تربیت نویسنده با داستان کوتاه اتفاق می‌افتد


تربیت نویسنده با داستان کوتاه اتفاق می‌افتد

مصطفی خرامان، نویسنده و گردآورنده مجموعه داستان «پسری با پرچم قرمز» درباره اهمیت داستان کوتاه در کتابخوان‌ کردن نوجوانان گفت: داستان کوتاه را می‌شود در کلاس درس خواند تا نوجوانان بتوانند درباره آن حرف بزنند. ما قدرت ادبیات در پرورش ذهن مخاطب و معجره کتاب خواندن را نادیده گرفته‌ایم و ضربه‌اش را هم می‌خوریم.

تربیت نویسنده با داستان کوتاه اتفاق می‌افتد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ «پسری با پرچم قرمز» و چند داستان دیگر در کتابی جمع شده‌اند که برای نوجوانان نوشته شده است. چندتن از نویسندگان ایرانی قلم و زمان خود را صرف نوشتن داستان کوتاه کردند تا نوجوانان ایرانی بیشتر با این قالب ادبی انس بگیرند؛ زیرا باتوجه به تعدد و تنوع رمان‌ها و حتی مجموعه‌های چندجلدی نوجوانانه در بازار کتاب که هم تألیفی است و هم ترجمه، داستان کوتاه خود را غریب و از یاد رفته می‌داند. در این کتاب، داستان‌های متفاوتی آمده که مصطفی خرامان آن‌ها را گرد آورده است.

وی درباره اینکه چرا این مجموعه داستان کوتاه گردآوری شده است به ایبنا گفت: این کتاب، یعنی «پسری با پرچم قرمز»، پنجمین کتاب از یک مجموعه شش‌جلدی است که انتشارات مدرسه منتشر کرده است. ماجرا از این قرار است که ما یک جلسه حضوری «حلقه‌ی داستان کوتاه» داشتیم که بعد از کرونا به صورت آنلاین برگزار می‌شد. داستان‌های این مجموعه محصول این جلسات است. این جلسه متاسفانه برچیده شد.

خرامان درباره نقطه اشتراک هر یک از داستان‌های مجموعه افزود: وجه ‌اشتراک داستان‌ها این است که کوتاه هستند و تمام آن‌ها در جلسه خوانده و نقد شده است و پس از اصلاحات چاپ شده‌اند.

تربیت نویسنده با داستان کوتاه اتفاق می‌افتد

این گردآورنده در اشاره به اینکه امروزه داستان کوتاه نوجوانانه رونقی ندارد و به آن توجه چندانی نمی‌شود بیان کرد: تربیت نویسنده با داستان کوتاه اتفاق می‌افتد. قبلاً مجلات فعال بودند و داستان کوتاه چاپ می‌کردند. با چاپ داستان کوتاه استعدادها شناسایی می‌شدند و رشد می‌کردند. حُسن بزرگ داستان کوتاه این است که می‌شود آن را در کلاس درس یا دورهمی‌های دوستانه خواند. متاسفانه این امر اکنون در کشور ما تعطیل است و نکته مهم‌تر اینکه کسی به تربیت نیروهای جدید فکر نمی‌کند.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان داستان کوتاه را نقطه آغازی برای شروع کتابخوانی نوجوانان دانست و افزود: داستان کوتاه را می‌شود در کلاس درس خواند تا نوجوانان بتوانند درباره داستان حرف بزنند. ما قدرت ادبیات در پرورش ذهن مخاطب و معجزه کتاب خواندن را نادیده گرفته‌ایم و ضربه‌اش را هم می‌خوریم.

مصطفی خرامان جای داستان کوتاه را در بازار نشر ایران بسیار خالی دانست و گفت: آنچه در بازار موجود است رمان و مجموعه‌های چند جلدی است. به جز این شش عنوان کتاب داستان‌های کوتاه که در ابتدا اشاره کردم، حداقل من مجموعه داستان‌های دیگری سراغ ندارم. یکی از اهداف این کتاب‌ها این بود که معلم‌های ادبیات بتوانند یک داستان در کلاس بخوانند. متاسفانه معلم‌ها آن‌قدر درگیری ذهنی دارند که به این چیزها فکر نمی‌کنند. تعداد زیادی از نویسندگانِ امروز با کیهان بچه‌ها، سروش نوجوان و غیره رشد کردند. امروز متاسفانه ما زمینه رشد نداریم.

مجموعه داستان کوتاه «پسری با پرچم قرمز» به قلم تعدادی از نویسندگان کشور در 98 صفحه و به بهای 45 هزار تومان از سوی انتشارات مدرسه برای نوجوانان منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان