18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس


جای تعجب نیست کـه تعداد زیادی فیلم ترسناک درباره اقیانوس ساخته شده اسـت. بـه دریای آبی عمیق و آرواره ها فکر کنید، و واضح اسـت کـه اضطراب اقیانوسی ما مدت ها اسـت کـه ادامه دارد. اما برای این کـه بفهمید آنجا چه اتفاقی میوفتد بـه هالیوود نیاز...

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

جای تعجب نیست کـه تعداد زیادی فیلم ترسناک درباره اقیانوس ساخته شده اسـت. بـه دریای آبی عمیق و آرواره ها فکر کنید، و واضح اسـت کـه اضطراب اقیانوسی ما مدت ها اسـت کـه ادامه دارد.

اما برای این کـه بفهمید آنجا چه اتفاقی میوفتد بـه هالیوود نیاز ندارید. اینبار، با این موضوع ویروسی کـه مردم نگران‌کننده‌ترین حقایق اقیانوس را بـه اشتراک می گذراند، شـما را بـه سفری مشابه بـه آب‌های‌ عمیق میبریم. بیایید با این واقعیت شروع کنیم کـه فقط 5٪ از کف اقیانوس کاوش شده اسـت و من فقط ان را این جا دراین مقاله از مجله تفریحی تالاب میگذارم.

اسرار داخل عمق دریاها

زیبایی اقیانوس‌های‌ ما عالی اسـت، اما می تواند یک راز کابوس‌ آمیز نیز باشد. جدای از عمق بی‌اندازه‌اش، موجودات وهم‌ آور، عجیب‌وغریب و غم‌انگیز و چیزهای دیگر نیز در ان زندگی میکنند. بی شک، این جا روی زمین، می‌توانید ترسناک ترین چیزها را در اقیانوس پیدا کنید.

حداقل ده ها هزار نفر از اعماق اقیانوس می‌ترسند یا از تالاسوفوبیا رنج می‌برند. این ترس طبق معمولً از عدم خاطرجمعی اطراف آب های‌ بزرگ ناشی می شود.

اما باوجود موجودات بسیار هیولاگونه، کشتی های‌ غرق شده و چیزهایی کـه حتی قرار نیست در اقیانوس باشند، نمی‌توان انکار کرد کـه اقیانوس می تواند خون‌ریزی‌ کننده ترین مکان باشد. اما چیزی بـه شکوه اقیانوس چقدر می تواند ترسناک باشد؟ در این جا برترین چیزها و موجودات وحشتناکی کـه میتوانید در اقیانوس پیدا کنید آورده شده اسـت:

بیشتر بخوانید: تصاویر عجایب زیبای اقیانوس بی کران

1. ماهی سر حاشیه کنایه آمیز

این جا ماهی بدخلق و دهان بزرگی اسـت کـه دوست دارد دشمنانش را ببوسد. خنده دار بـه نظر می رسد؟ فقط صبر کنید تا ببینید چه شکلی هستند.

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

سر حاشیه کنایه آمیز فک مشخصی دارد کـه مانند موجودی بیگانه بـه طرفین کشیده می شود و بـه هر شخصی از همنوعانشان گرفته تا غواصان حمله می کند. آن ها بسیار قلمرو طلب هستند، بنابر این شـما ممکن اسـت بدون انجام هیچ کاری تهدیدآمیز بـه غیر از نزدیک بودن، غافلگیر شوید.

سر حاشیه های‌ طعنه آمیز در سواحل کالیفرنیا، بـه ویژه باجا رایج اسـت. انها در عمق 3 تا 61 متری زندگی می کنند، طبق معمولً در لانه ها، صدف ها، بطری های‌ دزدیده شده، بـه معنای واقعی کلمه در هر جایی کـه بتوانند بدن خودرا در ان جا کنند.

2. کرم های زامبی

تعداد زیادی از کرم‌ها دوست دارند با لاشه‌ها در خشکی ضیافت کنند، برای مثال، انگل‌های‌ ژولیده. در پایین اقیانوس، کرم‌های‌ زامبی کار را انجام میدهند. انها مواد مغذی را از هر استخوانی در دریا می‌مکند، با استفاده از اسپری پرهای پر. اما این چیز ترسناک نیست. کرم هایی کـه می‌بینید از بوفه استخوانی خود لذت می‌برند، کرم های‌ زامبی ماده هستند کـه 111 نر در داخل آن ها زندگی می کنند!

نگران نباش. شـما وعده غذایی بعدی آن ها نخواهید بود تا زمانی کـه یکی از اسکلت های‌ جان دو در اقیانوس باشید. همچنین کمتر احتمال دارد کـه یکی را ببینید زیرا انها هزاران فوت زیر آب زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: رستورانی بی نظیر در اعماق اقیانوس + تصاویر

3. کرم های بابیت

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

مهاجمان شنی یا کرم‌های‌ بابیت شکارچیان کمین دریایی با قلاب‌های‌ سخت استخوانی هستند و میتوانند بـه طولی معادل بازوی انسان برسند. این کرم‌ها خودرا در شن دفن می کنند و میتوانند طعمه‌های‌ خودرا با سرعت 20 فوت در ثانیه بگیرند و بکشند و با استفاده از فک جمع شونده فنری‌مانند بزرگ خود با صفحات دندانه‌دار قیچی‌مانند، آن ها را یک‌باره برش دهند.

اگر چه انها هیچ زهر یا آسیب واقعی برای ما انسانها ندارند، اما پا گذاشتن روی ان می تواند زخم های‌ دردناک قابل توجهی روی پاهای شـما ایجاد کند. اگر آن ها بـه شـما آسیبی نرسانند، صرفاً نگاه کردن بـه انها باعث خزش شـما می شود.

4. ماهی مرکب غول پیکر

این یک افسانه نیست. ماهی مرکب غول پیکر واقعی هستند. این غول‌های‌ گریزان کـه می توانند تا 59 فوت طول و تقریبا یک تن وزن داشته باشند در زیستگاه‌های‌ غیر قابل مهمان‌نوازی در اعماق دریا زندگی میکنند. بـه همین دلیل، ما اطلاعات کمی در مورد آن ها داریم، زیرا محققان تنها پس از رسیدن بـه سواحل مرده می توانند آن ها را مطالعه کنند.

اما درسال 2004؛ محققان ژاپنی توانستند نخستین تصویر از یک ماهی مرکب غول پیکر زنده را بگیرند. دو سال بعد، دانشمندان و موزه ملی علوم ژاپن با موفقیت یک ماهی مرکب غول پیکر ماده 24 فوتی را صید کردند.

بیشتر بخوانید: یخ زدن امواج اقیانوس در اثر سرمای شدید هوا

5. رودخانه های زیر آب

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

رودخانه‌هایی در زیر دریا وجود دارند و مانند دریچه‌ای بـه بعد دیگر بـه نظر میرسند، با آب جاری کـه مانعی شبیه مه ایجاد میکند. آناتولی بلوشچین و گروه غواصانش جدید ترین غواص را در کشور مکزیک پیدا کردند. آن ها ان را Cenote Angelita نامیدند کـه در برخی نقاط بـه عمق حدود 115 فوت جریان دارد، با آب شیرین و آب شور در اعماق مختلف، همراه با درختان و برگ‌هایی کـه در بستر دریا جاری می شوند.

با این حال، پدیده رودخانه های‌ دریایی چیز جدیدی نیست. رودخانه های‌ زیر آبی مختلفی در سرتاسر جهان وجوددارد کـه یکی از آن ها از دریای سیاه مشهور ترین آنهاست. رودخانه دریای سیاه در عمق بیش از صد متری اقیانوس جریان دارد و بـه قدری جریان دارد کـه بـه عنوان ششمین رودخانه بزرگ جهان شناخته می شود.

علیرغم نمای اثیری، رودخانه های‌ زیرآبی نتیجه فعالیت های‌ ماوراء الطبیعه نیستند. طبق معمولً قسمت مشخصی از دریا جریان دارد و رسوبات زیادی را حمل می کند و بستر رودخانه یا بدنه ای از خود ایجاد می کند کـه در مورد رودخانه زیر دریای سیاه اینگونه اسـت. اما برای سنوت آنجلیتا، دانشمندان بر این باورند کـه این رودخانه یک لایه ضخیم از سولفید هیدروژن از باکتری‌هایی اسـت کـه مواد آلی را در بستر دریا تجزیه میکنند. در هر صورت، این رودخانه ها سورئال بـه نظر می رسند، و ان طور کـه مستقیماً از یک قسمت Stranger Things آمده اسـت.

6. کوسه های گابلین

موجودی ترسناک وجوددارد کـه در پرتگاه آبی تاریک نخ نما شده اسـت. بدنی دراز، بینی بزرگ برای شکار در سایه و دندان های‌ تیز دارد. کوسه گابلین در اقیانوس باز نزدیک سطح دریا تا عمق حداقل 1300 متری یا 4265 فوتی زندگی می کند. طول ان می تواند بـه 10 تا 12 فوت برسد و تا زمانی کـه با سرعت 10 فوت در ثانیه بـه شدت و سریع حمله کنند، تنبل اسـت و این باعث بدنام شدن انها بـه داشتن سریع ترین آرواره ها در اقیانوس می شود. اگر روزی با ان روبه‌رو شدید، پلک نزنید، وگرنه برای زندگی عزیزتان متاسف خواهید شد.

7. عروس دریایی جعبه ای استرالیایی

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

شکی نیست کـه چتر دریایی یکی از حیواناتی اسـت کـه در اقیانوس زندگی می کند و میخواهید از انها دور بمانید. نیش آن ها می تواند از قرمزی جزئی، بثورات تا اثر فلج کننده کشنده باشد. اگر این بـه اندازه کافی ترسناک نیست، سمی ترین جانور دریایی یک چتر دریایی اسـت، عروس دریایی جعبه ای استرالیا کـه در آب های‌ گرم ساحلی با گونه های‌ کشنده در منطقه هند و اقیانوس آرام و شمال استرالیا یافت می شود.

چتر دریایی جعبه‌ای بدنی جعبه‌ای شکل دارد و شاخک‌هایی با تله‌های‌ انفجاری بیولوژیکی یا نماتوسیست‌ها، کـه دارت‌های‌ کوچکی هستند کـه میتوانند باعث فلج، ایست قلبی و حتی مرگ شوند. چتر دریایی جعبه‌ای برخلاف دیگر گونه‌های‌ چتر دریایی، با توانایی شنای سریع تا چهار گره و دیدن و هدف قرار دادن طعمه خود، شکارچی پیچیده‌ای اسـت کـه نمیخواهید با ان بازی کنید.

8. اسکلت های جان دو

انسانها در بالای اقیانوس، روی خشکی زندگی می کنند. اما بـه اندازه کافی عجیب، اسکلت های‌ زیادی در زیر آب، در عمیق ترین و تاریک ترین نقاط دریا وجوددارد. تعداد زیادی از غواصان بـه طور تصادفی بقایای جان دوز را پیدا کرده اند، بدون این کـه بدانند متعلق بـه چه کسی هستند و چرا یا چگونه بـه آنجا می رسند. گروهی از باستان شناسان قدیمی‌ترین اسکلت زیر آب رابا قدمت حدود 2100 سال از باستانی ترین کشتی غرق شده ای کـه تا بـه حال برای بشر شناخته شده اسـت، کشتی شکسته آنتی کیترا کـه گمان میرود درحدود 65 سال قبل از میلاد غرق شده اسـت، پیدا کردند.

9. ماهی بارلی

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

بسیاری موجودات اعماق دریا رابا موجودات فرا زمینی وحشتناکی کـه فیلم‌های‌ هالیوود بـه تصویر میکشند مقایسه می کنند، و ماهی بارلی با سر شفافی با چشم‌های‌ بشکه‌ای سبز و براق از این قاعده مستثنی نیست. چهره ان حتی بیشتر گیج کننده اسـت و اندام های‌ چشم مانند بالای دهان ریز آن ها اندام بویایی آنهاست.

انها دریک منطقه غم انگیز اقیانوس زندگی می کنند، در اطراف جایی کـه نور خورشید از سطوح بـه تاریکی کامل محو می شود. بـه همین دلیل اسـت کـه هنگام جستجوی طعمه، چشم های‌ لوله ای خودرا بـه سمت بالا می چرخانند تا ببینند.

بیشتر بخوانید: شگفتی های اقیانوس را ببینید ! « تصویری »

10. بلاب ماهی

رسانه‌های‌ اجتماعی تاج این ماهی را بـه عنوان زشت‌ترین ماهی تاکنون معرفی کردند. اخم و ظاهر تنبل آن ها می تواند کابوس های‌ شـما را تحت الشعاع قرار دهد. اما حباب ماهی فقط زمانی کـه خارج از آب باشد بـه نظر می رسد.

این ماهی غمگین در عمق 2000 تا 4000 فوتی در اقیانوس زندگی می کند، جایی کـه بسیار عادی بـه نظر می رسد. تغییر فشار همان چیزی اسـت کـه باعث می شود شکل خودرا از دست بدهند ودر نهایت مانند لکه‌ای کـه در بالای آب هستند بـه نظر میرسند.

11. گرداب ها

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

اگر فضا دارای سیاهچاله باشد، اقیانوس دارای گرداب اسـت. هنگامی کـه دو جریان متضاد بـه هم می رسند، یک توده آب در حال چرخش را تشکیل می دهند کـه بـه اندازه کافی نیرومند اسـت تا کشتی های‌ بزرگ را زیر آب ببرد. اما همه ی گرداب ها بـه طور مخربی قوی نیستند. برخی می توانند خیلی نیرومند و کوچک نباشند.

12. عروسک وودوی دریا

عروسک وودوی دریا – Chimaera بـه نظر می رسد کـه شخصی قسمت های‌ مختلف ماهی را برداشته و آن ها را بـه هم دوخته تا یک ماهی جدید بسازد. این ماهی های‌ سیاه و سفید «یا آبی کم رنگ» با پوست صاف با کوسه ها، اسکیت ها و پرتوها ارتباط نزدیکی دارند.

با این حال، انها دارای آرواره های‌ فوقانی متمایز بـه جمجمه، چهار آبشش با دهانه خارجی و سه جفت صفحه دندان آسیاب دائمی بزرگ هستند. چشمان درشت شفاف و سبز انها برای دیدن هیولاگونه اسـت، اما موجودات اعماق دریا بـه همین شکل اسـت.

13. مثلث برمودا

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

لیست ترسناک ترین چیزهای اقیانوس بدون ذکر مثلث همیشه مشهور برمودا کـه از اواسط قرن نوزدهم بیش از 50 کشتی و 20 هواپیما را از بین برده اسـت، کامل نخواهد بود.

با این حال، توجه داشته باشید کـه باوجود چندین تئوری توطئه، معمای مثلث ممکن اسـت بـه دلیل ملاحظات زیست محیطی باشد، مانند طوفان های‌ استوایی اقیانوس اطلس، جریان خلیج فارس کـه باعث تغییرات آب و هوایی سریع و خشونت آمیز می شود، و جزایری در دریای کارائیب کـه آب های‌ کم عمق را برای کشتیرانی خطرناک می سازند.

14. ماهی مرکب خون آشام

ماهی مرکب خون آشام ماهی مرکب نیستند، بلکه فسیل های‌ سفالوپودهایی هستند کـه حتی قبل از دایناسورها روی زمین زندگی میکردند. چشمان آبی بزرگی دارد کـه یک شگفتی تکاملی کـه با زیستگاه خود در اعماق دریا، هشت بازو، و یک رشته مجعد برای اهداف حسی سازگار اسـت و همچنین خون نمی نوشد. نام آن ها از پوست تیره رنگ آن ها گرفته شده اسـت.

15. سوراخ بزرگ آبی بلیز

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

چیزی کـه ممکن اسـت مانند دایره‌ای از خلأ در وسط ساحل شرقی آمریکای مرکزی بـه نظر برسد، حفره آبی بزرگ بلیز شگفت‌انگیز اسـت. در نگاه اول ممکن اسـت عجیب بـه نظر برسد و دعوت بـه احساسات وهم انگیز باشد. اما این حفره یک شگفتی طبیعی اسـت کـه یک گودال با مرجان‌های‌ اطراف و آب‌های‌ کم‌عمق اسـت کـه گوی کامل و رنگ عمیق سروولین را تشکیل میدهد.

محققان بر این باورند کـه حفره آبی بزرگ غاری قبل از آخرین دوره یخبندان بوده کـه سطح دریاها پایین تر بود. اما آب های بالا آمدن بعدا در غار پر شد و از این رو ان را تشکیل داد. درون این گودال عمیق 410 فوتی، استالاکتیت‌های‌ عظیم، صفحات قطره‌ای و ستون‌ها وجوددارد کـه نمونه‌ای عالی از یک راز زیبا اسـت.

16. عنکبوت

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

پیکنوگونیدها شباهت مبهمی بـه عنکبوت دارند، با بدنی ریز و پاهای نسبتاً بلند و لولایی. عنکبوت های‌ دریایی علیرغم ظاهرشان با عنکبوت های‌ زمینی ارتباطی ندارند. این Pycnogonida دارای سرهای کوچک و پاهای بلند لولایی اسـت، بـه همین دلیل انها رابا عنکبوت اشتباه می‌گیرند.

انها در نواحی اعماق دریا بـه ارتفاع حدود 7000 متر زندگی می کنند و با مکیدن آب میوه های‌ ساکنان نرم بدن خود از طریق یک پوزه بلند تغذیه می کنند.

17. ستاره پر

مربوط بـه ستاره های‌ دریایی کـه در کف دریا زندگی می کنند. ان‌ها در ابتدا شبیه گل‌های‌ زیبایی هستند، اما تماشای شنای ان‌ها در آب‌های‌ عمیق، تجربه‌ای گزگز را برای شـما بـه ارمغان می‌آورد، زیرا بـه نظر میرسد دسته‌ای از صدپاها بـه هم چسبیده‌اند کـه در اقیانوس شنا میکنند. این یک تجربه مسحورکننده اسـت زیرا نمی‌دانید باید نگاه کنید یا منزجر شوید.

18. زباله در اقیانوس

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

آخرین اما نه کم اهمیت ترین، ترسناک ترین چیزی کـه می‌توانید در اقیانوس پیدا کنید آشغال اسـت. این زشت اسـت و تهدیدی تهدیدآمیز برای همه ی زندگی های‌ بالای اقیانوس و زیر اقیانوس اسـت. چه از یک روز در ساحل لذت ببرید و چه از غواصی عمیق در دریا، بی شک حداقل با یک یا دو نوع آشغال روبه‌رو خواهید شد.

بدتر از ان؛ لکه های‌ آشغال در سراسر جهان اسـت کـه جزایری از آشغال را ایجاد می کند کـه در وهله اول حتی متعلق بـه دریا نیست. یکی از بدنام ترین آن ها لکه آشغال بزرگ اقیانوس آرام یا گرداب آشغال اسـت کـه از ساحل غربی آمریکای شمالی تا ژاپن را در بر می‌گیرد.

حدود 5.25 تریلیون ضایعات پلاستیکی در اقیانوس‌های‌ ما وجوددارد و مطالعات پیش‌بینی میکنند کـه اگر اقدام قابل‌توجهی انجام نشود، در دو دهه آینده سه برابر شود. در همین حال، بیشتر آشغال‌های‌ بزرگ اقیانوس آرام، پلاستیک‌های‌ بزرگی نیستند کـه بتوانید ان‌ها را بردارید.

در عوض، این ها میکروپلاستیک ها یا بقایای آشغال هایی هستند کـه هنوز در حال تجزیه هستند. آن ها بیشتر برای زندگی دریایی تهدید می کنند زیرا می توانند بـه سرعت وارد شده و موجودات ناآگاه، حتی مردم را مسموم کنند. و 70 درصد از این آشغال‌ها در ته اقیانوس فرو می روند و محققان بر این باورند کـه انبوهی از آشغال در زیر لکه آشغال وجوددارد.

علی‌رغم این کـه صنایع، شرکت‌ها و دولت‌ها تلاش میکنند تا با تحمیل سیاست‌ها، تغییری ایجاد کنند، با حجم فعلی پلاستیکی کـه در سراسر جهان در گردش اسـت، این تغییرات میتواند جزئی باشد. نیاز بـه بازتعریف رابطه ما با مواد وجوددارد.

«دولت‌ها گام‌هایی برداشته‌اند. برای جهان، این نخستین چشم گشایی خواهد بود کـه تلاش های‌ فعلی ما بـه تنهایی کافی نخواهد بود. مسیر جهانی در مسیر اشتباهی پیش می‌رود. واضح اسـت کـه ما نیاز بـه بازنگری اساسی در رابطه با این مواد داریم.»

نجات اقیانوس

18 موجود ترسناک در اقیانوس که نمی دانستید وجود دارد + عکس

علیرغم وحشتی کـه ممکن اسـت در اعماق بخش‌های‌ اقیانوس کمین کند، هنوز احتیاج داریم کـه تغییراتی در زندگی‌مان ایجاد کنیم کـه بتواند وضعیت فعلی ان را التیام بخشد. بـه هرحال، اقیانوس خانه منابع بیشماری اسـت کـه برای زندگی انسانها ضروری اسـت. و اگر چه ممکن اسـت آسیب در قسمت‌هایی از اقیانوس در نزدیکی سطح آشکار باشد، اما هرگونه آلاینده و تخریبی کـه اتفاق می‌افتد همان‌ گونه بر زندگی در اعماق دریا تأثیر می گذارد.

موجودات اعماق دریا بـه دلیل گرم شدن اقیانوس ها، کاهش اکسیژن، آلودگی، صید بی رویه، صنعتی شدن و ده ها تغییر دیگر در دسترس تهدید هستند. اقیانوس نقش حیاتی در اکولوژی جهان دارد. بـه همین دلیل اسـت کـه ما باید هر کاری کـه می‌توانیم انجام دهیم تا حتی ترسناک ترین موجودات دریا را درک کنیم تا بهترین راه هایی را کـه می‌توانیم بـه رشد انها کمک کنیم، بشناسیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)