دست ترامپ در جیب مردم آمریکا؛ «دولت هزینه بازرس ویژه را تقبل کند»


دست ترامپ در جیب مردم آمریکا؛ «دولت هزینه بازرس ویژه را تقبل کند»

رئیس جمهور سابق آمریکا از دولت این کشور خواسته تا نیمی از هزینه‌ انتصاب «بازرس ویژه» مدنظر وی در تحقیقات اسناد توقیفی از خانه‌اش، از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندیپندنت، پس از موافقت با درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر تعیین یک بازرس ویژه در تحقیقات اسناد توقیفی از عمارت وی در فلوریدا، حالا او درخواست دیگری را مطرح کرده و خواسته تا دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا از جیب مالیات‌دهندگان، نیمی از هزینه‌های بازرس ویژه را پرداخت کند.

آیلین کانن، قاضی منطقه‌ای آمریکا به‌تازگی با درخواست ترامپ برای تعیین یک بازرس ویژه در پرونده رسیدگی به اسناد توقیف‌شده از خانه وی در فلوریدا، موافقت کرد؛ موضوعی که وزارت دادگستری آمریکا خواستار تجدیدنظر درباره آن شد. با این حال، طرفین هرکدام دو گزینه برای این پست (بازرس ویژه) معرفی کردند.

تیم حقوقی ترامپ پیشنهاد داده تا «پرداخت هزینه‌های انتصاب بازرس ویژه و هرگونه خدمات مشاوره حرفه‌ای و تیم پشتیبانی دخیل، به نسبت مساوی بین ترامپ و دولت تقسیم شود.»

اما وزارت دادگستری آمریکا که همین حالا هم بررسی اسناد توقیفی را آغاز کرده و تمایلی به انتصاب بازرس ویژه ندارد، با درخواست تیم حقوقی ترامپ مخالفت و اعلام کرده است که «موضع دولت مشخص است؛ طرفی که خواستار تعیین بازرس ویژه شده، باید هزینه‌های اضافی ناشی از آن را تقبل کند.»

تیم حقوقی ترامپ و دولت آمریکا همچنین بر سر نحوه حضور بازرس ویژه در روند تحقیقات، به مشکل خورده‌اند که از جمله آن می‌توان به شرح وظایف و محدودیت‌های بازرس ویژه اشاره کرد. تیم حقوقی ترامپ می‌خواهد که بازرس ویژه به تمام اسناد از جمله اسناد با برچسب طبقه‌بندی‌شده دسترسی داشته و هرکدام از اسنادی که ذیل اختیارات اجرایی رئیس جمهور قرار می‌گیرد را مورد ارزیابی قرار دهد.

اختیارات اجرایی یک مفهوم حقوقی است که رئیس جمهور وقت آمریکا را قادر می‌سازد تا برخی از مکاتبات محرمانه و خاص را نزد خود نگه دارد.

مأموران اف‌بی‌آی هشتم آگوست (۱۷ مرداد) به عمارت دونالد ترامپ در فلوریدا موسوم به «مار-ئه-لاگو» یورش بردند و ۳۳ جعبه اسناد از جمله ۱۱ مجموعه سند محرمانه را از محل اقامت وی توقیف کردند. براساس گزارش نیویورک تایمز، ترامپ دست کم ۳۰۰ فقره اسناد طبقه‌بندی‌شده را به عمارتش منتقل کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قابل توجه خانم ها / ظلم به رحم چیست؟