شرایط معلم شدن نابینایان و معلولان


شرایط معلم شدن نابینایان و معلولان

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: مشکلی برای جذب نابینایان نداریم و هم‌اکنون بسیاری از نابینایان در مدارس ویژه نابینایان مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در حالی که پیش از این مجید هداوند معاون سابق برنامه‌ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از حل مشکل استخدام سه گروه از معلولان در وزارت آموزش و پرورش خبر داده بود اما هم‌اکنون برخی افراد می‌گویند، این موضوع محقق نشده است.

18 مهر 1400 مجید هداوند با اشاره به اینکه کارگروهی با محوریت مرکز نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشکیل و شیوه‌نامه‌ای تهیه شد، متذکر شد: براساس آن سه گروه از داوطلبان آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی، داوطلبان دارای معلولیت جسمی حرکتی و حتی دانش‌آموزان طیف اوتیسم با هوش‌بهر عادی می‌توانند متقاضی شغل معلمی شوند.

به گفته او؛ کدرشته‌های دانشگاه فرهنگیان بررسی و کد رشته‌هایی که این افراد مجاز به شرکت در آنها هستند و می‌توانند به عنوان معلم در مدارس عادی و استثنایی تدریس کنند، مشخص شد همچنین پیشنهاد شد، کارگروه مصاحبه‌گر این داوطلبان باید متخصصانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی باشد تا تشخیص بدهند آیا فرد توانایی تدریس و ادامه کار در مدارس عادی و استثنایی را دارد.

محروم از معلمی به دلیل نابینایی

با این وجود فردی نابینا می‌گوید: استخدام معلولان یک دروغ بزرگ است. من و همسرم هر دو معلولیت بینایی داریم و در حالی که از قبولی همسرم در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در رشته مشاوره آموزشی خوشحال بودیم اما به این بهانه که نابینا قادر به اداره کلاس درس نیست او را از استخدام محروم کردند.

تدریس نابینایان در مدارس ویژه نابینایان

در همین ارتباط حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره استخدام معلولان اظهار کرد: مشکلی برای جذب نابینایان نداریم و هم اکنون بسیاری از نابینایان در مدارس ویژه نابینایان مشغول به کار هستند.

وی افزود: سه درصد سهمیه معلولان در استخدام‌ها ملاک است اما در قانون ذکر نشده که این افراد فقط باید معلم شوند بلکه می‌توانند جذب سایر دستگاه‌های دولتی شده یا در مشاغل اداری آموزش و پرورش حضور یابند.

توانایی معلولان برای معلمی مورد توجه قرار بگیرد

رضا مراد صحرایی سرپرست دانشگاه فرهنگیان نیز درباره جذب معلولان در این دانشگاه گفت: برای معلولان سه درصد سهمیه استخدامی تعیین شده است اما برای دستگاه‌هایی که بتوانند وظایف را انجام دهند. معتقدم اگر قرار باشد فرد دارای معلولیت وارد نظام تعلیم و تربیت شود بهتر است توانایی او برای معلمی مورد توجه قرار گیرد، آیا می‌تواند در دوره ابتدایی 40 دانش آموز را اداره کند؟

وی ادامه داد: طبق آنچه اطلاع دارم، معلولان در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان به سمت دیگری هدایت می‌شوند چرا که فیزیک فرد جزو شاخص‌ها است و بعید می‌دانم در مصاحبه پذیرفته شوند مگر آنکه معلولیت آنها محدودکننده نباشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان متذکر شد: معلولان در مسیرهای دیگر و دستگاه‌های دیگر امکان استخدام دارند البته برخی افراد از طریق آزمون استخدامی جذب شده‌اند اما توانایی فیزیکی آنها احراز شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟