موضوع شهرهای آینده گرا یک اولویت ملی نیست


همه ما در فیلم ها و تصوراتمان شهرهایی را در آینده می بینیم که بیشترین امکانات و رفاه را برای ساکنانش فراهم کرده است. به گزارش سیناپرس، دراین راستا معماران بسیاری نیز تا کنون تلاش کرده‌اند...

موضوع شهرهای آینده گرا یک اولویت ملی نیست

همه ما در فیلم ها و تصوراتمان شهرهایی را در آینده می بینیم که بیشترین امکانات و رفاه را برای ساکنانش فراهم کرده است.

به گزارش سیناپرس، دراین راستا معماران بسیاری نیز تا کنون تلاش کرده‌اند شهرهایی آینده‌نگر طراحی کنند که در آن‌ها نقص‌های امروزی زندگی شهری در پایین‌ترین سطح ممکن قرار گیرد و در آن‌ها، ساکنان شرایطی بسیار ایمن‌تر و راحت‌تر از امروز را تجربه می‌کنند. این نقاط دنیا را شهرهای آینده می‌نامند که در اغلب آن‌ها اصول پایداری و دوستدار محیط زیست به خوبی تمام پیاده می‌شود.

در این میان دکتر اسماعیل رحیمی برنده جایزه بنیاد جهانی انرژی و مدیر شرکت منشور شهرهای آینده و مدیر مرکز نوآوری شهرهای آینده مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: از شهرهای آینده گرا در دنیا به عنوان شهرهای آیندگان نیز نام می بریم، اما در دنیا و ایران این شهرها به شهرهای آینده نگر و آینده پیشران معروف هستند.
وی در ادامه افزود: شهرهای آینده یک پارادیم شناختی، غیرشناختی و هستی شناسی هستند. موضوع شهرهای آینده تقریبا از پایان جنگ جهانی دوم مطرح شد و نسل های جدید شهرها شکل گرفت. برخی از نمایه های شهرهای جدید،« شهرهای هوشمند »است.
رحیمی تاکید کرد: در شهرهای هوشمند خدماتی چون اینترنت اشیاء، فناوری واقعیت افزوده ، مهندسی ژنتیک و فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی نیز به چشم میخورد، اما برای شهرهای آینده بیش از 50 پارادایم شهری دیگر وجود دارد، مثل شهرهای پایدار، شهرهای خلاق، شهرهای هوشمند، شهرهای هوشمندسبز، شهرهای صنعتی و فناوری، شهرهای نرم، شهرهای چندفرهنگی، شهرهای تجاری، شهرهای نمایشگاهی که به این خانواده شهرها، شهرهای آینده گرا می گویند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این شهرها عناصر و المان هایی با سه پایه اساسی که شامل زیست پذیری، پایداری و تاب آوری است را به دنبال دارد. متاسفانه در 10 سال اخیر به دلیل عدم برخورداری بسیاری شهرهای دنیا از زیست پذیری، پایداری و تاب آوری دچار آسیب های فراوان شدند.به عنوان مثال برخی شهرهای چین که در زلزله ها و سیل ها از بین رفتند یا شهرهای شبه هندوستان، اندونزی و فیلیپین که ممکن است زیست پذیر باشند، اما تاب آور نیستند ،تخریب شدند. تاب آوری صرفا به مقوله های زیست محیطی و جغرافیایی گفته نمی شود، بلکه جامعه شناختی هویتی است.

رحیمی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شهرهایی وجود دارند که هم تاب آور و هم زیست پذیرهستند، مثل کاشان، قائمشهر، مراغه، بناب، محلات، فارس و یزد که میراث دار بیش از 10 هزارسال استفاده درست از آب انبارها و آب‌های زیرزمینی اند که این محصول تفکر آینده نگری است و این شهرها جزو شهرهای آینده نگر به حساب می آیند.

مدیر شرکت منشور شهرهای آینده گفت: شهرهای آینده جنبه مهم دیگری هم دارند مثل طراحی که جامع ترین و برترین ویژگی های یک شهر است. طراحی شهرهای آینده باید دوستدار محیط زیست باشد. طراحی باید متناسب با طبیعت، خانواده ، کودک و نوجوان و حفظ منابع کنونی در نسل فعلی و نسل بعدی باشد به همین دلیل و در طراحی، استفاده از مصالح بازیافت و انرژی های نو مهم است.

وی تاکیدکرد: بیش از 15 انرژی نو در دنیا وجود دارد ، بنابراین باید در طراحی شهرهای آینده گرا این موضوعات را در نظر گرفت. طراحی شهرهای آینده گرا باید استفاده درستی از عمران، معماری و برنامه شهری داشته باشد. در شهرهای آینده گرا صرفا عمومی ساختن اساس نیست بلکه باید استفاده مناسبی از خورشید و گردش آزاد انرژی و تبدیل کردن فناوری به عنوان خدمتکار انسان نه انسان به عنوان خدمتکار به فناوری به کار گرفته شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: موضوع شهرهای آینده گرا در بسیاری از کشورها به عنوان اولویت ملی تبدیل شده است درحالی که متاسفانه در کشور ما این موضوع به عنوان اولویت ملی نیست.

وی عنوان کرد: در حال حاضر من به عنوان عضو و کارشناس جهانی مسابقات آمریکا در حوزه شهرهای آینده هستم و بیش از 150 مقاله انگلیسی و فرانسه چاپ کرده ام، همچنین مشغول نگارش یک کتاب درباره شهرهای آینده گرا به زبان انگلیسی با بیش از 50 منبع بوده و تصمیم دارم تجربیات 15 ساله خود را به کشور منتقل کنم، چرا که ساختار شهرهای آینده گرای کنونی یا شهرهای هوشمند به سوی انحراف رفته است، بنابراین با تاسیس مرکز نوآوری و کارآفرینی شهرهای آینده در کیش تجاربم را اختیار کشورم قرار دادم و راه ارتباطی برای تعاملات بین المللی و انتقال فناوری داخل و انتقال فناوری ایرانی به خارج از کشور در این مسیر تسهیل خواهم کرد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی این مرکز برقراری و ایجاد یکپارچگی در سیاستگذاری شهرهای ایرانی و علم شهرسازی با تلفیق میان رشته ها و فرارشته ها است تا کمتر از 5 سال صادرکننده الگو و سبک زندگی ایرانی در مقایس جهانی باشند.

وی افزود: اگر امروز پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی نبود گام های موثری نیز برداشته نمیشد و حمایت این پارک دراین مسیر برای ما دلگرمی بود و به موفقیت نزدیکمان کرد.

رحیمی با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی شهرهای آینده خاطرنشان کرد: چند الگو ابداع کرده و در مسیرثبت اختراع هستیم. همچنین کار تولید را شروع کردیم و در حال آموزش کودکان و نوجوانان علاقه مند هستیم تا به عنوان محور اساسی نیروی انسانی یک شرکت قرار گیرند. همچنین با راه اندازی این مرکز در فرهنگسرای جزیره کیش علاوه بر دوره های آموزشی برای کاربردی کردن مفاهیم جهانی، الگوهای ایرانی، مفاهیم و ارزش های دینی اهدافی را ایجاد خواهیم کرد تا وارد فضای کاری نیز شویم .

گزارش:فرگل غفاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی