هشدار درباره داغ شدن آداپتورهای تبدیل 12VHPWR و خطر آتش سوزی


هشدار درباره داغ شدن آداپتورهای تبدیل 12VHPWR و خطر آتش سوزی

احتمالاً می دانید برخی سازندگان همراه با پاورها یا کارت‌های گرافیک خود یک کابل آداپتور تغذیه 12VHPWR برای کارت‌های منطبق بر استاندارد PCIe 5.0 ارائه می‌کنند تا نبود این کانکتور در پاور کاربر جبران شود. خبر بد اینکه حالا می دانیم دست کم برخی از...

احتمالاً می دانید برخی سازندگان همراه با پاورها یا کارت‌های گرافیک خود یک کابل آداپتور تغذیه 12VHPWR برای کارت‌های منطبق بر استاندارد PCIe 5.0 ارائه می‌کنند تا نبود این کانکتور در پاور کاربر جبران شود. خبر بد اینکه حالا می دانیم دست کم برخی از این آداپتورهای 12VHPWR پتانسیل داغ شدن بیش از حد و حتی آتش سوزی را دارند. جزئیات را در شهر سخت افزار بخوانید.

12VHPWR یک کانکتور تغذیه نسبتاً جدید برای تغذیه کارت‌های گرافیک PCIe 5.0 است که توانایی بیشتری برای تأمین توان مورد نیاز کارت‌های گرافیک نسل جدید دارد. با این حال این کانکتور در پاورهای قدیمی‌تر یافت نمی‌شود و به همین دلیل برخی سازندگان همراه با پاور یا کارت گرافیک خود یک آداپتور تبدیل ارائه می‌کنند تا بتوان سه کانکتور 8 پینی PCIe را به یک کانکتور 16 پینی 12VHPWR تبدیل کرد.

هشدار درباره داغ شدن آداپتورهای تبدیل 12VHPWR و خطر آتش سوزی

نمونه ای از یک آداپتور تبدیل 12VHPWR

همچنین سازندگان بی شماری اقدام به تولید و عرضه آداپتور مبدل 12VHPWR کرده‌اند.

کانکتور جدید 12VHPWR قادر است به تنهایی تا 600 وات انرژی را برای کارت گرافیک تأمین کند که تا پیش از این برای چنین کاری به چندین کانکتور تغذیه 8 پینی نیاز بود. همچنین این کانکتور قابلیت‌های هوشمندی هم برای تشخیص نیاز کارت گرافیک دارد که مطمئناً در صورت استفاده از آداپتور مبدل دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

هشدار درباره داغ شدن آداپتورهای تبدیل 12VHPWR و خطر آتش سوزی

حالا ادعا شده انجمن PCI-SIG که پشت تدوین مشخصات استانداردهای PCIe قرار دارد، نسبت به خطر ذوب شدن و آتش سوزی در برخی از کابل‌های تبدیل 12VHPWR هشدار داده است. ظاهراً طراحی، سیم‌ها و کانکتورهای بکار رفته در برخی از آداپتورهای تبدیل 12VHPWR در شرایط خاص (احتمالاً لود بالا) دچار افزایش بیش از حد دما می‌شود که با خطر ذوب شدن و حتی آتش سوزی همراه است.

در همین رابطه بخوانید:

- کانکتور تغذیه 12 پینی PCIe Gen5 در راه کارت‌های گرافیک نسل جدید
- رفتار هوشمندانه کانکتور تغذیه جدید 12VHPWR اینتل برای کارت‌های گرافیک

همچنین ممکن است یکی از دلایل احتمالی افزایش دمای آداپتورهای تغذیه 12VHPWR و گرمای بیش از حد آنها، عدم جریان کشیدن متوازن از کانکتورهای 8 پینی متصل شده به آن باشد. برای نمونه ممکن است از یک کانکتور بیش از حد مجاز جریان کشیده شود که به افزایش دما بیانجامد.

بر همین اساس PCI-SIG به سازندگان هشدار داده است و این احتمال وجود دارد که در آینده توصیه‌های جدیدی را در اختیار سازندگان قرار بدهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...