عکس | کشف قدیمی ترین عمل قطع عضو تاریخ!


عکس | کشف قدیمی ترین عمل قطع عضو تاریخ!

دیجیاتو نوشت: پژوهشگران از روی استخوان‌های یک کودک دریافته‌اند که قدمت اولین قطع عضو پزشکی در تاریخ به ۳۱ هزار سال پیش می‌رسد.

باستان‌شناسان چندین دانشگاه مختلف دریافته‌اند که حدود ۳۱ هزار سال پیش یک جراح ماهر در دوران ماقبل تاریخ پای یک کودک از رسته شکارچی-گردآورندگان را در جزیره بورنئو در جنوب شرق آسیا قطع کرده است. این جراحی حالا به عنوان قدیمی‌ترین قطع عضو پزشکی در طول تمامی دوران‌ها شناخته می‌شود.

بر اساس مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله علمی Nature منتشر شده، این جراح ماقبل تاریخی مهارت زیادی در کار خود داشته، چرا که با این جراحی به این کودک اجازه داده تا حدوداً ۶ تا ۹ سال بیشتر زندگی کند. «ملاندری ولاک»، زیست‌باستان‌شناس و محقق دانشگاه سیدنی می‌گوید: «خیلی غافل‌گیرکننده بود که این کودک توانسته از این جراحی بسیار جدی و خطرناک جان سالم به در ببرد، و جای زخم او خوب شود و بتواند با تغییر شرایط حرکتی خود تا سال‌ها بعد در این منطقه کوهستانی زندگی کند. این مسئله نشان‌دهنده سطح بالایی از همیاری و مراقبت در جامعه آن‌ها بوده است.»

عکس | کشف قدیمی ترین عمل قطع عضو تاریخ!

محققان باقی‌مانده استخوان‌های این کودک را در سال ۲۰۲۰ درون یک غار آهکی به نام Liang Tebo در بخش اندونزیایی بورنئو پیدا کردند. آن‌ها می‌گویند این غار از دسترس عموم خارج است و فقط در مواقع خاصی از سال می‌توان با قایق به آن رفت.

عکس | کشف قدیمی ترین عمل قطع عضو تاریخ!

در این اسکلت پیداست که استخوان بخش پایینی پای این انسان از طریق نوعی جراحی مشخص قطع شده و شواهد موجود پیرامون فرآیند نقاهت او نشان می‌دهد که این اتفاق ناشی از حمله حیوانات یا حادثه دلخراش دیگری نبوده است. با این حال، محققان هنوز نفهمیده‌اند که علت قطع پای این کودک چه بوده است.

تا پیش از این، قدیمی‌ترین شواهد مربوط به قطع عضو از طریق جراحی مربوط به حدود ۷۰۰۰ سال پیش بود. در آن‌جا، دست چپ یک پیرمرد از عصر حجر با حراجی بریده شده بود و مطالعات پیرامون آن در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید.

اگر تمایل داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1672978

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس