روایت پسر دلفینی شبیه «تارزان» و «پسر جنگل» است/ تولید انیمیشن سینمایی در ایران توجیه اقتصادی ندارد


روایت پسر دلفینی شبیه «تارزان» و «پسر جنگل» است/ تولید انیمیشن سینمایی در ایران توجیه اقتصادی ندارد

معصومه شمسینی غیاثوند: پسر دلفینی یک انیمیشن سینمایی تولید سال ۱۳۹۹در ژانر کمدی و تخیلی به کارگردانی و نویسندگی «محمد خیراندیش» و تهیه‌کنندگی «محمدامین همدانی» است و قرار بود اولین‌بار در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شود، اما به‌دلیل...

معصومه شمسینی غیاثوند: پسر دلفینی یک انیمیشن سینمایی تولید سال ۱۳۹۹در ژانر کمدی و تخیلی به کارگردانی و نویسندگی «محمد خیراندیش» و تهیه‌کنندگی «محمدامین همدانی» است و قرار بود اولین‌بار در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شود، اما به‌دلیل قرار گرفتن در بخش غیررقابتی از حضور در جشنواره انصراف داد و در نهایت مراسم رونمایی از آن جمعه سوم شهریور ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ایران‌مال با حضور مخاطبان برگزار شد.

تهیه‌کننده انیمیشن پسر دلفینی این اثر یک پروژه کاملا شخصی با مالکیت خصوصی می‌داند که هیچ نهاد و ارگانی در تولید این فیلم مشارکت نداشته است.اکران این فیلم در کشور روسیه برعهده شرکت P A، بزرگ‌ترین توزیع کننده فیلم در این کشور بود. این فیلم در ۲۷۱۲ سالن این کشور به اکران درآمد و در دو هفته اول اکران، توانست دومین رتبه فروش را در روسیه به دست آورد. انیمیشن پسر دلفینی در روسیه مبلغی حدود ۱۰۰ میلیون روبل معادل یک و هفت‌دهم میلیون دلار فروش داشته است.

محمد امین همدانی، تهیه‌کننده انیمیشن پسر دلفینی درباره این اثر به دیباچه می‌گوید: از سال ۱۳۹۵ بر روی ایده این فیلمنامه، همچنین حدود ۲ و سال نیم فقط روی استوری‌برد کار کردیم. روایت‌های مختلف و انیمیشن‌های مشابه را به طور دقیق آنالیز کردیم. داستانی که روایت می‌شود از نظر نویسندگی کار دشواری داشت، زیرا دو دنیای مختلف را در فیلم معرفی کردیم. از بخش دوم داستان، شخصیت اصلی داستان وارد دنیای دیگری می‌شود و شخصیت‌های دیگر داستان باید دوباره تعریف می‌شدند. ریسک زیادی داشت که به این داستان بپردازیم و روایت این اثر شبیه داستان «تارزان» و «پسر جنگل» بود، از طرفی هم این کار‌ها برنده هستند، البته نباید دچار نقاط ضعف‌های این داستان شویم و با تکیه بر این داستان خوبی روایت کنیم و به نظرم تا حد زیادی این کار قابل قبول بوده است.

تهیه‌کننده پسر دلفینی در مورد جایگاه انیمیشن در کشور گفت : انیمیشن و بازار پخش آن در ایران توجیه اقتصادی ندارد و کسی که بخواهد در ایران کار کند، انیمشن سینمایی توجیه اقتصادی ندارد. اما اگر کسانی که در راس کار هستند به توزیع بین‌المللی آن فکر کنند می‌توانند به درآمد خوب برسند. توزیع انیمیشن در ایران خوب شکل نگرفته است و دلیل آن تحریم‌ها و ایران‌هراسی است که باعث شده که توزیع بین‌المللی انیمیشن موفق نباشد.

روایت پسر دلفینی شبیه «تارزان» و «پسر جنگل» است/ تولید انیمیشن سینمایی در ایران توجیه اقتصادی ندارد

وی افزود : در داخل کشور مشکلاتی از جمله فقدان قانون کپی رایت و پخش آنلاین آسیب‌زننده است، از طرفی کسانی که به سینما می‌روند مخاطب انیمیشن نیستند و مخاطب انیمیشن در سینما وجود ندارد، خانواده‌ها استقبال نمی‌کنند و به همین خاطر خیلی مخاطب سینمای انیمشن کودک در کشور وجود ندارد، مگر پروپاگاندایی ایجاد شود که بتوان به فروش قابل قبول رسید در مجموع فروش داخل ایران خیلی توجیه نیست.

همدانی خاطرنشان کرد: انیمیشن به طور ذاتی بین‌المللی است و هر جای دنیا تولید شود، می‌تواند عرضه شود و محدود به اقلیم خاصی نیست. محدویت اقلیم و موقعیت مثل فیلم سینمایی را ندارد، اینکه کجای دنیا و با چه فرهنگی تولید شده است. مخاطب کودک همه جا هست و علاوه بر اینکه انیمیشن انتزاعی و تصاویر آن هم از صفر تولید می‌شود بنابراین فرقی نمی‌کنند که کجا تولید و کجا عرضه شود. برای اینکه فیلم در فضای بین‌المللی بتواند به دست مخاطب برسد، توجیه اقتصادی داشته باشد و پیام فیلم منتقل شود لازم است که جدیتی بالا در توزیع و بازاریابی اتفاق بیفتد.

وی افزود: برای اینکه تولید یک انیمیشن خوب به نتیجه برسد باید بومی‌سازی از نظر تبلیغات، دوبله و موسیقی شود و مخاطب آنچه دریافت می‌کند با آن قرابت داشته باشد. اگر مخاطب با آن ارتباط برقرار نکند تنها به عنوان سبدی در پلتفرم آنلاین قرار می‌گیرد. اما اگر یک تولید انیمیشن بخواهد در سینمای دنیا مطرح باشد باید بومی‌سازی در سینما‌های مقصد انجام شود و یکی از راهکار‌های موثر است که ما بتوانیم تولیدات‌مان را در کشور‌های دیگر به نحو احسن نمایش دهیم. ما در حال حاضر یکی از ارزان‌ترین پول‌های دنیا داریم و این یک موقیعت است بتوان در اینجا انیمیشن تولید کرد و خارج کشور فروخته شود، زیرا تولید انیمیشن به ارزآوری کمک می‌کند.

همدانی گفت: محصول انیمیشن ارزان قیمت نیست و تولید آن بالغ ۲ و ۳ سال تولید طول می‌کشد برای نوشتن داستان آن هم زمان زیادی وقت لازم است. اداره تیم ۱۰۰ نفره برای تولید انیمیشن دشوار است. ساخت یک انیمیشن سینمایی خوب ۱۲ و ۱۵ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و توزیع و بازاریابی و بومی‌سازی آن معادل همین هزینه را لازم دارد تا بتوان این انیمیشن را سطح بین‌الملل مطرح و به موفقیت‌های بین‌المللی دست پیداکرد.

هواپیمایی در دریا سقوط می‌کند. یک دلفین (سفید) به همراه مادرش (نانا) نوزاد انسانی (پسر دلفینی) را در دریا یافته و از او نگهداری میکنند. پسر دلفینی بزرگ شده و پس از اینکه متوجه میشود او یک انسان است به دنبال پیدا کردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره میشود. او توسط ناخدا مروارید و دخترش شیرین نگهداری میشود. پسر دلفینی در مسابقه جمع آوری مروارید شرکت میکند. توسط دزدان دریایی که برای بیبی زار کار می‌کنند، دزدیده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خصوصی های بازیگر آقای قاضی که نمی دانستید + عکس خانوادگی و بیوگرافی بهزاد خلج