اینتل ممکن است در سال 2023 سهم بیشتری از بازار دیتاسنتر‌ها را از دست دهد


اینتل ممکن است در سال 2023 سهم بیشتری از بازار دیتاسنتر‌ها را از دست دهد

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، معتقد است که سال‌های آینده برای تیم آبی سال‌های سختی خواهند بود و حتی ممکن است به خارج‌شدن این شرکت از برخی کسب‌و‌کارها منجر شود.

در‌حال‌حاضر رقابت در بازار تراشه‌ها بین تولید‌کنندگان شناخته‌شده‌ای مانند انویدیا، AMD و اینتل آنچنان تنگاتنگ است که هرکدام ناچار هستند برای به‌دست‌آوردن سهمی از این بازار به‌سختی تلاش کنند. گزارش روز ۱۷ شهریور Tomshardware هم به همین موضوع و صحبت‌های مدیر‌عامل اینتل در همین راستا اشاره می‌کند.

پت گلسینگر دیروز در کنفرانس Evercore ISI TMT گفت که سهم بازار این شرکت از دیتاسنتر‌ها ممکن است تا سال ۲۰۲۳ از سهم بازار فعلی بازهم کمتر شود. وی احتمال داد اینتل از سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ دوباره بتواند جایگاه خود را در این بازار به‌دست آورد؛ اما در ازای این دستاورد ممکن است سایر کسب‌کارها را رها کند؛ دقیقاً همان‌طورکه به‌تازگی بخش حافظه‌ی Optane را منحل کرد تا روی کسب‌و‌کار‌های اصلی‌تر و مهم‌تر تمرکز کند.

اینتل ممکن است در سال 2023 سهم بیشتری از بازار دیتاسنتر‌ها را از دست دهد

اینتل اخیراً عرضه‌ی پردازنده‌های سرور خانواده‌ی Xeon برپایه‌ی معماری Intel 7 خود را با اسم رمز Sapphire Rapids مجدداً به‌تعویق انداخت و حالا قرار است عرضه‌ی این تراشه‌ها به زمانی در سال ۲۰۲۳ موکول شود.

گلسینگر خاطرنشان کرد که اگرچه تراشه‌های جدید تیم آبی از‌نظر قدرت و عملکرد بهتر از تراشه‌های هم‌رده‌ی AMD هستند و حتی در برخی از بنچمارک‌ها هم بر آ‌ن‌ها برتری دارند، مزیت‌های این تراشه‌‌ها در حدی نیستند که بتوانند AMD را از میان بردارند. بنابراین، تراشه‌های دیتاسنتر‌های اینتل نمی‌توانند آن‌چنان در بازار رشد کنند و روند از‌دست‌دادن سهم بازار این تراشه‌ها برای تیم آبی همچنان ادامه خواهد یافت. گلسینگر در‌این‌باره گفت:

به‌طور‌کلی، انتظار داریم کسب‌و‌کار دیتاسنترها روند رو‌به‌رشدی داشته باشد. این محصولات در سه‌ماهه‌ی دوم و سوم کمترین نرخ رشد را تجربه کردند و انتظار می‌رود این روند همچنان نیز ادامه پیدا کند. رقابت در بازار دیتاسنترها بسیار تنگاتنگ است و ما به‌اندازه‌ی کافی موفق عمل نکرده‌ایم؛ پس این احتمال وجود دارد که سهم بازار به کمتر از این حد هم برسد. این احتمال وجود دارد بتوانیم تا سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ میزان کل نیاز بازار برای این محصولات را تأمین کنیم.

همان‌طورکه پت گلسینگر تأکید کرد، این بیانیه درباره‌ی عملکرد اینتل در سال ۲۰۲۴ صدق نمی‌کند و تیم آبی تا سال ۲۰۲۵ امیدی به کسب جایگاه در بازار دیتاسنترها نخواهد داشت. مدیرعامل اینتل در‌ادامه گفت:

فکر می‌کنیم در سال ۲۰۲۴ در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشیم و یک سال پس‌از‌آن نیز بتوانیم با ترانزیستورها و فناوری پردازش خود پیشروِ بی‌چون‌و‌چرای بازار دیتاسنترها باشیم.

در‌حال‌حاضر، AMD سهم بازار دیتاسنتر‌ها را برای ۱۳ فصل متوالی از اینتل گرفته است و ۲۰٫۲ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد. چشم‌اندازی که گلسینگر برای اینتل ترسیم کرد، ادامه‌دار‌بودن این روند را برای حداقل چهار تا پنج فصل دیگر نشان می‌دهد.

مقایسه نقشه راه اینتل و AMD۲۰۲۲۲۰۲۳۲۰۲۴
اینتل-Sapphire Rapids و Emerald Rapids مبتنی‌بر معماری Intel 7Granite Rapids و Sierra Forest مبتنی‌بر معماری Intel 3
AMDMilan-X مبتنی‌بر معماری ۷ نانومتری Genoa مبتنی‌بر معماری ۵ نانومتری - ۹۶ هسته‌ایBergamo مبتنی‌بر معماری ۵ نانومتری - ۱۲۸ هسته‌ایTurin مبتنی‌بر معماری ۴ و ۳ نانومتری
گلسینگر از پردازنده‌های Sierra Forest این شرکت با عنوان نوآوری مهم اینتل یاد کرد که در حذف رقبای دیگر نقشی اساسی ایفا می‌کند. پردازنده‌های Sierra Forest سری Xeon به هسته‌های کم‌مصرف بهینه‌‌شده‌ای مجهز‌‌ند که حداکثر بازده انرژی و چگالی عملکرد را ارائه می‌دهند؛ بنابراین می‌توانند تعداد هسته‌های بیشتری داشته باشند:

وقتی خط‌تولید Forest را عرضه کنیم، عملکردی قدرتمند برای مقابله با معماری ARM ارائه خواهیم کرد؛ چراکه معماری X86 برای ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری گزینه‌ای بهتری در‌مقایسه‌با معماری ARM خواهد بود.

پردازنده‌های Sierra Forest اینتل که به سفارش بزرگ‌ترین مشتریان این شرکت طراحی شده‌اند،‌ بسیار امیدوارکننده به‌نظر می‌رسند؛ بااین‌حال، تیم آبی تا سال ۲۰۲۴ برنامه‌ای برای عرضه‌ی این پردازنده‌ها ندارد. تراشه‌های ۵ نانومتری برگامو AMD نیز به ۱۲۸ هسته مبتنی‌بر معماری Zen 4C مجهز هستند که آرایشی بهبودیافته دارند و برای رقابت در بخش‌های مشابه بازار تولید شده‌اند. این تراشه‌ها یک سال زودتر از تراشه‌های اینتل و در سال ۲۰۲۳ وارد بازار می‌شوند.

اینتل راهی طولانی پیش رو دارد

بی‌شک اینتل برای دستیابی به جایگاهی برتر در بازار، چندین سال سخت پیش رو دارد. در همین زمینه، گلسینگر در صحبت‌هایش به تغییر مدیرها در برخی از بخش‌ها اشاره کرد که ممکن است به تسریع این روند کمک کند. گلسینگر اعلام کرد اشلومیت وایس به سِمَت معاون ارشد و مدیرعامل گروه مهندسی طراحی ارتقا داده شده است. وی افزود:

۷۰ درصد از مدیران شرکت جدید هستند یا در نقشی که برایش انتخاب شده‌اند، تازه‌نفس‌اند. می‌توان گفت تیم رهبری اینتل آرایشی جدید و بسیار چشمگیر دارد.

گلسینگر بر تمرکز اینتل روی محصولات اصلی (تراشه‌های منطقی) تأکید می‌کند و این بدان‌معنا است که برای تمرکز در این بخش حاضر است کسب‌وکارهای دیگر (مانند حافظه‌های Optane) را فدا کند:

تقریباً ۴۰ سال است که گفته می‌شود اینتل قصد دارد با کسب‌و‌کار حافظه خداحافظی کند. من همین‌حالا اعلام می‌کنم که این تصمیم قطعی است و می‌خواهیم روی استراتژی منطق تمرکز کنیم. شاید در این زمینه برخی دیگر از بخش‌ها هم به همین سرنوشت دچار شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !