طرح‌های حمایتی از نخبگان برای تحصیل در علوم‌پایه


طرح‌های حمایتی از نخبگان برای تحصیل در علوم‌پایه

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: در صورتی که برگزیدگان المپیادهای علمی دانش‌آموزی و یا نفرات اول تا صدم آزمون سراسری در رشته‌های علوم پایه مشغول به تحصیل شوند، می‌توانند به صورت دکتری پیوسته در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

طرح‌های حمایتی از نخبگان برای تحصیل در علوم‌پایه

دکتر ناصر باقری‌مقدم در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، با اشاره به اقدامات حمایتی بنیاد ملی نخبگان در حوزه دانش آموزی، افزود: آخرین طرحی که برای دانش آموزان در نظر گرفته‌ایم، در حوزه برگزیدگان المپیادهای علمی است. ما مشاهده کردیم افرادی که اغلب برگزیدگان المپیادهای علمی دانش آموزی و یا نفرات اول تا صدم آزمون سراسری هستند، به رشته‌های علوم پایه همچون ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست وارد نمی‌شوند و اغلب آنها وارد رشته‌های پزشکی و مهندسی می‌شوند؛ از این رو طرحی را تعریف کردیم که بر اساس آن اگر این افراد رشته‌های علوم پایه را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها انتخاب کنند، می‌توانند به صورت دکتری پیوسته در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

وی شرط بهره‌مندی دانش آموزان از این طرح را حفظ پویایی تحصیلی آنها دانست و اضافه کرد: این افراد بعد از فارغ التحصیلی با همکاری وزارت علوم عضو هیات علمی دانشگاه‌ها می‌شوند و اگر نخواهند استاد دانشگاه شوند، می‌توانند جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پژوهشگاه‌های تخصصی شوند.

اگر برگزیدگان المپیادهای علمی رشته‌های علوم پایه را برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها انتخاب کنند، می‌توانند به صورت دکتری پیوسته در دانشگاه ادامه تحصیل دهند. این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی با همکاری وزارت علوم عضو هیات علمی دانشگاه‌ها می‌شوند و اگر نخواهند استاد دانشگاه شوند، می‌توانند جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و یا پژوهشگاه‌های تخصصی شوند.

چالش‌های نخبگان در همکاری بین‌المللی و تایید پروژه‌ها

باقری مقدم با اشاره به اهمیت و ضرورت همکاری‌های بین‌المللی محققان و نخبگان نیز گفت: ما مشوق نخبگان برای ادامه همکاری‌های بین‌المللی هستیم، ولی در خصوص همکاری با برخی از کشورهای خاص، اسناد بالادستی داریم که مربوط به بنیاد ملی نخبگان نمی‌شود و همه ما باید برای این همکاری‌ها از آن تبعیت کنیم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص طولانی شدن پروسه تایید پروژه‌های تحقیقاتی محققان و افزایش قیمت‌ها با بیان اینکه بسیاری از مسایل در جغرافیا و توان و ماموریت بنیاد است و برخی دیگر در اختیار ارگان‌های بالاتر از ما قرار دارند، گفت: مساله فشارهای اقتصادی نه تنها برای نخبگان بلکه برای کل کشور آسیب زا است و ما امیدواریم با تدابیری که دولتمردان کشور اتخاذ می‌کنند، فضا برای افزایش فعالیت‌های علمی و پژوهشی کشور افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه حل مسایل مربوط به نخبگان یک معلول است، گفت: مسایل مربوط به نگهداری نخبگان، عوامل مختلفی دارد که جمع شدن این مسائل موجب شده که این افراد از کشور مهاجرت کنند. بخشی از این علل که در اختیار ما قرار دارد را پیگیری کردیم و به دنبال حل آنها هستیم.

باقری مقدم در پاسخ به این سوال که اگر سند ملی نخبگان اجرایی شود، چند درصد از مسایل آنها مرتفع خواهد شد، خاطر نشان کرد: این سند در سال ۱۳۹۱ در حالی ابلاغ شد که به این میزان مشکلات اقتصادی نبوده است.

وی "شناسایی"، "جذب و به کارگیری"، "هدایت" و "توانمندسازی" و "ایجاد اثربخشی" را از بخش‌های سند ملی نخبگان نام برد و خاطر نشان کرد: اگر شرایط کلی کشور بهبود یابد، می‌توان امید داشت که شرایط نخبگان بهبود یابد.

وی گفت: ما برای مسائل حوزه نخبگانی راهکارهایی ارائه داده‌ایم، ولی این سند در فضایی تهیه شده که شرایط نسبت به شرایط کنونی، بهتر بوده است؛ این چالش‌های جدید دیگر در اختیار بنیاد نیست ولی اگر شرایط به سال ۱۳۹۱ برگردد، کل عوامل مؤثر بر جذب و بکارگیری نخبگان در کشور دیده ‌شده است.

مشارکت دانشجویان در دانشکده داروسازی ایتالیا

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شرکت دانشجویان ایرانی در آزمون ورود یکی از دانشکده‌های داروسازی کشور ایتالیا و برخی از تخلفات صورت گرفته در این آزمون، اظهار کرد: مؤسساتی در کشور فعال هستند که به ترویج مهاجرت می‌پردازند و بایستی جلوی این مؤسسات گرفته شود.

باقری یادآور شد: اگر شرایط رشد و ارتقای افراد، اشتغال و زیر ساخت‌های زندگی آنها فراهم شود، بخش قابل توجهی از این افرادی که قصد مهاجرت دارند، مهاجرت نخواهند کرد.

وی افزود: نمونه بارز این گفته بحث استخدام‌ها است. اگر عدالت در این زمینه برقرار باشد و افراد بر اساس توانمندی‌ها انتخاب شوند و بر اساس لیاقت و کارایی‌شان حقوق دریافت کنند، کسی اعتراضی نخواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس