کشف شهر باستانی زیرزمینی در شهرستان اسفراین


کشف شهر باستانی زیرزمینی در شهرستان اسفراین

بجنورد- مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: فعالیت راهسازی در محدوده روستای بام از توابع بخش بام و صفی آباد شهرستان اسفراین، منجر به کشف بقایایی از شهر باستانی زیرزمینی جهان بان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، علی مستوفیان اظهار کرد: فعالیت راهسازی در محدوده روستای بام از توابع بخش بام و صفی آباد شهرستان اسفراین، منجر به کشف بقایایی از شهر باستانی زیرزمینی جهان بان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی با بیان اینکه قدمت این شهر باستانی به ۸۰۰ سال گذشته و به دوره سلجوقی و ایلخانی بازمی‌گردد، افزود: بقایایی از تونل‌های به هم پیوسته در این منطقه کشف شد و بقایای دیگر شامل حمام، راهروها و هواکش هم کشف شده است؛ احتمال می‌رود این دالان و راهروها در زمان جنگ برای سکونت استفاده می‌شد.

مستوفیان خاطرنشان کرد: سالیان گذشته سرنخ‌هایی از این شهر زیرزمینی در جهان ارغیان کشف شده بود اما برای محافظت از آن این بقایا توسط میراث فرهنگی مسدود شده بود.

وی گفت: اکنون از محلی دیگر به این ساختارهای باستانی رسیدیم که گفته‌های مردم محلی را تأیید می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی تصریح کرد: دستیابی به اطلاعات بیشتر از شهر زیرزمینی جهان بان اسفراین نیازمند کاوش‌های گسترده باستان شناسی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی