بزرگترین تلسکوپ آینه‌ای مایع در جهان، آمادهٔ رصد کیهان


بزرگترین تلسکوپ آینه‌ای مایع در جهان، آمادهٔ رصد کیهان

ایتنا - بزرگترین تلسکوپ آینه‌ای مایع در جهان، آمادهٔ تماشای ستاره‌ها است.

تلسکوپ بین‌المللی آینه مایع چهارمتری (ILMT) که در رصدخانه Devasthal در هیمالیا واقع در هند و در ارتفاع ۲۴۵۰ متری قرار دارد، نخستین تلسکوپ مایع است که به طور خاص برای نجوم ساخته شده است.

گفتنی است بیشتر تلسکوپ‌ها از آینه‌های شیشه‌ای استفاده می‌کنند؛ اما همانطور که از نام ILMT پیداست، آینه آن از لایه نازکی از جیوه مایع ساخته شده است که روی ۱۰ میکرون هوای فشرده شناور است و هر هشت ثانیه یکبار می‌چرخد.

به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، پل هیکسون (ستاره‌شناس دانشگاه بریتیش کلمبیا که به توسعه این تلسکوپ کمک کرده است) می‌گوید: «در مقام مقایسه، باید گفت یک موی انسان تقریباً ۷۰ میکرون ضخامت دارد. این بلبرینگ‌های هوایی به قدری حساس هستند که حتی ذرات دود نیز می‌توانند به آنها آسیب برسانند».

این چرخش باعث می‌شود که جیوه مایع، شکلی سهموی مانند یک لنز تماسی ایجاد کند. این شکل دقیقاً همان چیزی است که به تلسکوپ اجازه می‌دهد نور را از اعماق فضا متمرکز کند. در واقع، آینه‌های تلسکوپ شیشه‌ای نیز سهموی هستند؛ اما شکل دادن به یک ماده جامد به تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد. از این جهت، تلسکوپ‌های آینه‌ای مایع بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از تلسکوپ‌های معمولی هستند.

اما نکته این است که ILTM در یک موقعیت ثابت قرار دارد. بنابراین تنها یک نوار از آسمان شب را مشاهده می‌کند که زمین در زیر آن می‌چرخد. اما از آنجایی که تلسکوپ فقط بر روی یک منطقه متمرکز خواهد بود، برای رصد اجرام گذرا مانند ابرنواخترها و سیارک‌ها بسیار مناسب است.

جین سوردج (مدیر پروژه و اخترفیزیکدان دانشگاه لیژ در بلژیک)، می‌گوید: «داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌طور ایده‌آل برای انجام یک بررسی تغییرپذیری فتومتریک عمیق و نجومی در یک دوره معمولاً پنج ساله مناسب خواهند بود».

انتظار می‌رود که مشاهدات علمی در اواخر سال جاری میلادی آغاز شوند. سپس ILTM از اکتبر تا ژوئن سالانه کار خواهد کرد و در طول فصل بارانی هند بسته خواهد شد. این پروژه یک همکاری بین‌المللی میان مؤسسات در هند، بلژیک، لهستان، ازبکستان و کانادا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس