و اربعین حسینی (ع) در سال های اخیر نگاشته شده بود، انجام گرفت که طی آن کمیته علمی رویداد، پایان نامه های برتر در رشته های مختلف شامل: علوم سیاسی، تاریخ اسلام، مدیریت برنامه ریزی شهری و علوم میان رشته ای را انتخاب نمود و طی آن دبیران علمی نشست ها با مشارکت اساتید و پژوهشگران ایرانی و عراقی مشخص گردیدند و در ادامه طبق برنامه ریزی و اطلاع رسانی صورت گرفته، این نشست ها در 4 روز متوالی و به زبان های مختلف عربی، فارسی و انگلیسی و با حضور پژوهشگران و علاقه مندان به صورت برخط به شرح ذیل برگزار گردید:

نشست اول:

این نشست با موضوع دیپلماسی موکب و با ارائه آقای محمد امین سواری فارغ التحصیل رشته مطالعات عراق دانشگاه تهران که برگرفته از پایان نامه ایشان با عنوان " دبلوماسیه الموکب؛ دراسه الموکب الایرانیه فی العراق نظرا لروءیه اصحاب المواکب العراقیه فی الاربعینه الحسینیه لعام 2019 انموذجا" بود به زبان عربی و با حضور و توضیحات دکتر محمدباقر حکیم، پژوهشگر مطالعات عراق در تاریخ 8/06/1401 برگزار گردید. بدیع بودن موضوع به خصوص تعریف جدیدی از دیپلماسی مذهبی در ظل دیپلماسی عمومی به نام دیپلماسی موکب از علل انتخاب این پایان نامه بود که با استقبال حاضرین در جلسه به خصوص پژوهشگران علوم سیاسی همراه بود. آقای محمد باقر حکیم دبیر علمی این نشست نیز در پایان مطالب خود پیشنهاد تعمیق و چاپ این اثر در غالب کتابی با این عنوان را به آقای سواری ارائه نمودند.

نشست دوم:

نشست دوم خوانش پایان نامه های حسینی با موضوع تأثیر اربعین حسینی (ع) بر روابط ایران و عراق و با ارائه آقای علی نوریان دانش آموخته رشته روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی که برگرفته از پایان نامه ایشان با عنوان "تأثیر کردار بر روابط جمهوری اسلامی و جمهوری عراق؛ بررسی موردی راهپیمایی اربعین" بود به زبان فارسی و با حضور و توضیحات دکتر محمدجوادنجفی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در تاریخ 9/06/1401 برگزار گردید. در این نشست نوریان به بیان یافته های پژوهش خود در پاسخ به سوال عنوان نشست پرداخت و ابعاد فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی آن را ذکر نمود.

در ادامه نشست دکتر نجفی، مطالب ارائه شده را علمی و مفید دانست و در ادامه ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در شکل گیری تمدن نوین اسلامی و فرمایشات ایشان در خصوص رویداد بین المللی اربعین حسینی (ع) به ابعاد تمدنی این رویداد و تأثیرات آن بر روابط بین دو کشور ایران و عراق پرداخت.
نشست سوم:

روز سوم این رویداد با موضوع الامام الحسین (ع) فی مصنفات المغرب العربی و با ارائه خانم دکتر هدی یاسر سعدون؛ استاد دانشگاه امام صادق (ع) بغداد که برگرفته از پایان نامه ایشان با

عنوان "الامامان الحسن و الحسین (علیهم السلام) فی مصنفات المغرب العربی (القرون 8-3 ه.ق)" بود به زبان عربی و با حضور و توضیحات دکتر حمزه نجاتی، پژوهشگر علوم انسانی در تاریخ 10/06/1401 برگزار گردید.

در این نشست دکتر سعدون به آثار مؤلفین پهنه مغرب اسلامی در خصوص سیره و حیات امام حسین (ع) در قرون میانه تمدن اسلامی پرداختند و ضمن رد روایات جعلی، به تأثیر آشنایی مردم این کشورها با امام حسین(ع) و قیام وی اشاره نمودند. در ادامه جلسه نیز دکترنجاتی، از مطالب ارائه شده به سیره اجتماعی امام حسین (ع) و آثار مکتوب محققین مغرب اسلامی و اثرات نشر این آثار اشاره نمودند.
نشست چهارم:

اما درچهارمین وبینار این رویداد که با موضوع اداره التجمعات البشریه فی مدینه کربلاء و با ارائه خانم زینب میاهی؛ دانشجوی دکتری مهندسی محیط زیست که برگرفته از مقاله پایان نامه ایشان با عنوان مدیریت "فضاهای درون شهری و برون شهری و تدوین راهبردهای طراحی ورودی شهر کربلا با رویکرد ادراکی-بصری(تجمعات انسانی مانند زیارت اربعین)" بود به زبان انگلیسی و با حضور و توضیحات آقای عبدالله الباهلی پژوهشگر و دانشجوی علوم مهندسی دانشگاه امیر کبیر در تاریخ 11/06/1401 برگزار گردید.

در این نشست که آخرین نشست از سلسله وبینارهای رویداد علمی فرهنگی قرائت الاطروحات الحسینیه بود، خانم میاهی چالش ها و راهکارهای مدیریت شهری در ایام اربعین حسینی را از مسیرهای مختلف ورود زائران به شهر کربلا بررسی و مورد بحث قرار دادند و در ادامه آقای باهلی برای اهمیت و ضرورت این موضوع به حادثه منا در سالیان گذشته در ایام تجمع حج اشاره نمودند و بحث را کاربردی برشمرده و نظرات تکمیلی خود را در این موضوع ارائه نمودند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی