خبرهای که برای روز ملی سینما مخابره شد


خبرهای که برای روز ملی سینما مخابره شد

اظهارات مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، خبر ویژه رییس سازمان سینمایی حوزه هنری در روز ملی سینما و همچنین نمایش مستند «خاطرات خانه متروک» و فیلم «بانک زده‌ها» به مناسبت این روز از جمله خبرهای مخابره شده در 21 شهریور ماه است.

خبرهای که برای روز ملی سینما مخابره شد

پوراحمدی با گرامیداشت روز ملی سینما گفت: ۱۰ هزار و ۷۶۱ نفر از فعالان سینمایی کشور عضو صندوق اعتباری هستند و از خدمات این صندوق برخوردار هستند.

به گزارش ایران اکونومیست، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با تبریک روز ملی سینما به فعالان این حوزه گفت: این روز بهانه‌ای است تا بار دیگر بر اهمیت نقش صنعت سینما بر رشد فرهنگی جامعه تأکید شود. سینما همیشه مورد توجه عموم جامعه بوده است و نقش آن در رشد و ارتقای فرهنگ عمومی انکارناپذیر است. خوشبختانه سینماگران ایرانی در سال های اخیر توانستند حضوری موثر در عرصه ملی و بین المللی داشته باشند. صندوق اعتباری هنر نیز تلاش می کند تا با حمایت از خانواده بزرگ سینما اندکی از دغدغه های آنها را در زمینه های معیشتی و درمانی کاهش دهد تا شرایط بهتری برای کار و فعالیت این عزیزان فراهم شود.

خبرهای که برای روز ملی سینما مخابره شد

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود: ۱۰ هزار و ۷۶۱ نفر از اهالی سینما عضو صندوق اعتباری هنر هستند. همچنین بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ نفر از فعالان سینمایی کشور از خدمات بیمه تأمین اجتماعی صندوق اعتباری هنر برخوردارهستند.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال گذشته ۸ هزار و ۲۹۳ نفر از اهالی سینما و افراد تحت تکفل برای بهره مندی از خدمات بیمه درمان تکمیلی ثبت نام کردند که در مجموع قریب به ۱۴ میلیارد تومان خسارت پاراکلینیکی، بیمارستانی و دندانپزشکی به صورت مستقیم به این عزیزان پرداخت شده است. همچنین بالغ بر ۸ میلیارد تومان خسارت درمانی در قالب معرفی نامه برای سینماگران بیمه شده، صادر شده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اشاره به خدمات تکریم و مستمری گفت: ۱۰۸نفر از اهالی سینما در قالب طرح تکریم و ۳۹۳ نفر در طرح کمک مستمری به صورت ماهانه مقرری دریافت می کنند. حمایت از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر از مهمترین سیاست های صندوق اعتباری هنر است از این روبا تدابیر اتخاذ شده عضویت تمامی هنرمندان بالای ۶۰ سال از جمله پیشکسوتان عرصه سینما در صندوق اعتباری به صورت دائمی در نظر گرفته شد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تسهیلات پرداختی به سینماگران عضو صندوق گفت: با استمرار شیوع کرونا، تدوین سیاست‌های حمایتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر از نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم در دستور کار صندوق اعتباری قرار گرفت. با برآورد خسارت های مالی ناشی از تعطیلی سینماها و سایر مراکز فرهنگی و هنری صندوق اعتباری هنردر راستای کمک به اعضای تحت پوشش خود اقدام به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری بدون بهره و تسهیلات بلاعوض کرد. براین اساس طی یکسال گذشته به ۳۹۷ نفر از فعالان این حوزه قریب به ۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ضروری پرداخت شده است. همچنین به ۹۱ نفر از افرادی که به دلیل بیماری و ... با مشکلات معیشتی روبرو بودند قریب به یک میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه تصریح کرد: ۶۸ نفر از سینماگران عضو صندوق از تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی بدون بهره و هدیه پنج میلیون تومانی بلاعوض در قالب طرح جوانه (فرزندآوری) و ۴۰ نفر در قالب طرح شمیم (ازدواج) برخوردار شده اند.

پوراحمدی با اشاره به پرداخت کمک هزینه بیکاری ایام کرونا در قالب بسته حمایتی اصحاب فرهنگ و هنر گفت: خوشبختانه با حمایت دولت و تخصیص بودجه ویژه به صندوق اعتباری هنر توانستیم حمایت های ویژه‌ای از اعضای صندوق برای جبران بخشی از خسارت های وارده ناشی از تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری داشته باشیم. از این رو بیش از ۳۲ میلیارد تومان کمک هزینه معیشتی طی سه مرحله به حساب سینماگران عضو صندوق پرداخت شده است.

وی در ادامه افزود: با هدف جبران بخشی از خسارت های وارده به صنعت سینما در دوران کرونا نیز تسهیلات بلاعوض به سینماگرانی که از سوی سازمان سینمایی معرفی شدند، پرداخت شد. براین اساس بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۶۹ سالن سینمایی پرداخت شد. همچنین به ۱۶ فیلم سینمایی بیش از یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان ، ۲۳ مرکز پشتیبانی فنی در آماده سازی آثار سینمایی نیز ۶۹۰ میلیون تومان و ۱۲ موسسه توزیع و پخش فیلم ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض تخصیص داده شده است.

پوراحمدی در پایان گفت: در مجموع در یکسال گذشته بالغ بر ۷۹ میلیارد تومان حمایت مالی از سینماگران عضو صندوق صورت گرفته است. صندوق اعتباری با افتخار خدمتگزار اهالی سینماست و تلاش می کند با وجودیت تمام موانع و محدودیت های مالی که با آن روبروست حمایت ها استمرار و سطح حمایت ها از نظر کیفی و کمی گسترش داشته باشد.

بهره‌برداری از زنجیره سینماداری مهر حوزه هنری

رئیس سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با تبریک روز ملی سینما به کارکنان این عرصه، از تخصصی شدن اداره مدیریت بخش توسعه زیرساخت‌های سینمایی و بهره‌برداری از زنجیره سینماداری مهر حوزه هنری خبر داد.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی موسسه بهمن سبز، همزمان با روز ملی سینما صبح امروز دوشنبه ۲۱ شهریورماه، حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی سوره به همراه هادی اسماعیلی، معاون توزیع سازمان سینمایی سوره، سیدمصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز و جمعی از مدیران سازمان سینمایی از پردیس سینمایی شاهد تهران که به شکل آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده، دیدن و در حاشیه آن از مدیران و کارکنان سینماهای تهران و شهرستان‌ها تقدیر کردند. در ادامه نیز از علی اشتری مدیر پیشکسوت سینما «شاهد» تجلیل به عمل آوردند.

جعفریان در حاشیه این دیدار با تبریک روز ملی سینما به کارکنان این حوزه در جمع مدیران و کارکنان سینماهای استان تهران حوزه هنری، گفت: همواره در روز سینما اغلب، سینماگران هستند که دیده می‌شوند و زحمت کشانی که در سینماها مشغول خدمت‌رسانی به مخاطبان هستند نادیده گرفته می‌شوند. برهمین اساس ما وظیفه خود دانستیم تا از مجموعه همکاران فعال‌مان در سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور تقدیر کنیم.

او ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا بیش از دو سال و نیم سینماها تعطیل بودند و حتی بخش خصوصی نیز تن به این تعطیلی اجباری داد تا سینماها فعالیت چندانی نداشته باشند، اما ما تلاش کردیم زنجیره سینماهای حوزه هنری را همواره فعال نگه داریم و چراغشان روشن باشد که عمده این بار بر دوش همکاران ما در سالن‌های سینمایی بود که در شرایط سخت تلاش کردند تا این چراغ روشن بماند.

جعفریان اظهار کرد: در این مدت سید مصطفی حسینی مدیرعامل موسسه بهمن سبز، بیشترین تلاش را داشت تا در دو فاز سینماهای حوزه هنری را در دست بازسازی و نوسازی قرار دهد که تا یک ماه آینده فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری با آغاز به کار رسمی سینماهای تازه بازسازی شده، به پایان رسیده و ظرفیت سالن‌های سینمایی حوزه هنری به ۲۳۰ سالن در سراسر کشور خواهد رسید.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری همچنین با اعلام خبر تفکیک زنجیره سینماداری از سینماسازی و نگاه تخصصی‌تر به هر دو حوزه، افزود: ما با تفکیک این دو حوزه، به دنبال نگاه حرفه‌ای‌تر به توسعه مجموعه‌های خانواده‌محور و بهره‌برداری از آنها در قالب زنجیره سینماداری مهر هستیم. بنا را بر این گذاشته‌ایم تا در فاز سوم و چهارم طرح توسعه سینماهایمان با سرمایه‌گذاری و ساخت مجتمع‌های فرهنگی چندمنظوره این کار را دنبال کنیم. با تفکیکی که در حوزه بهره‌برداری از زنجیره سینماداری مهر اتفاق افتاده، این روند با کیفیت بهتری ادامه خواهد یافت. ما هم‌اکنون در ۷ استان سینما نداریم که قرار است در این فاز به صورت جدی پروژه‌هایی را آغاز کنیم تا اتفاقات خوبی در عرصه سینما رقم بخورد.

جعفریان با اعلام آغاز رویدادهای ویژه روز سینما توسط سازمان سینمایی حوزه هنری گفت: از امروز که روز ملی سینماست، فعالیت‌های خودمان را جدی‌تر خواهیم کرد و در یک ماه پیش رو مجموعه رویدادهای مختلفی را به مناسبت روز سینما از جمله افتتاح پردیس‌های سینمایی شاهد تهران و مهر کوهسنگی مشهد، آغاز اکران انیمیشن سینمایی «لوپتو»، آغاز رسمی جشنواره فیلم صد و... را در دستور کار خواهیم داشت.

گفتنی است، پردیس سینمایی مهرشاهد تهران با ۶ سالن سینما بازسازی خود را به تازگی به پایان رسانده و هم اکنون فعالیت آزمایشی خود را از سر گرفته تا به زودی طی مراسمی بطور رسمی افتتاح شود.

مستند «خاطرات خانه‌ متروک» (مهدی فارسی) به مناسبت روز ملی سینما، در مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مستند «خاطرات خانه‌ متروک» روایتی از ماجرای «قحطی بزرگ» ایران و مسببان آن است که به بهانه ۲۱ شهریور روز ملی سینما و جلوگیری از تداخل با برنامه‌های این روز، چهارشنبه ۲۳ شهریور در مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد به نمایش در می‌آید.

این مستند به کارگردانی مهدی فارسی و تهیه‌کنندگی محسن یزدی، تولید شده است. نمایش مستند «خاطرات خانه متروک» با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ساعت ۱۶ در سالن سینمای کاخ‌ موزه ملت مجموعه سعدآباد انجام می‌شود و حضور علاقه‌مندان در این برنامه، آزاد و رایگان است.


مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در منطقه تجریش واقع شده و دسترسی به آن از دو ورودی زعفرانیه و دربند، امکان‌پذیر است.

اکران مردمی بانک‌زده‌ها به مناسبت روز ملی سینما

به مناسبت روز ملی سینما عوامل بانک‌زده‌ها با مردم فیلم را می‌بینند.

اولین اکران مردمی این فیلم روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه برگزار می‌شود و تهیه‌کننده، کارگردان و عوامل آن در کنار مردم خواهند بود، این برنامه در روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ در پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

بلیت این فیلم سینمایی از سایت‌های فروش بلیت، قابل خرید است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...