واکنش بازارها به قدرت‌نمایی دلار


واکنش بازارها به قدرت‌نمایی دلار

بیت‌کوین روند معاملاتی روز گذشته را با کانال ۱۸ هزار دلاری آغاز کرد. براساس گزارش روز گذشته مبنی بر صعود شاخص دلار در کانال ۱۱۰ واحدی، بازار رمزارزها در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

به گزارش بنکر (Bankerدلار با رشد حدود یک درصدی به ۶۸۰/ ۱۱۰ واحد رسید. به دنبال این موضوع بیت‌کوین با سقوط ۷ درصدی خود حمایت ۱۹ هزار دلاری را از دست داد و تا ساعت ۱۴ به وقت تهران با قیمت ۱۸ هزار و ۷۸۵ دلار معامله می‌شد. اتریوم نیز با سقوط ۱۰ درصدی خود در کف کانال ۱۵۰۰ دلاری قرار گرفت. علاوه بر بازارهای رمزارز، طلا نیز با افت ۲ درصدی خود به زیر کانال ۱۷۰۰ دلاری کشیده و با قیمت ۱۶۹۰دلار در بازار معامله شد. عوامل مذکور نقش مهم دلار را در بازارهای جهانی نشان می‌دهد. در این گزارش واکنش سایر بازارها در برابر تقویت دلار نیز بررسی شده است.


نوسانات بیت‌کوین

بیت‌کوین، نخستین رمزارز مهم در سطح جهان ماه گذشته با نوسانات زیادی رو‌به‌رو بود. برخی از تحلیل‌گران تا قبل از سخنرانی رئیس فدرال رزرو مبنی بر تداوم سیاست‌های انقباضی، بر این باور بودند که بیت‌کوین از کانال ۲۵ هزار دلار عبور خواهد کرد. این بازار پرریسک در ۱۵ اوت توانست در میانه روز از کانال ۲۵ هزار دلاری عبور کند. اما پس از ساعاتی حمایت این کانال را از دست داد و با روند نزولی همراه شد.

عامل مهمی که در نوسانات قیمت بیت‌کوین نقش مهمی ایفا کرده، افزایش شاخص دلار است. دلار با افزایش روز‌افزون خود از زمان برگزاری گردهمایی جکسون هول سبب شد بیت‌کوین بار دیگر کانال ۱۸ هزار دلاری را تجربه کند. مشابه این روند در ۱۶ نوامبر ۲۰۲۰ نیز مشاهده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با تداوم تقویت دلار در روز‌های آتی این رمزارز به زیر کانال ۱۸ هزار نیز سقوط خواهد کرد و وارد کانال جدید قیمتی ۱۷ هزار دلار خواهد شد.


بازار طلا

طلا در روز‌های اخیر محبوبیت خود را در میان سرمایه‌گذاران از دست داده است. این فلز گران‌بها با سقوط به زیر کانال ۱۷۰۰ دلار بار دیگر روند افت قیمتی مارس ۲۰۲۱ را تجربه کرد. مشابه روند بیت‌کوین در بازار طلا نیز صدق می‌کند.

فلز زرد با افت ۲ درصدی خود نسبت به روز گذشته ۶ سپتامبر حمایت ۱۷۰۰ دلاری را برای ساعاتی از دست داد ولی در لحظه نگارش این گزارش (ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران) با قیمت ۱۷۰۴ دلار در بازار معامله شد. برخی از تحلیل‌گران با ادامه تقویت دلار روند قیمتی طلا را به ۲ سال گذشته تشبیه کرده‌اند، یعنی بازه‌ای که طلا حمایت ۱۶۰۰ دلاری خود را از دست داده است. البته با عقب‌نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های تهاجمی خود طلا به جایگاه سابق خود بازخواهد گشت.

نوسانات ارزهای جهانی

تقویت دلار بحث داغ روز‌های اخیر شده است. این شاخص از زمان گردهمایی جکسون هول در ۲۶ ماه اوت با تقویت روز افزون مواجه شده و سایر ارزها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اسکناس آمریکایی روز گذشته شاهد رشد یک درصدی خود نسبت به روز گذشته بود. این امر سبب شد دلار در قله کانال ۱۱۰ واحدی معامله شود. از تاثیرات تقویت دلار می‌توان به سقوط پوند در ۳۷ سال گذشته، کاهش ارزش یورو در ۲۰ سال گذشته و افت قیمتی ین در ۲۴ سال گذشته نیز اشاره کرد.

در این میان باید به برگزاری جلسه بانک مرکزی آمریکا در چهارشنبه که قرار است خلاصه‌ای از وضعیت اقتصادی این کشور را نشان دهد، اشاره کرد. البته در میان این بحبوحه نباید از تاثیر مثبت سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در کاهش تورم این منطقه در ماه‌های آتی چشم‌پوشی کرد.

دنیای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر