10 هزار پرستار طرحی در دوران پس از بحران کرونا بیکار شدند


10 هزار پرستار طرحی در دوران پس از بحران کرونا بیکار شدند

مهر نوشت: رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در ارتباط با روند پرداخت کارانه های پرستاری توضیحاتی ارائه داد.

محمد میرزابیگی، روز دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ در نشست خبری که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، گفت: دوره پنجم سازمان نظام پرستاری را با یک برنامه عملیاتی شروع کردیم که جامعه پرستاری الان می‌توانند قضاوت کنند که تا چه اندازه موفق بوده‌ایم.

وی افزود: کارهایی از جمله وضعیت استخدام و تعرفه گذاری، از برنامه‌هایی بوده که ما در این دوره پیگیری کردیم و بدون توجه به حاشیه‌ها، تلاش شد به انتظارات پرستاران پاسخ دهیم.

میرزابیگی ادامه داد: البته در دوران پاندمی کرونا، فضایی ایجاد شد که باعث گردید رسالت پرستاری بیش از پیش برجسته شود. به طوری که ثانیه‌ای را تعطیل نکردند و در سخت‌ترین شرایط، در خدمت بیماران بودند.

وی افزود: پرستاران در دوران کرونا نه دورکار شدند و نه از خدمت باز ماندند.

میرزابیگی، موضوع بیوتروریسم را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر این موضوع صحت داشته باشد، باید آمادگی ما خیلی بالاتر از دوران پاندمی کرونا باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: مدافعان سلامت، مدافعان امنیت سلامت مردم و کشور هستند و باید زیرساخت‌های لازم برای حمایت از آنها فراهم شود که در بحران‌ها دچار مشکل نشویم.

وی افزود: متأسفانه اعتبارات مدنظر برای کمک به پرستاران در دوران کرونا، مشخص نیست کجا هزینه شده است و ما گلایه مند هستیم.

میرزابیگی گفت: همان طور که برای سایر صنوف پول بود، باید برای فوق العاده خاص پرستاران هم پول باشد.

وی با اشاره به بیکار شدن ۱۰ هزار پرستار طرحی در دوران پس از بحران کرونا، افزود: هر روز بر تعداد این افراد اضافه می‌شود. این پرستاران در دوران سخت کرونا، ایستادند و خدمت کردند. حالا چرا باید خانه نشین شوند. اگر جلوی این وضعیت گرفته نشود، تعداد آنها به ۱۷ هزار نفر هم خواهد رسید.

میرزابیگی گفت: این پرستاران باید به کار برگردند. اگر چنین نشود، یک بداخلاقی در نظام سلامت کشور رخ خواهد داد که اگر چنین بحران‌هایی تکرار شود، شاید شاهد حضور این پرستاران در عرصه خدمت نباشیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: قرار شده ظرف دو هفته برای حل این مشکل، تدبیری اندیشیده شود.

میرزابیگی ادامه داد: موضوع دیگر در رشته پرستاری، استاندارد نیروی انسانی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: قرار شد ظرف دو ماه به وضعیت کمبود نیروی پرستاری سر و سامان داده شود تا یکبار برای همیشه، این مشکل رفع شود که چه تعداد کمبود پرستار داریم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به اجرایی شدن تعرفه خدمات پرستاری اشاره کرد و گفت: آئین نامه بازتوزیع به مدت یک ماه و حداکثر ۳ ماه به صورت آزمایشی در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

وی افزود: برای اولین بار K پرستاری تعیین شد که ۴,۹۵۰ تومان است و بر اساس ارزش نسبی خدمات پرستاری اعمال خواهد شد.

میرزابیگی با عنوان این مطلب که کارانه پرستاری از اول دی ماه ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد، گفت: الان بودجه و اعتبار لازم برای پرداخت کارانه پرستاری مشخص شده و زمان اولین پرداختی را وزارت بهداشت باید معلوم کند.

وی ادامه داد: البته نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بودجه سال‌های گذشته پرداخت کارانه که اعتبار آن، ۱,۶۲۰ میلیارد تومان بوده است، باقی خواهد ماند و در اعتبارات جدید تعرفه گذاری خدمات پرستاری اعمال می‌شود.

میرزابیگی گفت: اعتبار تعرفه در سال جاری ۵,۲۰۰ میلیارد تومان است و ربطی به سه ماهه آخر سال ۱۴۰۰ ندارد. زیرا، اعتبار سه ماه آخر سال گذشته، مشخص است که توسط سه دستگاه مربوطه باید تأمین می‌شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در خصوص بازگشت به کار ۱۰ هزار پرستار که بعد از موج ششم کرونا خانه نشین شده‌اند، افزود: بنا شد ظرف دو هفته آینده راهکاری اندیشیده شود که پیشنهاد ما این است که ستاد ملی مقابله با کرونا، مصوبه‌ای برای بازگشت به کار این پرستاران ارائه بدهد و نیازی به مجوز استخدامی نباشد.

وی ادامه داد: وقتی ما ۱۰۰ هزار کمبود پرستار داریم، جذب ۱۷ هزار پرستار که عدد قابل توجهی نیست.

بیشتر بخوانید:

پزشک و پرستار را نمی‌شود به زور به مناطق محروم فرستاد

۴۷۴۷

کد خبر 1673010

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی